راهنمای انتخاب اسم : یکی از بزرگترین دغدغه‌ها برای كسانی كه دارند بچه‌دار می‌شوند، ...


یکی از بزرگترین دغدغه‌ها برای كسانی كه دارند بچه‌دار می‌شوند، انتخاب اسم مناسب است. در کنار همه خریدها، یک کتاب انتخاب اسم هم می‌خرند و به دوست و آشناها می‌سپارند تا اگر اسم خوبی به گوششان خورد، به آن‌ها معرفی کنند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، در کنار همه فکرها برای تصمیم‌گیری، می‌توانید به اسم‌های پیشنهادی ما هم فکر کنید.تو رو چی صدا كنم؟ راهنمای انتخاب رشته , راهنمای انتخاب هاست , دفترچه راهنمای انتخاب رشته وقتی مریلا آیلا می‌شود

من و همسرم در زمان بارداری اسم «مریلا» به معنی شاد و مسرور را برای دخترمان انتخاب کردیم. دلیل انتخاب این اسم علاقه من به خانم مریلا زارعی بود. اما گویا اسم مریلا جزو اسامی مورد تایید ثبت احوال نیست. به‌این‌ترتیب اسمی را که ماه ها قبل آن را انتخاب و به دیگران اعلام کرده بودیم کنار گذاشتیم و در عرض یک ساعت از سایت اینترنتی ثبت احوال نام «آیلا» به معنی «هلال ماه» را برای فرشته خوشگل و کلوچه خوشمزه‌مان برگزیدیم.



خوانندگان معنا و فراوانی این اسامی را پرسیده‌اند

معنی و فراوانی

آترین:
آتر یعنی آتش و ین پسوند نسبت است. آترین یعنی منسوب به آتش یا آتشین. به مجاز زیبارو هم معنی می‌دهد. در دوره هخامنشی آترین بانویی نامدار از بازماندگان كمبوجیه پسر كوروش شاه بود كه بر داریوش بزرگ شورش كرد. 

فراوانی: 318



آروین:

یعنی امتحان، آزمایش و تجربه. آزموده و آزمایش شده هم معنی می‌دهد.

فراوانی: 7980



آویسا:

آو همان آب است و ی و سا پسوند نسبت و شباهت هستند. آویسا یعنی مانند آب پاك، روشن و با صفا.

 فراوانی: 14



آرنوش:

آر یعنی آریایی یا ایرانی و نوش یعنی جاوید. آرنوش روی هم به معنی ایرانی یا آریایی جاویدان است.

فراوانی: 170



رادین:

یعنی آزادوار و آزاده. 

فراوانی: 2082



صفورا:

نام زوجه حضرت موسی(ع) و دختر حضرت شعیب(ع) صفورا بوده.

 فراوانی: 35702



رایا:

رای یعنی فكر، اندیشه و تأمل. الف هم پسوند اسم ساز است. رایا به مجاز یعنی فكر و اندیشه.

فراوانی: 600



پسر

شنتیا

با این‌كه به‌نظر نمی‌رسد اما شنتیا یك اسم مذهبی است. اسم حضرت علی (ع) در زبور داوود شنتیاست؛ درست مثل ایلیا كه اسم حضرت علی (ع) در تورات است.

فراوانی: 615




شاوران

شاور یعنی شاپور و آن پسوند نسبت است. شاوران یعنی منسوب به شاپور و به مجاز بزرگ و بلند مرتبه معنی می‌دهد. نام پدر زنگه پهلوان ایرانی در دوره كیكاووس پادشاه كیانی هم شاوران بوده است.

فراوانی: 18



سپنتا

اگر دنبال اسمی می‌گردید كه كاملا فارسی باشد می‌توانید سپنتا را انتخاب كنید. سپنتا در زبان اوستایی یعنی پاك، مقدس و قابل ستایش. این اسم به‌صورت اسپنتا هم آمده.

فراوانی:656



نیوان

در كردی یعنی مرد شجاع، پهلوان و دلیر. پسر شما حتما از این‌كه اسمش اینقدر معنای زیبایی دارد خوشش می‌آید.
فراوانی: 28



سیحون

سیحون اسم رودی است در قرقیزستان و قزاقستان به طول حدود 2100 كیلومتر كه از دره فرغانه می‌گذرد و به دریای آرال می‌ریزد.

فراوانی: 7


دختر

نونا

نونا هم از اسم‌های مذهبی است كه آهنگ آن امروزی‌تر است. نام مادر ابراهیم پیامبر(ع) نونا بوده و معنای لغوی آن پروراننده و رشد‌دهنده است.

فراوانی: 189



شادان

این اسم در تاریخ نام پسر بوده اما حالا برای دخترها رایج است. پسر برزین از شخصیت‌های شاهنامه كه از مردم توس و یكی از راویان شاهنامه بود شادان نام داشت. شادان در حالت قیدی یعنی شاد و شادمانه.

فراوانی:907



ساوین

ساوین معنی خیلی لطیف و زیبایی دارد. یعنی سبدی كه در آن پنبه می‌گذارند. آسوده و آرام هم معنی می‌دهد. به‌صورت ساوینا هم استفاده می‌شود كه كمتر رایج است.

فراوانی: 63



ناریا

ناریا یكی از زیباترین اسامی كردی است. هم‌آهنگ زیبا و لطیفی دارد و هم معنی زیبایی. ناریا یعنی قاصدك.

فراوانی: 15



سانیا

سانیا در اصل یك اسم مازندرانی است. معنی بسیار زیبایی هم دارد. سانیا یعنی سایه روشن جنگل. این اسم خیلی راحت در دهان می‌چرخد و آهنگ زیبایی دارد.

فراوانی:3562



برای تهیه این فهرست، از كتاب «آوای نام‌ها از سرزمین ایران‌زمین»، پژوهش و نگارش «پری زنگنه»، از انتشارات كتابسرا و از اطلاعات سایت رسمی سازمان ثبت احوال كشور استفاده شده است.

منبع : مجله شهرزاد


ویدیو : راهنمای انتخاب اسم