رایزنی برای انتخاب دبیر کل سازمان ملل : تغییرات ایجاد شده در مسیر انتخاب دبیر ...


تغییرات ایجاد شده در مسیر انتخاب دبیر کل جدید سازمان ملل موجب شده تا کشورها تلاش ویژه ای را برای نشستن نامزد مورد نظرشان بر روی کرسی ریاست آغاز کنند. خبرگزاری مهر: برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل تمامی اعضای سازمان ملل متحد این بخت را خواهند داشت تا از نامزدهای دبیر کل سازمان ملل متحد سوال کرده و از نزدیک در جریان برنامه های وی برای حل تنش های موجود در جهان قرار بگیرند.

این وضعیت با توجه به آنکه اعضای سازمان ملل تصمیم گرفته اند تا روند انتخاب دبیرکل سازمان ملل شفاف تر از قبل باشد به وجود آمده است.

در حال حاضر هشت نفر نامزد نشستن بر کرسی عالی ترین دیپلمات جهان هستند که قرار است ظرف سه روز (سه شنبه، چهارشنبه، و پنجشنبه) در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شده و به ارائه برنامه های خود بپردازند. هر یک از این جلسات دو ساعت طول می کشد و بر اساس برنامه نامزدها ابتدا برنامه های خود را ارائه می دهند و پس از آن اعضای مجمع شروع به طرح پرسش از نامزدها می کنند.

لازم به ذکر است که رای گیری برای انتخاب جانشین بان کی مون در ماه جولای انجام می شود.

دوران دبیر کلی بان کی مون پس از طی دو دوره پنج ساله در پایان سال جاری میلادی به پایان می رسد و با توجه به آنکه در سال گذشته اعضای مجمع عمومی سازمان ملل خواستار آن شده بودند که روند انتخاب جانشین بان کی مون وضعیت شفاف تری داشته و همه کشورها به نوعی در این امر دخیل باشند، برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل روند انتخاب دبیر کل با حضور همه کشورها انجام می شود.

هر چند رای اعضای مجمع در انتخاب دبیر کل سازمان ملل مورد حساب است اما شرط آنکه نامزدی بتواند به این سمت برسد آن است که اعضای دائم شورای امنیت در مورد وی اتفاق نظر داشته باشند.

بر اساس این گزارش روسیه خواستار آن است که دبیر کل سازمان ملل از کشورهای شرق اروپا انتخاب شود.

احتمال انتخاب یک زن به دبیر کلی سازمان ملل

با توجه به آنکه در میان نامزدهای دبیرکلی سازمان ملل چهار زن حضور دارند این احتمال وجود دارد که برای اولین بار یک خانم بر کرسی دبیر کلی سازمان ملل تکیه بزند و از قرار معلوم ۵۶ کشور جهان به رهبری کلمبیا کمپینی را در حمایت از اولین دبیر کل زن سازمان ملل به راه انداخته اند.

به نوشته الجزیره، «ارینا بوکووا» مدیر کل یونسکو که از کشور بلغارستان نامزد شده، «وسنا پاسیک» وزیر خارجه سابق کرواسی، «ناتالیا جرمن» وزیر خارجه اسبق مولدوای و «لن کلارک» نخست وزیر سابق نیوزلند چهار زنی هستند که نامزد شرکت در انتخابات دبیرکلی سازمان ملل شده اند.

بر همین اساس «سرجین کریم» وزیر خارجه سابق مقدونیه، «ایگور لاسیک» وزیر خارجه مونته نگرو، «دانیلو تورک» رئیس جمهور سابق اسلوونی، و «آنتونیو گاترس» کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، نیز چهار نامزد دیگری هستند که امیدوار بر کسب منصب دبیر کلی سازمان ملل هستند.


ویدیو : رایزنی برای انتخاب دبیر کل سازمان ملل