راز موفقیت در بورس چیست؟ :  اخبار اقتصادی - راز موفقیت در بورس چیست؟   یک کارشناس ...



بورس چیست , شاخص بورس چیست , موفقیت چیست

 اخبار اقتصادی - راز موفقیت در بورس چیست؟

 

یک کارشناس بازار سرمایه چگونگی آماده سازی افراد جدید برای ورود به بازار سرمایه را تشریح کرد.


شاهین شایان آرانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی چگونگی مجهز شدن افراد تازه‌وارد برای ورود به بازار سرمایه اظهار کرد: اولین و مهم ترین ویژگی این است که فرد باید بپذیرد که این بازار ریسک بسیار بیشتری از سپرده‌گذاری بانکی دارد.

وی با بیان این‌که ریسک بازار سرمایه بالاتر از سیستم بانکی کشور است، تصریح کرد: بنابراین آدم‌هایی باید به این بازار ورود کنند که ریسک‌پذیر هستند و اگر در برهه‌ای ضرر کردند، زندگی‌شان بهم نریزد و بپذیرند که بخشی از این فعالیت می‌تواند منجر به ضرر و بخش دیگر آن منجر به سود‌های بسیار بالاتر از نرخ بانکی شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که برخی آدم‌ها حوصله بالا و پایین‌ رفتن قیمت‌ها را ندارند، گفت: بازی بازار سرمایه همیشه اینگونه است، بنابراین این دسته از افراد نباید وارد این بازار شوند.

شایان‌آرانی دومین موضوع مهم در ورود به بازار سرمایه را شناخت مکانیزم و محرک‌های تعیین قیمت‌ها در بازار دانست و افزود: فرد باید در این زمینه مطالعات داشته باشد یعنی زمانی که قیمت سهم یک شرکت بالا یا پایین می‌رود آن فرد بتواند محرک‌های اصلی آن را تشخیص دهد که در نهایت اگر فرد سودی کند سود سواد و آگاهی خود را خواهد گرفت.

وی با تاکید بر این‌که افراد برای ورود به بازار سرمایه باید بخشی از منابع سرمایه‌شان را به این بازار بیاورند، گفت: هرچقدر هم یک فرد درجه ریسک‌پذیری داشته باشد، پیشنهاد نمی شود که همه پول خود را در این بازار سرمایه‌گذاری کند، چرا که هر کس باید سبد سرمایه‌گذاری خود را تقسیم کرده و همه پول خود را در یکجا سرمایه‌گذاری نکند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: پس از این موضوع فرد باید با کارگزار‌های مختلف صحبت کند و در نهایت از بین آنها یک کارگزار مطمئن و امین که بیشتر می‌تواند با او ارتباط برقرار کند را انتخاب کند، چرا که یکی از وظایف کارگزاران ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای به افراد است، بنابراین افراد برای ورود به بازار سرمایه می‌توانند با مشورت آنها و مطالعات خود شروع به خرید سهام کنند.

شایان‌آرانی با بیان این‌که این روش عقلایی است که هم احتمال ضرر سرمایه‌گذار را کاهش می‌دهد و هم فرصت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری او ایجاد می‌کند، گفت: سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند که حتما به بازار سرمایه با یک دید میان‌مدت و بلند‌مدت نگاه کنند، چرا که فضای بازار سرمایه فضایی نیست که بخواهیم در آن موج‌سواری کرده و با رویکرد کوتاه‌مدت به آن نگاه کنیم؛ بنابراین افرادی که وارد می‌شوند حداقل باید یک دوره دو ساله را در بازه زمانی خود ببینند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت فعلی این بازار و مناسب بودن وضعیت برای ورود افراد جدید گفت: در حال حاضر فضای بازار سرمایه در یک حالت بلاتکلیفی قرار دارد و منتظر نتایج مذاکرات هسته‌ای است. خوشبختانه برنامه اقتصادی دولت خوب است و تورم ، نرخ ارز و دیگر شاخص‌های اقتصادی به خوبی مهار شده و اقدامات لازم برای تحریک رشد اقتصادی انجام شده است.

شایان آرانی افزود: در عین حال هنوز که هنوز است بازار سرمایه دستخوش تیرگی تحریم است که کلا اقتصاد ما را تحت‌الشعاع قرار داد که اگر مذاکرات نتیجه مثبت دهد بستر اقتصادی ما هم برای یک رشد جدی مبتنی بر شاخص‌های واقعی اقتصادی آماده است. بنابراین به نظرم نمی‌توان گفت که همین الان باید سهام خرید بلکه باید منتظر ماند نتیجه مذاکرات چه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: البته این موضوعات برای سرمایه‌گذاران خرد است، اما سرمایه‌گذاران عمده در همین فضا هم می‌توانند کار کرده و فرصت‌های مناسبی را پیدا کنند.

این کارشناس ارشد حوزه بازار سرمایه درباره مشکل این بازار در سال گذشته و افزایش غیرمنطقی قیمت سهام‌ها گفت: من عامل مشکل بورس را ورود افراد غیرحرفه‌ای نمی‌دانم بلکه مشکل را رشد قیمت‌ها بدون پشتوانه اقتصادی می‌دانم یعنی قیمت‌ها به طور کاذب افزایش یابد و مسوولان نظارتی هشدار لازم را در این زمینه ندادند.

شایان آرانی تصریح کرد: در آن زمان به دلیل مشکلات بازارهای دیگر سرمایه‌گذاران در هیچ حوزه‌ای نمی‌توانستند وارد شوند و طبیعتا به بازار سرمایه ورود کردند و در این میان عده زیادی از سرمایه‌گذارانی بودند که ذاتا ریسک‌پذیر بوده و به ناچار وارد بازار سرمایه شدند، بنابراین اتفاقی که افتاد را من تقصیر این آدم‌ها نمی‌گذارم بلکه اشتباه در نرخ‌گذاری غلط و عدم تعادل در اقتصاد کشور در حوزه بازار پول و سرمایه است.

 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو : راز موفقیت در بورس چیست؟