راهنمای خرید سیسمونی نوزاد : بسیاری از رسم‌ها با گذشت زمان آنقدر پیچیده شده‌اند ...



سیسمونی نوزاد و راهنمای خرید آن , راهنمای خرید سیسمونی نوزاد , خرید سیسمونی نوزاد

بسیاری از رسم‌ها با گذشت زمان آنقدر پیچیده شده‌اند و تغییر شکل داده‌اند که دیگر نمی‌شود آن‌ را رسمی اصیل دانست؛ یکی از آنها همین رسم تهیه سیسمونی است.

در اغلب فروشگاه‌های سیسمونی تا دلتان بخواهد‌ لیست‌هایی را می‌بینید كه با هم در رقابت‌اند كه كدام‌یك قد بلندتر و پیچیده‌ترند.

 

ما می‌خواهیم فهرستی از سیسمونی لازم و خوب را بگوییم كه برای استقبالی شاد و مثبت از فرزند جدید خانواده كافی است.

 

رسم سیسمونی یكی از رسم‌های ایرانیان برای نخستین بچه خانواده است كه اغلب، خانواده دختر آن‌را به‌عهده می‌گیرد اما هستند پدر و مادرهای جوانی كه دوست دارند در تهیه این هدیه، خودشان هم دخیل باشند تا هم مستقل بمانند و هم كمكی به خانواده‌ها كرده باشند. اما از آنجا كه شروع یك كار، بر ادامه آن اثر می‌گذارد، روش‌های تربیتی كه پدر و مادر می‌خواهند در طول زندگی برای تربیت فرزند خود به‌كار بگیرند از جایی مثل همین خرید سیسمونی شروع می‌شود.

 

یك سیسمونی خوب و مثبت، خریدی است كه در آن شرط هدیه بودن وسایل رعایت شود و در آن اجبار و بحث‌های غیرصمیمی به‌خاطر نوع خرید پیش نیاید.

 

در این سیسمونی منطقی آنچه برای تدارك حضور نوزاد لازم است، بدون نگرانی از اینكه مبادا بخواهد قحطی بیاید و بعد‌ها دیگر نشود خرید كرد انجام می‌گیرد. قبل از این خرید خوب، خانواده باید شرایط خود را مرور كند تا خرید موجب دردسر‌های بعدی و زحمت دوباره نشود. برای مثال به پرسش‌های زیر پاسخ دهید:

1- محل زندگیتان گنجایش چه وسایلی را دارد؟ اگر مستأجر هستید آیا به فكر راحتی حمل‌ونقل وسایل خود هم هستید؟


2- فرزند شما در چه فصلی متولد می‌شود، نیازهای مرتبط با فصل و سن او چیست‌؟


3- حداكثر توانایی مالی شما چه میزان است‌؟ نیازها را با قدرت خریدتان هماهنگ كنید تا نیمه‌كاره رها نشود.


4- جنسیت فرزندتان چیست‌؟ برخی نیازها با جنسیت رابطه دارد و این آگاهی از اسراف جلوگیری می‌كند.


بعد از تعیین شرایطتان می‌توانید برای خرید اقدام كنید. نكات این لیست خرید با هدف كمك به خریدی كاربردی و كافی است. به همراه داشتن یك دفترچه یادداشت برای ثبت آنچه خریده‌اید و آنچه نیاز دارید می‌تواند به خرید مفید و بدون تكرار كمك كند.

 

راهنمای خرید سیسمونی , راهنمای خرید بهترین پوشک برای نوزاد , راهنمای خرید البسه نوزاد

 
سرویس كالسكه و ...
چند سالی است كه نسخه خرید سیسمونی به جای رفع نیازها به‌ سمت تجمل‌گرایی و افراط رفته است.

 

گاهی افراد برای نوزاد خود صندلی ماشین می‌خرند درحالی‌كه ماشین ندارند و یا نمی‌توانند بخشی از ماشین را فعلا به این دلیل محدود كنند.

 

خرید كالسكه انجام می‌شود درحالی‌كه وضعیت جسمی مادر اجازه بلند كردن و بستن كالسكه‌های سنگین را به او نمی‌دهد و یا موقعیت‌های حمل كودك با كالسكه برای این خانواده قابل توجه نیست. تنها چیزی كه مورد توجه والدین هست این نكته است كه ‌ اقلام موردنظر (باید) در سیسمونی باشد و دیگر هیچ!


با وجود این اگر به‌دنبال خرید این سرویس برای كودك هستید به این نكات توجه كنید:
توان خرید خود را برای تهیه این اقلام كه قیمت‌های بسیار متفاوتی دارند مشخص كنید. امروز مارك‌های ایرانی با كیفیت قابل‌قبول نیز در بازار وجود دارد كه می‌تواند نیاز شما را با هزینه خیلی كمتری برآورده كند.


در اغلب این سرویس‌ها وسیله حمل‌ونقلی به نام كریر به چشم می‌خورد. بهتر است بدانید این وسیله اغلب تا حدود 6ماهگی گنجایش نگهداری از كودك را دارد. برای این مدت كوتاه شاید قرض گرفتن این وسیله از یك دوست و آشنا كه حالا برای او بدون استفاده است منطقی‌تر باشد. روكش جدید شما و یك آویز زیبا می‌تواند ساك حمل كودك دوست‌تان را تزئین و برای استفاده كودك شما آماده كند.


قبل از خرید، آشنایان می‌توانند منبع تحقیق خوبی برای چگونگی خرید این سرویس باشند.


در فروشگاه سعی كنید یك‌بار به تنهایی كالسكه را جمع و حمل كنید تا از توانایی خود برای تكرار این كار با خبر شوید.


انتخاب رنگی مناسب برای این سرویس كه نیاز به شست‌وشوی دائم نداشته باشد یا كاور پلاستیكی برای تمیز نگه‌داشتن آن نیز پیشنهاد می‌شود. رنگ‌هایی كه جنسیت ندارد در این خرید‌ها به استفاده از آن در آینده كمك می‌كند.


اگر تصمیم به خرید روروئك دارید به‌احتمال خطر آفرینی این وسیله كه البته برای مدت كوتاهی استفاده می‌شود دقت كنید. امانت‌گرفتن این وسیله فضا گیر و خطرآفرین شاید برای امتحان چند روزه كودك شما راه بهتری باشد.


اگر قصد خرید آغوشی برای نوزادتان را دارید،نوعی از آن‌كه امكان خوابیدن كودك در آن وجود دارد و محافظ گردن هم در آن تعبیه شده پیشنهاد بهتری است.

لوازم بهداشتی
لیست وسایل بهداشتی سیسمونی هر سال تغییر می‌كند. اغلب معروف‌ترین آنها عبارت است از: شیردوش، شیشه شیر، پستانك نوزادی كه البته از معمولی تا مدل‌های ارتودنسی‌دار موجود است، كرم‌های بهداشتی، دماسنج، ناخن‌گیر، دندان‌گیر، پوشك، دستمال مرطوب، پودر بچه و... .


در خرید وسایل بهداشتی به آن دسته از محصولات كه تاریخ مصرف دارد دقت كنید و با خرید زیاد ازحد، موجب هدر رفت ‌آن نشوید.


استفاده از ماشین لباسشویی كودك چند سالی است كه مرسوم شده است. قیمت این وسیله از حدود 300هزار تومان شروع و با توجه به شركت سازنده آن و توانایی‌هایش تغییر می‌كند. این وسیله به‌دلیل امكان شست‌وشو با حجم كم لباس‌ها و درصورت استفاده از پارچه به جای پوشك برای تعویض كودكان پیشنهاد خوبی است‌ اما اگر شما قرار است برای كودك‌تان از پوشك استفاده كنید به هیچ وجه این وسیله ‌ را تهیه نكنید. كافی است لباس‌های نوزادتان را به‌طور مستقل و جداگانه از لباس‌های خودتان با همان ماشین لباسشویی همیشگی خودتان بشویید.


برخی از خانواده‌ها به‌دلیل مدیریت اقتصادی خانواده ترجیح می‌دهند كه با وجود استفاده از پوشك در مهمانی‌ها و... در محیط خانه از پارچه‌های مخصوص برای تعویض كودك استفاده كنند. در این صورت تهیه مواد بهداشتی شست‌وشو از داروخانه‌ها كه از حساسیت جلوگیری كند اما ضد‌عفونی‌كننده باشد را فراموش نكنید.

اسباب بازی
فروشگاه‌های اسباب بازی با تنوع جنس‌ها و رنگ‌ها و شخصیت‌های كارتونی و... خریدار سیسمونی را به ولع خرید بیشتر تشویق می‌كند اما خرید اسباب بازی، خرید ابزار شادی و رشد هوشی و مهارتی كودكان است؛ پس خرید آن با تمام خرید‌های سیسمونی فرق می‌كند.


یك اسباب بازی خوب بهتر است با توجه به رده سنی خاص كودك تعیین شود و پس از خرید هم در آن بازه سنی در اختیار كودك قرار گیرد.


اسباب بازی‌هایی كه رنگ‌های شاد و جنس مقاوم داشته باشند را ترجیح دهید. در 4‌ماه اول دوره نوزادی بهتر است از وسایل بازی درشت‌تر استفاده كنید تا خطرآفرین نشود.


اسباب بازی‌های موزیكال برای كودكان نوپا جذاب‌تر است اما ‌هرچه وسایل بازی امكان دست‌‍ورزی بیشتری را مهیا كند مثل خمیر‌های بهداشتی، گل‌رس و... برای كودكان جذاب‌تر است؛ البته كودكان امروز به وسایل خانه مثل ظروف منزل یا عصا و چوب‌های معمولی و... علاقه بیشتری دارند. می‌خواهیم بگوییم كه مطمئن باشید افراط در خرید اسباب بازی به معنی تضمین لذت از بازی و كمك به رشد كودك نیست. بهتر است حوصله والدین و مهیاكردن بستر بازی بدون خطر و سالم با وسایل بازی را هم برای كودكان تدارك ببینید.


پیشنهاد می‌شود اگر خانواده، اسباب‌بازی‌های متعددی را برای فرزند شما تهیه كرده‌اند یا كادو گرفته‌اید، پس از تولد كودك به مرور آنچه در سال‌های بعد برای كودك مفید است را جمع‌آوری و تا آن زمان در انباری و دور از چشم كودك نگهداری كنید تا برای كودك شما عادی و بی‌معنی نشود.


خرید كتاب را فراموش نكنید. بعضی از خوبی‌ها، خوبی‌های دیگر را هم به‌دنبال خود می‌آورند و انس كودك با كتاب یكی از عادت‌های خوب تربیتی برای فرزندان است. یك قفسه كوچك از كتاب‌های داستان، زمینه عادت و انس به كتابخوانی را نیز به بچه‌ها منتقل می‌كند.


كتاب‌هایی كه تهیه می‌كنید، بهتر است از تصاویر درشت و جذاب بهره‌مند و دارای موضوعات متنوع باشد.

 

راهنمای خرید , خرید سیسمونی , سیسمونی نوزاد


لباس
یكی از موقعیت‌هایی كه در آن اسراف زیادی ممكن است اتفاق بیفتد خرید لباس است. به‌عنوان مثال كودك شما در هر ماهی كه از تولدش می‌گذرد حداكثربه اندازه 3دست لباس نیاز دارد. خرید بیش از اندازه فقط می‌تواند به شما ضرر بزند . پیشنهاد ما این است كه هر‌ ماه به اندازه نیاز همان‌ ماه او لباس تهیه كنید. با این كار به تنوع مورد نظر خود هم می‌رسید.


به‌خاطر داشته باشید كه در دوران بارداری برای تهیه سیسمونی فقط برای همان فصلی كه كودك شما متولد می‌شود خرید كنید چون ممكن است ناگهان چندماه بعد با انبوهی از لباس‌ها مواجه شوید كه اندازه كودك شما نیست، درحالی‌كه پول زیادی بابت آنها داده‌اید.
بسته‌های سرویس‌های لباس نوزادی نیز گاهی شامل لباس‌هایی می‌شود كه مورد نیاز نیست یا سایز مناسبی ندارد؛ اگر بتوانید خودتان از لباس‌های غیرسرویسی انتخاب كنید خرید مفیدتری دارید.


در خرید تعداد لباس نیز عجله نداشته باشید چراكه اگر خرید سال‌های بعد را امروز انجام دهید ممكن است خرید شما با سلیقه فرزندتان جور نباشد یا رنگ لباس‌ها مناسب ظاهر او نباشد.


توجه به نوع پارچه، راحتی لباس و پرهیز از لباس‌های چسبان را در حفظ سلامتی فرزندتان درنظر داشته باشید. هر جنس گرانی، لزوما جنس خوبی نیست. وسواس انتخاب را از اسم و نوع مارك، به سمت جنس پارچه و دوخت تغییر بدهید.


تهیه لباس‌هایی كه هنر دست مادربزرگ یا مادر باشد نه‌تنها به اقتصاد خانواده كمك می‌كند بلكه در تمام فرهنگ‌ها نشان‌دهنده هنر و میزان بیشتر توجه و ذوق برای استقبال از نوزاد است؛ هنر پول خرج كردن را به هنر دست خودتان ترجیح ندهید.

سرویس تخت و كمد
یكی از بخش‌های گران قیمت سیسمونی را سرویس چوب تشكیل می‌دهد. برای تعیین هزینه این خرید باید بدانید چه وسایلی لازم دارید. تنوع این خرید می‌تواند از یك گهواره كوچك شروع شود و تا تخت‌های 2منظوره با چندین كمد همراه و... ادامه داشته باشد.


نكات مهم در خرید سرویس چوب:
قبل از خرید تخت و كمد خوب و منصفانه با خودتان فكر كنید كه اگر كودك شما كمد مستقل نداشته باشد، می‌توان با اختصاص یكی‌دو قسمت از كمد خودتان به لباس‌های او، نیاز به خریدن كمد را حذف كنید یا نه؟ بعضی از والدین واقعا در خانه خود برای اضافه كردن یك كمد دیگر فضای خالی ندارند اما فكر می‌كنند كه واجب است نوزادشان كمد مستقل داشته باشد. سرویس چوب یك وسیله جاگیر است، برای آن به خوبی برنامه‌ریزی كنید تا فضای اتاق كودك یا اتاق مشترك والدین و كودك به نحو دردسرسازی محدود نشود.


برخی از این سرویس‌ها با وجود پرداخت هزینه 2تخت اما در واقع نمی‌تواند به‌صورت همزمان تبدیل به 2تخت شود. در این تخت‌ها ‌میله‌های محافظ فقط بخشی از تخت نوجوان را محدود كرده است و اگر بعدا كودك دیگری داشته باشید، نمی‌توانید از تخت كودك برای فرزند كوچك‌تر و از تخت نوجوان برای فرزند بزرگ‌تر استفاده كنید.


گاهی بهتر است اگر فضای محدودی دارید به‌خاطر بیاورید كه كودك برای حدود 2سال نزد مادر می‌خوابد و این یعنی تخت غیرقابل حمل‌ونقل نمی‌تواند تا چند سال و تا زمان خواب مستقل كودك، كاربرد داشته باشد. در این شرایط یك گهواره یا تخت كوچك برای زمان تولد نوزاد كافی است.


چوب مورد استفاده در سرویس خواب كودك بهتر است مقاوم و ضد‌خش باشد.


‌ در برخی از سرویس‌های چوب، چیزهای عجیبی مثل میز آرایش وجود دارد آیا از قبل، به نیاز و هدف چنین وسیله‌ای دقت كرده‌اید!

 

راهنمای خرید کولر گازی , راهنمای خرید لپ تاپ , راهنمای خرید شیرآلات

 

با سیسمونی خود چه كنیم؟
بالاخره كودك شما بزرگ می‌شود و شما با هر معیاری كه برای او سیسمونی تهیه كرده باشید حالا با انبوهی از وسایل نوزاد مواجه هستید كه دیگر به آنها نیازی ندارید. شما برای این وسایل چه فكری كرده‌اید؟

پیشنهاد اول: كودك شما از حدود 3 سالگی بهانه جدیدی می‌گیرد كه این بهانه از نوع خواستن اسباب‌بازی و عروسك نیست. او یك همبازی دائمی از شما می‌خواهد. بهترین كار برای شما این است كه وسایل سیسمونی كودك اول را كه به خوبی نگه‌داشته‌اید برای برآورده كردن آرزوی همان بچه كه داشتن یك خواهر یا برادر است، استفاده كنید.

پیشنهاد دوم: شاید حالا كه چند سال از خرید سیسمونی شما گذشته است كم‌كم به فكرتان رسیده كه «این وسایل دیگه تكراری شده» و... . اگر این فكرها باعث شده است كه بخواهید به فكر خرج مجدد و تهیه وسایل جدید باشید، بهتر است بدانید كه راه‌حل دیگر، ایجاد تغییر در همان خرید‌های قبلی است.

 

یك نجار باسلیقه به راحتی و با هزینه بسیار كمتر از خرید جدید می‌تواند تغییراتی در شكل ظاهری وسایل چوبی‌تان، رنگ سرویس چوب و حتی اضافه كردن فضا و نوع استفاده از آنها بدهد. راه‌حل دیگر تغییر كاربری، هنرنمایی اعضای خانواده و استفاده از وسایل هنری است. برای مثال استفاده از برچسب‌های كودكانه كه در طرح‌های فوق‌العاده زیبا و متنوع وجود دارد یا پارچه‌های نمدی كه در پارچه‌فروشی‌های هنری موجود است، پیشنهاد خوبی است.

پیشنهادسوم: وسایلی كه شما امروز دیگر به آن نیاز ندارید یا از آن خسته شده‌اید و اسم‌اش را گذاشته‌اید وسیله اضافه، می‌تواند دغدغه خرید و استقبال یك خانواده از نوزادشان باشد. اگر به جمع دوستان و فامیل و حتی همسایگانتان نگاه دقیق‌تری داشته باشید به این پیشنهاد بهتر می‌توانید فكر كنید. زیباتر آن است كه خود شما پیشنهاد‌دهنده استفاده آنها از این وسایل باشید.

پیشنهاد چهارم: با چند نفر از فامیل یا دوستان خود یك خیریه یا یك تعاونی وسایل كودك برای به اشتراك‌گذاری سیسمونی‌های بدون استفاده خود راه بیندازید. با این كار می‌توانید به خانواده‌های زیادی كمك كنید و دغدغه مالی خیلی از زوج‌های جوان را برای بچه‌دار شدن كاهش دهید.

پیشنهاد پنجم: هنوز هم مغازه‌های وسایل دست دوم در شهر‌ها وجود دارند. اگر بعضی از وسایل سیسمونی برای شما غیرقابل استفاده است و به هیچ‌وجه به آن نیاز ندارید، می‌توانید به فكر فروش وسایلتان به مغازه‌های فروش دست‌دوم باشید. حتی رسانه‌هایی برای معرفی وسایلتان مثل ضمیمه جمعه بازار روزنامه همشهری یا سایت‌های مربوط به فروش وسایل دست دوم وجوددارد تا شما بدون واسطه وسایلتان را بفروشید.

منبع : hamshahrionline.ir


ویدیو : راهنمای خرید سیسمونی نوزاد