راز محبوبیت 88 درصدی کی روش، حتی بدون جام : میزان رضایت مردم از عملکرد کارلوس ...


میزان رضایت مردم از عملکرد کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران فراتر از انتظار بود؛ 88 درصد مردم در نظرسنجی برنامه 90 پنج شنبه 9 بهمن 93- به او رای مثبت دادند و موافقت خود را با ادامه کار این مربی نام آور ابراز داشتند.



هفته نامه امید جوان: میزان رضایت مردم از عملکرد کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران فراتر از انتظار بود؛ 88 درصد مردم در نظرسنجی برنامه 90 پنج شنبه 9 بهمن 93- به او رای مثبت دادند و موافقت خود را با ادامه کار این مربی نام آور ابراز داشتند.

این در حالی است که انتظار تحقق آرزوی فتح جام ملت های آسیا پس از 40 سال همچنان محقق نشد و شماری از مربیان داخلی از او انتقاد می کنند. نویسنده این سطور نه یک کارشناس روزشی که یک بیینده عادی و البته علاقه مند مسابقات فوتبال است اما به این موضوع می توان و باید از منظر اجتماعی و تا اندازه ای هم سیاسی نگریست.

ترمیم مو و کاشت مو بدون جراحی , ترمیم مو کاشت مو بدون جراحی , گواهینامه بدون پایان خدمت

زیرا یگانه برنامه تلویزیون ایران که مردم را دسته بندی نمی کند و نظرات همه در آن بازتاب دارد نشان داد مردم واقع بین تر از قبل شده اند و دلیل پرداخت دستمزد بالا به کی روش را درک می کنند و از عملکرد 4 ساله او راضی اند و البته خیلی هم امید ندارند که او برود بهتر بیاید یا به او پول ندهند در محله آنها با آن پول زمین بازی احداث کنند. به لحاظ آمار ورزشی البته از 50 بازی 26 برد و 15 تساوی به دست آمده و ایران حریفان آسیایی را یکی در پی دیگری از سر راه برداشته و در بازی عراق مستحق حذف نبوده و قبل تر هم در جام جهانی نمایش ناامید کننده ای ارایه نداده است.

در برنامه شامگاه پنج شنبه که تا پاسی از بامداد آدینه 10بهمن ادامه یافت 88 درصد مردم رضایت خود را اعلام داشتند و این در حالی بود که نزدیک به یک ساعت قبل و حین نظرسنجی یکی از میهمانان برنامه- بیژن ذوالفقارنسب- در نقد او و بیشتر درباره نوع قرارداد او سخن گفته بود و تلویحا و تصریحا علاقه خود را به تشکیل کمیته ای برای نظارت بر عملکرد او و احتمالا زیر نظر خودش ابراز کرد.

بخاری بدون دودکش , رمان بدون سانسور , هک تلگرام بدون کد

راز محوبیت کارلوس کی روش اما نزد ایرانیان چیست که راه نیافتن به مرحله بعدی جام جهانی، ناکامی در قهرمانی جام ملت های آسیا و مخالفت مربیان هر دو تیم پرهوادار و حذف بازیکنان مشهور نیز خدشه ای در آن وارد نساخته و همچنان قادر به جلب رای 88 درصد آرای مردم است و به بیان دیگر ایرانیان به او می گویند: بمان کارلوس!

با نگاه جامعه شناختی و نه از منظر تخصص ورزشی و در بیان عادل فردوسی پور «فوتبالی» 10 دلیل می توان یافت و ارائه کرد:

1- علاقه مندان بعید می دانند جانشین کی روش بهتر از او باشد. هیچ مربی سرشناس تری پشت دروازه های فوتبال ایران منتظر ننشسته یا اگر باشد احتمال توافق با او مطرح نیست که به خاطر آن فرد بعدی و در راه از این دل بکنیم.

هنگامی که ناصرالدین شاه ترور شد نخستین سوال رییس نظیمه از ضارب- میرزا رضا کرمانی- این بود که کی پشت دروازه شهر است و قرار است بر تخت بنشیند که تو این کار را کردی؟ او می خواست بگوید گزینه جانشینی مظفرالدین است که از همه نظر نسبت به ناصرالدین کهتر بود. یک وجه دل بستن به کی روش این است که مربی خارجی مطرحی نیز احتمالا جای او نخواهدآمد. سهل است که بار دیگر روز از نو و روزی از نو و مدتی بلاتکلیفی و بعد سر و کله نام های تکراری پیدا می شود.

2- دکتر محمود سریع القلم راه حل مشکلات ایران را در یک کلمه بین المللی شدن به معنی اتصال به دنیا می داند.

در فوتبال ما با معربی معتبری چون کی روش احساس اتصال می کنیم. حال آن که بهترین مربی داخلی نیز این حس را به ما نخواهدداد.

اکنون مردم امکان مقایسه یافته اند. استاد نامدار دانشگاه درباره خود نیز می گوید من هنگامی می توانم عملکرد خود را بسنجم که در دانشکده ما مثل همه دانشگاه های معتبر دنیا استادانی از دیگر کشورها نیز تدریس کنند و برای این که انگ غرب زدگی نزنند بلافاصله توضیح می دهد نه الزاما از آمریکا و فرانسه که از ترکیه و مالزی. کی روش به مردم امکان مقایسه و احساس اتصال داده حال آن که با مربی داخلی انگار در حمام خانه مان آواز می خوانیم و طبعا خودمان از صدای خودمان خوش مان می آید‍!

کارشناسی ارشد بدون کنکور , عکس رنگی رحم بدون درد تحت بیهوشی , فروش اقساطی خودرو بدون پیش پرداخت

3- او در بهترین باشگاه های دنیا مربی گری کرده از رئال مادرید تا منچستریونایتد. الکس فرگوسن نیز در کتاب خود بارها از او به نیکی و دانش نام برده است. این باشگاه ها در ایران محبوب اند و همین که مربی آنها اکنون در ایران است احساس خوبی ایجاد می کند. در مورد رئال البته او دوام نیاورد اما این اقتضای فوتبال است و در قیاس با عملکرد بارسا منتقد او شدند نه در مقایسه های دیگر.

4- رقم قرارداد یک میلیون و چهارصد هزار دلار یا یورور با سه برابر شدن قیمت ارز در دولت احمدی نژاد سنگین تر به نظر رسید اما مردم نه تنها به این امر واقف اند که می دانند وقتی مربی داخلی به گفته علیرضا منصوریان نیم میلیون دلار می گیرد کی روش طبعا سه تا چهار برابر دریافت می کند.

دستمزد او  کم نیست. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که پولی که به سرمربی تیم ملی پرداخت نمی شود در جای دیگر هزینه شود. هفته گذشته دارایی دو باشگاه وابسته به وزارت ورزش دو ورزشگاه اجاره ای اعلام شد! در حالی که هر سال 50 میلیارد بدهی بالا می آورند. بنابراین مردم می دانند که دستمزد او با راه یابی به جام جهانی جبران می شود. از منظری دیگر نیز ارزش تبلیغاتی و سیاسی فراوانی دارد و صرفا پرداخت دستمزد به یک نفر نیست. مردم را به فوتبال بازگردانده ورزشگاه ها را دوباره پرتماشاگر می سازد و رسانه های ورزشی رونق می گیرند و اینها درآمد است نه هزینه.

دستمزد اولین مربی خارجی در فوتبال ایران (دان گیبل) دو هزار تومان معادل یک دستگاه رولز رویس مدل 1948 بود. او در سال 1951 نایب قهرمانی بازی های آسیایی را به ارمغان آورد. مقایسه ها باید از این دست باشد. هرچند که هیچ کس رقم بالای دستمزد کی روش را انکار نمی کند.

5- در سال های اخیر مردم آن قدر اعداد عجیب و غریب در فسادهای مالی شنیده اند که برخی رقم ها دیگر بزرگ جلوه نمی کند!

مقامات رسمی از 2.7 میلیارد دلاری می گویند که بابک زنجانی بدهکار است و 3 هزار میلیارد تومانی که مه آفرید امیرخسروی بهای آن را با جان خود پرداخت و عددی که یک مقام سیاسی سابق محکوم به بازگرداندن آن شده است.

دستمزد اما ولو بالا حلال است و اختلاس نیست و از این رو هنگامی که یک میلیون و 400 هزار یورو یا دلار با اعداد داخلی غیردستمزدی و اختلاسی و ارتشایی مقایسه می شود دیگر بالا به نظر نمی آید ولو کسانی که طبیعی می دانند بعضا یک فقره 100 دلاری را از نزدیک ندیده باشند و چشم به راه آخرین 5 شنبه ماه باشند که یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی واریز می شود.

کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت , بدون تصویر , ساخت تلگرام بدون شماره

6- مطابق آمار رسمی دو میلیون نفر و بنا به آمار غیررسمی 4 میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند. حضور یک مربی در اندازه و آوازه کی روش برای آنان اطمینان بخش و جذاب تر است تا مثلا چهره بسیار محترمی مانند آقای حسین فرکی یا همین بیژن خان ذوالفقارنسب.

نگاه آنان به داخل هم انتقال می یابد. زیرا تیمی با هدایت کی روش و بازی بازیکنان شاغل در کشورهای دیگر بیشتر در کانون توجه رسانه ای قرار می گیرد و ایرانیان خارج از کشور نیز بیش از داخلی ها از این موقعیت آگاه هستند.

7- جامعه ایران از فقر و فقد شادی رنج می برد. حساسیتی که متوجه سینما و موسیقی و کنسرت هست دامن گیر فوتبال نیست اما هنگامی می توان به ورزشگاه رفت که به مربی و بازیکن علاقه داشته باشی. در غیاب ستاره های موسیقی پاپ، کی روش و شاگردان او ستاره هایی هستند که به جامعه شادی تزریق می کنند و هنگام باخت نیز سرخوردگی به بار نمی آورند. هرچند حسرت بر جای می گذارند.

8- بخشی از راز محبوبیت کی روش به خاطر چهره و تیپ و ادبیات و حالات او هم هست. کنار زمین بازی با عراق به گونه ای ایستاده بود که اصطلاحا «انگار بچه پایین است»! حال آن که اگر کراوات بسته و خشک ایستاده یا نشسته بود این احساس را ایجاد نمی کرد. محبوبیت ناصر حجازی فقید هم تماما به خاطر سابقه بازی و دروازه بانی نبود.

از چهره سینمایی و صراحت لهجه ناصرخان هم ناشی می شد. البته او تیپ جنتلمنی داشت اما در انتقاد روحیه ستیهنده و دوری از هر تملق و چاپلوسی محبوب ترش ساخته بود. این البته یگانه عامل نیست اما چهره و فرم صحبت و گفتار و رفتار در محبوبیت یک شخصیت بی تاثیر نیست. چه روحانی و سیاستمدار باشد مثل سیدمحمد خاتمی چه سرمربی فوتبال باشد مانند کارولوس کی روش.

اخبار سیاسی بدون سانسور , روغن بدون پالم , کسب درآمد بدون سرمایه

9- غالب مربیانی که بعد از انقلاب به ایران آمدند به اروپای شرقی تعلق داشته اند. درست است که از 1990 به بعد این تقسیم به شرق و غرب معنی سیاسی خود را از دست داده اما روحیات شرقی باقی است. واقعا «ویچ» ها کجا و امثال کارلوس یا آری هان کجا؟ فارغ از عملکرد فنی غالب ایرانیان حتی ندید، مربی غربی را ترجیح می دهند! نقش عادل فردوسی پور را هم انکار نکنید که زیرکانه فضا را به نفع کی روش هدایت می کند!

10- جامعه واقع بین تر شده و می داند اگر کی روش که در بهمن 89 به ایران آمد و با تحریم و انزوا و دولت احمدی نژاد کارنامه قابل قبولی داشت بعد از توافق نهایی و محتمل هسته ای و فتح باب رابطه دوباره و بهبود دیپلماسی که حتی تیم ملی فلسطین دیدار دوستانه خود را لغو نکند با بازی های تدارکاتی بیشتر می توان امید افزون تری به آینده داشت. در دیدار دوستان ایران و سوئد در فروردین 94- کمتر از سه ماه دیگر- کی روش روی نیمکت تیم ملی بنشیند و سردار و اشکان و گوچی و دیگران با جان و دل بازی کنند بهتر است یا...؟

راز اقبال 88 درصدی به کارلوس کی روش شاید در اندیشیدن به همین پرسش آخر باشد.


ویدیو : راز محبوبیت 88 درصدی کی روش، حتی بدون جام