راهنمای نگهداری گیاهان آپارتمانی : انتخاب محل مناسب برای هر گیاه خاص، باعث ...


انتخاب محل مناسب برای هر گیاه خاص، باعث می‌شود كه گیاه سالم، شاداب و برای سال‌ها سرحال و پر شاخ و برگ بماند.



نگهداری گیاهان آپارتمانی , نگهداری از گیاهان آپارتمانی , گیاهان آپارتمانی و نگهداری

انتخاب محل مناسب برای هر گیاه خاص، باعث می‌شود كه گیاه سالم، شاداب و برای سال‌ها سرحال و پر شاخ و برگ بماند. برعكس، اگر محلی برای گیاهان مناسب نباشد، نه تنها به خوبی رشد و نمو نمی‌كنند، بلكه سرانجام پژمرده و نابود می‌شوند. پس، انتخاب محل و انتخاب گیاه مناسب برای آن محل، از اصول اولیه نگهداری و پرورش گل و گیاه در درون خانه‌ها به شمار می‌آید.

آنچه در زیر آورده می‌شود، محل‌های اساسی را در داخل خانه برای نگهداری گیاهان مورد توجه قرار می‌دهد كه به اضافه گل‌خانه‌ها جاهایی هستند كه شما می‌توانید گیاهان را برای جنبه زینتی آن پرورش دهید.

 شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی , شرایط نگهداری از گیاهان آپارتمانی , ترفندهای نگهداری گیاهان آپارتمانی

·         پیش از هر چیز توجه كنید كه گیاهان در چه جاهایی امكان رویش بهتری دارند. مطمئنا در هر اتاقی نمی‌توان شرایط رویش برای گیاهان را فراهم آورد. معمولا سالن‌های پذیرایی، اتاق‌خواب‌ها و آشپزخانه‌ها برای نگهداری گیاهان انتخاب می‌شوند ولی شاید از حمام‌ها كمتر به عنوان جایی برای نگهداری گیاهان یاد شود.

·         برای لذت بردن از گیاهان رعایت چند روش و قاعده دسته‌بندی شده ضروری است. این قواعد شامل شكل برگ و گل، مقیاس و اندازه فضا و سبك و شیوه طراحی محیط است. آرایش گونه‌های مختلف گیاهان از لحاظ شكل برگ و گل مهم است. مثلا گیاهان معمولی را باید به صورت گروهی چیدمان كرد. مقیاس و اندازه فضا نیز در نحوه آرایش گیاهان بسیار اهمیت دارد؛ معلوم است كه اتاق‌های بزرگ، گیاهانی با قامتی بزرگ طلب می‌كنند. سبك وشیوه‌ آرایش را هم باید مورد توجه قرار داد. مثلا گیاهانی كه از نظر سبك معماری و آرایش‌های مربوط به آن سبك، مورد نظر گرفته شده‌اند، باید در مورد آن سبك به كار گرفته شوند. برای نمونه «دراسینا» كه پایه‌هایی لُخت و برگ‌هایی برجسته دارد، در آرایش مبلمان‌های اتاق مدرن بیشتر جلوه خواهند داشت تا در شیوه مبلمان كهنه و قدیمی.

گیاهان آپارتمانی , گیاهان آپارتمانی کم نور , انواع گیاهان آپارتمانی با تصویر

·         جاهایی كه مجموعه‌ای از گیاهان را در آنجا نگهداری می‌كنند، باید محلی باشد كه در نگاه بینندگان مورد توجه قرار گیرد. یك یا دو گونه خاص كه معمولا توجه همگان را جلب می‌كند، باید در میان گیاهان معمولی قرار گیرد تا هم از نظر رنگ (تنوع) و هم از نظر آرایش، آن گونه‌ها برجسته و نمایان شوند. البته در این شیوه، غیر از گل‌خانه‌ها نباید افراط كرد. مثلا نباید كه اتاق‌خواب شما به صورت باغی انبوه دیده شود.

·         یكی از به اصطلاح ترفند‌هایی كه یك علاقه‌مند به گل و گیاه آپارتمانی اجرا می‌كند، این است كه گیاهان را در مواقع مناسب جابه‌جا كند و از یك اتاق به اتاق دیگر منتقل كند. مثلا تعدادی از گیاهان مانند گل كاغذی، هویا، پیتوسپروم، پاسی‌فلورا و مانند آنها، حتی در فصل زمستان هم به شرایط سرد محیط نیاز دارند. بنابراین در طول زمستان، گلدان‌های این گیاهان را باید از محیط گرم (حرارت مركزی) به جایی كه خنك‌تر است منتقل كنید. گیاهانی كه به رطوبت بالایی نیاز دارند نیز باید به حمام و آشپزخانه انتقال یابند. گونه‌هایی از گیاهان كه از كمبود نور رنج می‌برند (در داخل سالن‌ها) باید به اتاق روشن‌تری انتقال یابند و تا زمانی كه شرایط برای آنها مساعد شود در همانجا باقی بمانند.

·         اتاق‌خواب‌ها چون درجه حرارت معمولا معتدل دارند و به ندرت دچار نوسان دمایی می‌شوند، محلی ایده‌آل برای پرورش بسیاری از گونه‌های گیاهی به شمار می‌روند.

·         وجود گیاهان خانگی در آپارتمان فایده‌های زیادی دارد. مثلا گیاهانی مانند عنكبوتیان یا گندمی‌ها كه در تصفیه هوا نقش اساسی دارند دارای مكانیزمی هستند كه علاوه بر جذب دی‌اكسیدكربن و آزاد سازی اكسیژن، مواد شیمیایی سمی و آلاینده‌ موجود در هوای آپارتمان را فیلتر می‌كنند و در هر قسمت از آپارتمان كه باشند محیطی سالم به وجود می‌آورند.

·         گیاهی كه دارای برگ‌هایی برجسته و رنگین هستند، در نقطه‌ای از آپارتمان كه از نور متوسطی برخورداراست، تاثیر زیادی بر شما و تزئین درون خانه و روحیه ساكنان دارند.

·         در سالن‌های پذیرایی، می‌توان گونه‌هایی از گیاهان كه با هوای خشك نیز سازگاری دارند و نیز گیاهان كوتاه مناسب كه می‌توانند بر روی میزهای كوچك پیش‌دستی قرار گیرند را استفاده كرد. یا مثلا مجموعه‌ای از بگونیاها، مبلمان كمرنگ را كاملا مشخص می‌كنند و در شكل دكوراسیون سالن پذیرایی تاثیر بسزایی دارند.

استفاده صحیح از نور:

الف: با توضیحاتی كه قبلا داده شد، برای تعداد محدودی از گیاهان، نور كم قابل تحمل است.

ب: مكان‌های تاریك فقط برای نگهداری موقت گیاهان مناسب است. هیچ گیاهی در تاریكی نمی‌تواند به زندگی خود ادامه دهد.

ج: محل‌هایی كه در مجاورت پنجره‌ها با نور معتدل هستند برای نگهداری گونه‌های زیادی از گیاهان مناسب است.

د: لبه پنجره‌هایی كه از نور كامل و آفتاب برخوردارند، جاهایی مناسب برای گیاهان هستند، ولی نور مستقیم برای اكثر گیاهان مضر است كه با پرده توری می‌توان نور را فیلتر و مناسب برای گیاهان كرد.

ه: در اتاق پذیرایی و ناهار خوری، از نظر رنگ گیاهانی را انتخاب كنید كه با طرح دكوراسیون محیط در تضاد یا مكمل آن باشند.

و: در آشپزخانه‌ها نوسان درجه دما وجود دارد و احتمالا كوران هوا در اثر باز و بسته شدن درها و پنجره‌ها مشكلاتی برای پرورش‌دهندگان به وجود می‌آورد. در این مكان‌ها بهتر است گلدان‌ها را بر لبه پنجره‌ها و بر روی میزهایی كه از محیط آمد و شد و فعالیت به دور هستند قرار دهید.


ویدیو : راهنمای نگهداری گیاهان آپارتمانی