رئیس جمهور صربستان به ایران می آید : دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری صربستان روز ...


دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری صربستان روز جمعه با انتشار اطلاعیه ای با اشاره به سفر کاری ریاست جمهوری این کشور به ایران نوشت که نیکولیچ روز یکشنبه 17 آوریل ( 29 فروردین) با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گقت و گو خواهد داشت. خبرگزاری ایرنا: دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری صربستان روز جمعه با انتشار اطلاعیه ای با اشاره به سفر کاری ریاست جمهوری این کشور به ایران نوشت که نیکولیچ روز یکشنبه 17 آوریل ( 29 فروردین) با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گقت و گو خواهد داشت.

در این اطلاعیه آمده است که رئیس جمهوری صربستان در این سفر با «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری دیدار و گفت و گو می کند.

رئیس جمهوری صربستان در این سفر در مراسم گشایش پنجمین همایش بین المللی سمپوزیوم انجمن جهانی فدراسیون مغز و اعصاب شرکت خواهد کرد.

گسترش روابط خوب و دوستانه بلگراد و تهران و همچنین توسعه همکاری های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان از زمره تلاش های مقامات دو کشور است و سفر ریاست جمهوری صربستان به ایران و دیدار وی با رئیس جمهوری کشورمان تاکیدی بر تحکیم روابط دوستی و گسترش همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف است.

سفرهای «ایویتسا داچیچ» معاون اول نخست وزیری و وزیر امور خارجه، «راسیم لیاییچ» معاون نخست وزیر و وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات ، «سرجان وربیچ» وزیر آموزش و پرورش، علوم و توسعه فناوری و سفر «مایا گویکوویچ» رئیس مجلس صربستان به ایران در سال گذشته بیانگر عزم راسخ دو کشور ایران و صربستان برای گسترش روابط و همکاری های دوجانبه در سطوح مختلف است.

همچنین در این راستا می توان به برگزاری کمیسیون مشترک تجاری دو کشور در تهران در سال گذشته اشاره کرد که در آن نشست؛ توافق نامه گردشگری، مشارکت بخش های دولتی و خصوصی و حضور مشترک در بازار سوم بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

به دنبال توافق های انجام شده، پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و صربستان در سال جاری میلادی در بلگراد برگزار خواهد شد.
همچنین در پی امضای توافق نامه گردشگری بین ایران و صربستان در چهاردهمین کمیسیون مشترک دو کشور در سال گذشته در تهران، در اواخر اسفند ماه و اوایل فروردین ماه امسال شاهد ورود 420 گردشگر ایرانی به صربستان بودیم که انتظار می رود تورهای گردشگری بین دو کشور با برقراری خط مستقیم هوایی بین تهران و بلگراد گسترش چندین برابری داشته باشد.
همچنین صربستان و ایران در زمینه های دیگر از جمله کشاورزی، صنعت اتومبیل سازی، داروسازی، پتروشیمی، فرهنگی و ورزشی نیز علاقه مندی خود را برای گسترش همکاری ها نشان دادند.

ایجاد «مرکز تجاری ایران در بالکان» که مرکزیت آن در بلگراد پایتخت صربستان است و انتظار می رود پس از دریافت مجوز به زودی فعالیت خود را شروع کند از جمله اقدامات ایران برای گسترش همکاری های دوکشور است .

فعالیت مرکز تجاری ایران در بالکان شامل ارتباط تاجران و شرکت ها و کارخانجات صربستان و دیگر کشورهای حوزه بالکان با همتایان ایرانی و همچنین آشنا کردن شرکت های مختلف صربستانی و دیگر کشورهای منطقه بالکان با امکانات ایران در سطوح مختلف خواهد بود.

ایران و صربستان هم اکنون در زمینه های مختلف بخصوص کشاورزی همکاری خوبی دارند و انتظار می رود که با سفر وزیر کشاورزی صربستان به ایران طی سال 95، همکاری های کشاورزی دو کشور تا سطح قابل توجهی افزایش یابد.

صربستان که اولویت سیاست خارجی آن پیوستن به اتحادیه اروپا است و با کشورهای جهان از جمله کشورهای خاورمیانه و اسلامی رابطه بسیار خوبی دارد.

صربستان یکی از بنیانگذاران جنبش غیر متعهدها است و اکنون به عنوان عضو ناظر در این جنبش با اعضای آن رابطه و همکاری خوبی دارد.


ویدیو : رئیس جمهور صربستان به ایران می آید