راه اندازی کمپین برای مخالفت با «رستاخیز» : با نزدیك شدن اكران فیلم سینمایی ...


با نزدیك شدن اكران فیلم سینمایی «رستاخیز» موجی از مخالفت‌ها با اكران این فیلم سینمایی در قالب ایجاد كمپین‌های اینترنتی به راه افتاده است. روزنامه جوان: با نزدیك شدن اكران فیلم سینمایی «رستاخیز» موجی از مخالفت‌ها با اكران این فیلم سینمایی در قالب ایجاد كمپین‌های اینترنتی به راه افتاده است.

 فیلم سینمایی «رستاخیز» بعد از حدود یك سال و نیم از اكران در جشنواره فیلم فجر، قرار است در نوبت اكران عید فطر، به سینما‌ها بیاید. این فیلم به دلیل مخالفت‌هایی كه با محتوا و ساختار آن شده است، جنجال‌برانگیز‌ترین فیلم مذهبی ساخته شده در سینمای ایران به شمار می‌رود.

 «رستاخیز» ناامیدكننده

احمدرضا درویش، كارگردان گزیده‌كار سینمای ایران كه تا مدت‌ها گران‌قیمت‌ترین فیلم سینمای تاریخ ایران را با ساخت فیلم «دوئل» به نام خود كرده بود، چند سال وقت خود را صرف ساخت فیلم سینمایی با موضوع قیام عاشورا كرد. به دلیل سابقه خوب درویش در سینمای دفاع مقدس، این نوید می‌رفت كه بعد از چند اثر سینمایی كه سال‌ها پیش ساخته شده بودند، فیلمی نو و فاخر پیرامون «عاشورا» ساخته شود.

به خصوص آنكه این فیلم قرار بود به صورت مستقیم به وقایع روز عاشورا بپردازد. كاری كه در فیلم‌های «سفیر» و «روز واقعه» صورت نگرفته بود. فیلم به‌رغم اینكه در زمان دولت دهم تكمیل شد به دلیل عدم تمایل درویش به اكران فیلم در آن دولت، باقی ماند تا در اولین جشنواره‌ای كه دولت یازدهم اجرا می‌كند، فیلم را به جشنواره فجر ببرد. پیش از آغاز جشنواره نیز اعضای هیئت دولت و چند تن از مدیران ارشد سیاسی و هنری كشور در اكران خصوصی فیلم حضور یافتند و افكار برای رونمایی از این فیلم آماده شد.

فیلم از چند جنبه برای اهالی سینما جذابیت داشت. ابتدا اینكه رستاخیز با كمك چند مؤسسه شیعی در خارج از كشور كه منتسب به یكی از مراجع تقلید بود، ساخته شده و پیش از این سرمایه‌گذاری خارجی در چنین سطحی در سینمای ایران اتفاق نیفتاده بود، دوم اینكه فیلم پروژه‌ای فاخر و تاریخی بود كه در سینمای ایران كمتر پیش آمده كه در چنین سطحی فیلم تاریخی ساخته شود و پرداختن به موضوع عاشورا كه هم جایگاه ویژه از نظر مذهبی دارد و هم از نظر دراماتیك قابلیت‌های بالایی برای تصویر‌سازی دارد. اما اكران «رستاخیز» بسیاری از تصورات فوق‌العاده‌ای را كه از این فیلم در اذهان به وجود آمده بود، از بین برد. فیلم به چندین دلیل ساختاری و محتوایی نتوانسته بود در حد انتظار ظاهر شود. به خصوص اینكه ایرادات متعددی بر روایت فیلم وجود داشت كه با عقاید مذهبی در تعارض بود.

 از استفتا تا اصلاحات

تیم سازنده «رستاخیز» تلاش كرد تا در برابر سیل انتقادات وارد شده به فیلم سكوت كند و در مقام پاسخگویی برنیاید در عوض پاسخ كسانی را كه به نشان دادن تصویر تمثالی از چهره‌های دینی چون حضرت عباس(ع) و حضرت علی‌اكبر(ع) اعتراض داشتند با انتشار استفتای انجام شده از مراجع تقلید داد. رسانه‌ای كردن استفتا باعث شد تا بسیاری از رسانه‌ها مواضع قبلی خود را نسبت به این فیلم تعدیل كنند اما هنوز بسیاری از ایرادات فیلم باقی مانده بود كه این بار فیلمساز دست به اصلاح فیلم زد. حدود 40 دقیقه فیلم اصلاح شد و نسخه اصلاح شده فیلم برای اكران در عید فطر آماده شد. در نسخه اصلاح شده، تلاش شده بود تا موارد مهم مورد مناقشه مانند روابط عاشقانه «بكیر»، نشان دادن تصویر حضرت علی‌اكبر(ع) و صحنه شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) اصلاح و برخی به كلی حذف شد.

سنگر‌های مجازی

با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای تصحیح «رستاخیز» و سفر‌های استان به استان «درویش» برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان سینما در مناطق مختلف كشور، عده‌ای در فضای شبكه‌های مجازی و چند سایت خبری غیررسمی و كمتر شناخته شده شروع به موضوع‌گیری علیه «رستاخیز» كرده‌اند. جالب اینجاست كه خبرگزاری‌ها و سایت‌های مهم خبری براساس اصلاحات فیلم و استفتاهای انجام شده سعی كرده‌اند مخالفت چندانی با اكران فیلم نداشته باشند و حتی با اكران آن همراهی كنند. به نظر می‌رسد گروه‌های مخالف فیلم به دلیل اینكه راهی به رسانه‌های مهم پیدا نكرده‌اند، تمركز خود را در فضای مجازی و كمپین‌های اینترنتی قرار داده‌اند.


ویدیو : راه اندازی کمپین برای مخالفت با «رستاخیز»