راز‌های موفقیت هاشمیِ روحانی : افراد موفق خصوصیاتی دارند كه به آنها كمك می‌كند ...


افراد موفق خصوصیاتی دارند كه به آنها كمك می‌كند در كارشان رشد و پیشرفت داشته باشند. دکتر حسن هاشمی یكی از چهره‌های موفق روزگارماست كه در چند ماه اخیر گل سرسبد کابینه هم بوده است.
مجله زندگی ایده آل: یکی از برجسته‌ترین وزرای دولت یازدهم که می‌گویند رئیس‌جمهور هم حسابی از او راضی است، دکتر حسن هاشمی، وزیر بهداشت است. چشم‌پزشکی که قبل از حضور در دولت،‌به‌خاطر راه‌اندازی بیمارستان تخصصی چشم‌پزشکی نور شهرت داشت و او را یکی از متمول‌ترین پزشکان ایران می‌دانستند، بعد از وزیر شدنش نشان داد لیاقت آن همه موفقیت را داشته است.  دكتر پرویز رزاقی، روانشناس و استاد دانشگاه بر اساس اخبار و صحبت‌های وزیر بهداشت شخصیت او را تحلیل می‌كند.

درباره شخصیت وزیر بهداشت

به‌طورمعمول همه اقداماتی كه مقامات ارشد دولتی انجام می‌دهند برگرفته از اهداف دولت است. باید دید اهداف در راستای چه موضوعاتی قرار دارند تا با كمك رفتارها به اهداف رسید. اولین محور این است كه وزیر در راستای اهداف نظام و جامعه قدم برمی‌دارد و اطاعت‌پذیری او در عملكردش مشهود است. علاوه بر این دكتر هاشمی اعتماد به نفس بالایی دارد و چارچوب‌های دیگران را می‌پذیرد. جسارت هم در رفتار او دیده می‌شود. افراد دارای اعتماد به نفس بالا اهداف دیگران را شناسایی و قبول می‌كنند ضمن اینكه وقتی در گروهی قرار می‌گیرند بایدها و نباید‌ها را می‌پذیرند. این افراد می‌دانند چطور با سایرین كنار بیایند. رفتار دیگران را تحلیل می‌كنند و با تعقلی كه دارند كنار آمدن با مشكلات را در پیش می‌گیرند ضمن اینكه درست و به موقع انتقاد می‌كنند و با روش‌های حل مسئله مشكلات را از بین می‌برند.

موفقیت , روحانی , حسن روحانی

حذف روغن پالم از لبنیات

افراد باجسارت نسبت به اتفاق‌های اطراف‌شان به موقع واكنش می‌دهند و می‌دانند چه زمانی باید قدرت ریسك‌پذیری داشته باشند. وزیر بهداشت هم در ماه‌های اخیر نشان داد این ویژگی را دارد. این موضوع زمانی مشخص شد كه دكتر قاضی‌زاده هاشمی با جسارت به مردم هشدار داد از مصرف شیرهای پرچرب پرهیز كنند چون وجود روغن پالم در شیر به اثبات رسیده بود. البته گزارش این تحقیقات هم به‌صورت مكتوب به دست رئیس‌جمهور رسید. پیگیری‌های وزیر بهداشت به قدری جدی بود كه در حال حاضر كارخانجات تولید لبنیات نسبت به حذف روغن پالم از محصولات لبنی ملزم شده‌اند.

تحلیل كارشناس

یك وزیر زمانی می‌تواند وعده كنترل هفتگی لبنیات را به مردم بدهد كه خودآگاهی لازم را داشته باشد. به‌طور حتم مدیریت او و مجموعه‌اش سبب شده چنین برنامه‌هایی را در نظر بگیرد. البته خیلی از افراد به مردم وعده می‌دهند اما به این وعده‌ها عمل نمی‌كنند. زمانی كه وعده‌ها عملی شوند اطمینان خاطر و سلامت ملت تامین خواهد شد. در شرایطی كه وزیر با اطمینان خاطر به مردم وعده می‌دهد این موضوع از مدیریت زیرمجموعه او مانند معاونت غذا و دارو، نظم، انضباط، توانمندی و جسارت او خبر می‌دهد.

اولتیماتوم  وزیر بهداشت به زیرمیزی بگیران

یكی از اقدامات جنجال‌برانگیز وزیر بهداشت در روزهای اخیر هشدار به پزشکان زیرمیزی بگیر بود ه است، جایی که دکتر هاشمی گفته است: «در مورد تخلف پزشكان سخت‌ترین واكنش را نشان خواهیم داد و معتقدیم دریافت‌های غیرقانونی رشوه محسوب می‌شود.»

تحلیل كارشناس

این موضوع وعده خوبی است اما اجرایی شدن این پیام اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر باید عواملی كه پزشكان را به سمت زیرمیزی گرفتن سوق می‌دهد، شناسایی شود كه به‌نظر می‌رسد در این زمینه بررسی‌های كافی انجام نشده است. ازسوی دیگر آموزش اخلاق حرفه‌ای هم اهمیت دارد. در ابتدا باید حمایت‌هایی صورت گیرد و راه‌حل مناسبی ارائه شود. باید توانمندی در اعمال تنبیه را سنجید.

عیادت از كودكان بیمار

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران، دكتر هاشمی چندی پیش با حضور در بیمارستان نورافشار تهران از چند كودك مریوانی كه به دلیل انفجار مین برجای مانده از هشت سال دفاع مقدس مجروح شده بودند، عیادت كرد و از نزدیك در جریان روند رسیدگی به درمان این كودكان قرار گرفت. این اقدام وزیر چه ویژگی‌هایی از شخصیت او را نشان می‌دهد؟

تحلیل كارشناس

این موضوع از نظر روانشناسی نشان می‌دهد وزیر بهداشت هوش هیجانی بالایی دارد و در خلق موقعیت و شرایطی به نفع وزارتخانه و دولت هر كوششی را به‌كار می‌برد. افرادی كه هوش هیجانی بالایی دارند می‌دانند در كجا و چه زمانی با مردم رابطه مناسبی پیدا كنند. از سوی دیگر این حادثه مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی و. . . بزرگ و چشمگیر نبوده است. به عبارت دیگر وزیر بهداشت از یك موقعیت كوچك بهره برده است. این موضوع نگاه قشنگی است كه به ما می‌گوید برای داشتن یك رفتار خوب لزوما نباید حادثه‌ای بزرگ اتفاق بیفتد. این رفتار می‌تواند نشان دهد وزیر در كنار مردم است و می‌تواند در یك موقعیت كوچك هم همدلی لازم را داشته باشد.

توضیح وزیر بهداشت درباره پولدار بودنش

افراد متخصص كه پشتكار خوبی هم دارند، به سطح درآمد بالایی می‌رسند. وزیر دولت یازدهم درباره پولدار بودن خودش به رسانه‌ها می‌گوید: «به نظرم وزیر پولدار خوب است چون وقتی فردی پولدار باشد، خودش را وقف می‌كند و به هیچ چیز دیگری فكر نمی‌كند. در ضمن شائبه‌ای هم به وجود نمی‌آید كه او می‌خواهد از این فرصت برای خودش، خانواده و نزدیكانش استفاده كند. وزیر پولدار بخشنده است، با دید وسیع‌تری نگاه می‌كند و در ایجاد فرصت برای دیگران، سخاوتمند است.»

تحلیل كارشناس

فردی كه با جرات پولدار بودنش را مطرح می‌كند اعتماد به نفس بالایی دارد. او مطمئن است كه پولش را از راه درست به‌دست آورده و می‌خواهد از اصل جلوگیری از بروز رفتار استفاده كند و درواقع جلوی بعضی اتهامات احتمالی آینده را از مطبوعات و مردم بگیرد و اجازه بروز رفتارهای غلط را به دیگران نمی‌دهد. این پیام می‌گوید كه وزیر می‌خواهد از شائبه‌هایی كه ممكن است در آینده وجود داشته باشد، دیگران را خلع سلاح كند. علاوه بر این تحلیل روانشناسانه و شناختی وزیر نشان می‌دهد كه وزیر نسبت به دارایی‌های خودش دید مثبتی دارد و به دولت اطمینان خاطر می‌دهد كه چون پول دارد نیازی نیست از راه‌های نادرست درآمد داشته باشد.

وزیر باهوش را بهتر بشناسید

بدون اینكه لازم باشد یك تست هوش را روی میز وزیر بهداشت بگذاریم به شما می‌گوییم كه آقای وزیر آی‌كیو بالایی دارد. افراد باهوش در هر شرایطی ایده‌های جدید و افكار تازه دارند و به‌دنبال این هستند كه ایده‌های‌شان را به مرحله اجرا بگذارند. این افراد از پیشرفت‌های مختلف استقبال و عقاید تازه‌شان را به‌سادگی مطرح می‌كنند. پرونده كاری و تحصیلی وزیر بهداشت هم این خصوصیات او را تایید می‌كند. دكتر قاضی‌زاده هاشمی، متخصص چشم‌پزشكی و فوق‌تخصص جراحی قرنیه است. او در حال حاضر ریاست بیمارستان تخصصی چشم‌پزشكی نور را برعهده دارد و در بیمارستان فارابی هم رئیس بخش قرنیه است. فردی كه ‌آی‌كیو متوسط و پایین دارد به‌طور حتم نمی‌تواند به این مدارج تحصیلی عالی دست پیدا كند.

باهوش‌ها از سلول‌های مغزشان به‌درستی استفاده می‌كنند و اجازه نمی‌دهند كه این سلول‌ها بیكار بنشینند. این افراد با خواندن كتاب‌های مختلف، مجلات و مقاله‌های عمومی و تخصصی مدام درحال بالا بردن اطلاعات و قدرت مغزشان هستند كه به پیشرفت كاری و شخصی آنها منجر می‌شود. یادگیری برای‌شان اهمیت دارد و می‌دانند كه باید این آموخته‌ها را دراختیار دیگران هم قرار دهند. تحقیق و پژوهش هم از حوزه‌های مورد علاقه نابغه‌هاست كه می‌تواند با انتشار و كشف روش‌های تازه همراه باشد.

زندگینامه وزیر بهداشت در وب‌سایت شخصی‌اش نشان می‌دهد كه دكتر هاشمی دوره پزشكی عمومی را در سال 1365 به پایان رسانده و در سال 1368 موفق به گذراندن دكترای تخصصی چشم‌پزشكی در دانشگاه علوم‌پزشكی مشهد شده است. او فلوشیپ قرنیه و سگمان قدامی را در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، بیمارستان لبافی‌نژاد، با موفقیت طی كرده و در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشكی تهران به‌عنوان استاد مشغول به خدمت است.

این پزشك متخصص جراحی‌های خاص و حساسی را در مركز پزشكی نور انجام می‌دهد كه نشان‌دهنده تخصص و تجربه زیاد وی در رشته کاری‌اش است. علاوه بر این10 كتاب و 157 مقاله جهانی از او منتشر شده كه این حجم از تحقیق و تالیف، وزیر بهداشت را به محقق و دانشمندی جهانی تبدیل كرده است. از افتخارات ملی دكتر هاشمی راه‌اندازی 31 روش عمل جراحی چشم در ایران است كه برای نخستین‌بار در كشور انجام شده است.


ویدیو : راز‌های موفقیت هاشمیِ روحانی