رای منفی پارلمان انگلیس به جنگ با سوریه/کاخ سفید: فقط حکومت سوریه توانایی... :



سوریه , بازی ایران سوریه , اخبار سوریه

رای منفی پارلمان انگلیس به جنگ با سوریه

۲۸۵ نماینده مجلس عوام انگلیس با طرح دولت مخالفت كردند، در حالی كه ۲۷۲ نماینده موافق طرح ارائه شده از سوی دولت در اقدام نظامی علیه سوریه بودند.

 پارلمان انگلیس پنجشنبه شب پس از بیش از هفت ساعت بحث و بررسی درباره طرح دولت ائتلافی این كشور برای اقدام نظامی علیه سوریه، با این طرح مخالفت كرد.

به گزارش ایرنا، دقایقی قبل نتایج رای گیری از نمایندگان پارلمان اعلام شد كه بر اساس آن ۲۸۵ نماینده مجلس نمایندگان انگلیس با طرح دولت مخالفت كردند، در حالی كه ۲۷۲ نماینده موافق طرح ارائه شده از سوی دولت در اقدام نظامی علیه سوریه بودند.

به عقیده كارشناسان شكست دولت در این رای گیری یك ضربه مهم به دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس و سیاست های جنگ طلبانه وی محسوب می شود.

این شكست برای دولت انگلیس در حالی رقم خورد كه كامرون به دلیل ملاحظات و مخالفت های مطرح شده از سوی حزب كارگر طی ۴۸ ساعته گذشته اصلاحات مهمی را در برنامه های خود برای حمله به سوریه به عمل آورده بود، از جمله اینكه در یك عقب نشینی آشكار تاكید كرده بود كه رای گیری امروز مجوزی برای حمله نیست و تنها به كلیات ضرورت اقدام نظامی بر اساس اصول انسان دوستانه مربوط می شود.

قرار بود در صورت تصویب طرح دولت در جلسه امشب، رای گیری دیگری پس از گزارش كارشناسان سازمان ملل انجام شود و پس از رای گیری دوم، تصمیم دولت برای مشاركت در اقدام نظامی علیه سوریه عملی شود.

با رای منفی امشب اكثریت پارلمان انگلیس به پیشنهاد دولت، جلسه دوم پارلمان و رای گیری مجدد در این باره در پرده ای از ابهام قرار گرفته است.

اد میلیبند رهبر حزب كارگر پس از مشخص شدن نتیجه رای گیری طی سخنان كوتاهی از كامرون خواست كه اطمینان دهد با توجه به رد طرح دولت توسط اكثریت نمایندگان، تصمیمی به مشاركت در اقدام نظامی علیه سوریه بدون موافقت پارلمان توسط دولت اتخاذ نخواهد شد.

كامرون در پاسخ گفت: نمایندگان پارلمان و مردم انگلیس نمی خواهند شاهد اقدام نظامی دیگری باشند و من (پیام) آن را دریافت كرده و مطابق آن اقدام خواهم كرد.

در بحث های پارلمانی امروز كه بیش از هفت ساعت طول كشید مخالفت های جدی با اقدام نظامی علیه سوریه در شرایط فعلی صورت گرفت و اشتباهات دولت تونی بلر در حمله عراق بارها یاد آوری شد.

حزب كارگر انگلیس به رهبری اد میلیبند طرح جایگزینی را ارائه كرده بود كه در آن شرایط سخت تری برای اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه پیش بینی شده بود كه این طرح نیز با ۳۳۲ رای مخالف در مقابل ۲۲۰ رای موافق قاطعانه از سوی نمایندگان پارلمان رد شد.

به نظر می رسد مخالفت شدید افكار عمومی انگلیس با جنگ باعث شده است نمایندگان این كشور در پارلمان نیز با احتیاط بیشتری در مقایسه با گذشته در این زمینه تصمیم بگیرند.
بر اساس نظرسنجی های متعدد انجام شده در انگلیس فقط حدود ۱۱ تا ۲۵ درصد مردم این كشور موافق حمله نظامی به سوریه هستند.


کاخ سفید: فقط حکومت سوریه توانایی استفاده از سلاح شیمیایی را دارد

جاش ارنست ضمن تکرار ادعاهایی درباره اینکه دولت بشار اسد انبارهایی از سلاح‌های شیمیایی در اختیار دارد، گفت: دلایل قاطع درباره اینکه نظام سوریه از این سلاح‌ها استفاده کرده وجود ندارد. دلایل دیگر نشان می‌دهند این تنها نظام سوریه است که توانایی استفاده از این سلاح های شیمیایی را داشته است.

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری به اظهارنظر درباره اقدام نظامی احتمالی در سوریه، در واکنش به آنچه ادعا می‌شود حمله شیمیایی در منطقه غوطه شرطی بوده، پرداخت.

به گزارش فارس، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری به اظهارنظر درباره اقدام نظامی احتمالی در سوریه، در واکنش به آنچه ادعا می‌شود حمله شیمیایی در منطقه غوطه شرطی بوده، پرداخت.

سخنگوی کاخ سفید گفت آمریکا بدون مجوز کنگره هم در سوریه وارد عمل می‌شود.‌

وی همچنین افزود باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی واکنش مناسب در سوریه است. ارنست تصریح کرد اوباما تماس‌های گسترده‌ای با دیگر متحدین کشورش دارد تا واکنشی مناسبی به نظام سوریه بدهد.

به گفته وی اوباما با مرکل، صدراعظم آلمان و متحدان دیگر آمریکا تماس گرفته است.

جاش ارنست ضمن تکرار ادعاهایی درباره اینکه دولت بشار اسد انبارهایی از سلاح‌های شیمیایی در اختیار دارد، گفت دلایل قاطع درباره اینکه نظام سوریه از این سلاح‌ها استفاده کرده وجود ندارد.

ارنست در عین حال ادعا کرد دلایل دیگر نشان می‌دهند این تنها نظام سوریه است که توانایی استفاده از این سلاح های شیمیایی را داشته است.

سخنگوی کاخ سفید گفت گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره آنچه به زعم وی حمله شیمیایی بوده است هنوز نهایی نشده و تا آخر هفته جاری (تا روز یکشنبه) ارائه می‌شود.

لفاظی‌های جنگ‌طلبانه در سوریه پس از آن بالا گرفت که مقامات کشورهای غربی ادعا کردند در منطقه غوطه‌الشرقیه از حمله شیمیایی علیه مخالفان استفاده شده است.

استفاده از سلاح‌های شیمیایی چند روز پیش در حالی صورت گرفت که بازرسان سازمان ملل به درخواست دولت سوریه به دمشق سفر کرده بودند تا درباره یک حمله شیمیایی دیگر که چند ماه پیش در منطقه خان‌العسل صورت گرفته بود، تحقیق کنند.

دولت سوریه هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را رد کرده و به بازرسان سازمان ملل اجازه داده در مناطقی که ادعا می‌شود دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده تحقیق کنند.

علی‌رغم این، دولت آمریکا ضمن کوبیدن بر طبل جنگ در سوریه گفته برای اعتمادسازی دیر شده است.

سوریه از سال ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. بسیاری از مردم و مأموران امنیتی در درگیری‌های این کشور از آن زمان کشته شده‌اند.

سوریه از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون صحنه ناآرامی و خشونت‌های مرگبار است؛ بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قدرت‌های غربی و متحدان آنان در منطقه به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان معارض دولت در سوریه حمایت می‌کنند.
ایرنا/فارس


ویدیو : رای منفی پارلمان انگلیس به جنگ با سوریه/کاخ سفید: فقط حکومت سوریه توانایی...