رئیس جمهور تصمیم مشترک دولت ومجلس برای اصلاح بازار ارز رااجرا نمی کند :   رئیس ...



نصب برنامه بازار برای کامپیوتر , رقابت نامحسوس برای سهم گیری از بازار , نکاتی برای اصلاح پوست های حساس

 

رئیس جمهور تصمیم مشترک دولت ومجلس برای اصلاح بازار ارز رااجرا نمی کند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور تصمیم مشترک دولت ومجلس برای اصلاح بازار ارز رااجرا نمی کند، از تفاهم مجلس و دولت برای حل مشکل نابسامانی بازار ارز و تصمیم برای جذب ارز بخش خصوصی با قیمت روز منهای دو درصد خبر داد.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، درخصوص جلسات مشترک دولت و مجلس برای حل مشکلات اقتصادی کشور به ویژه رفع نابسامانی بازار ارز، اظهارداشت: حدود یک ماه قبل یعنی اواخر ماه رمضان جلسه مشترکی با دولت داشتیم که در این جلسه بر سر راه اندازی بورس ارز تفاهم شد اما ابلاغ نشد.

وی ادامه داد: مجددا خواسته شد تا راهکار دیگری دنبال شود بنابراین روز چهارشنبه هفته گذشته جلسه ای 4 ساعته با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و وزیران دولت از جمله وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی تشکیل شد در این جلسه راهکار دیگری بری حل مشکلات ارائه شد و بر سر آن تفاهم و توافق صورت گرفت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: راهکار مورد توافق این بود که عرضه ارز از طریق بانک مرکزی صورت بگیرد و ارزهایی که به نحوی دولتی است ولی متعلق به بانک مرکزی نیست عرضه شود.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: مقرر شد زمینه برای جذب ارز بخش خصوصی به قیمت روز منهای دو درصد فراهم شود و جهت گیری آن هم کاهش قیمت ارز باشد.

وی ادامه داد: این موضوع مورد توافق قرار گرفت و همه حاضران در جلسه امضا کردند و بنا بر این بود که روز پنج شنبه به رئیس جمهور داده شود اما روز جمعه به آقای بهمنی رئیس بانک مرکزی وقت داده شد و ایشان موضوع را به آقای رئیس جمهور ارائه کردند. بنا بر این بود تا تصمیم گرفته و ابلاغ شود که هنوز هم خبری نیست و رئیس جمهور تصمیم نگرفته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سئوال که مخالفت هایی با راه اندازی بورس ارز است، آیا این مخالفت ها دلیل ی توجهی به این راهکار بوده است، گفت: به دلیل همین مخالفت ها بوده که رئیس جمهور نسخه اول یعنی همان راه اندازی بورس ارز را متوقف کرد. مخالفت هایی شد که ایشان تصمیم نگرفت این راهکار را اجرایی کند.

وی در پاسخ به این سوال که اختلافات وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی چقدر در نابسامانی بازار ارز موثر است، گفت: در حال حاضر که آنها بر سر راهکار دوم به توافق رسیدند و مشکلی ندارند رئیس جمهور است که فعلا تصمیم نگرفته است.

مصباحی مقدم گفت: بحث دیگر ما در جلسه با دولت موضوع مقاومتی کردن اقتصاد است که اولین جلسه آن روز شنبه برگزار شد و راهبردها و محورهای اقتصاد مقاومتی مورد بحث قرار گرفت. دولت این موضوع را دنبال می کند اما هنوز دولت پیشنهاد مشخصی در این خصوص ارائه نکرده است.

وی ابراز امیدواری کرد با تعامل مجلس و دولت در این زمینه نقطه مشترکی که مبنای فعالیت و رفتار دولت در عرصه مسائل اقتصادی باشد، به دست آید .  

به گزارش مهر، مصباحی مقدم در جلسه روز یکشنبه مجلس نیز درنطقی تاکید کرده بود: لازمه‌ دستیابی به نگاه بلندمدت اقتصاد مقاومتی، رقابتی کردن بازار، مهار تورم، کنترل بیکاری، گسترش اقتصاد دانش ‌بنیان، دستیابی به فناوری‌های نو که در حال حاضر درکشور وجود ندارد، توسعه بازار مالی و کاهش وابستگی بودجه به نفت و همچنین استفاده از ظرفیت‌های داخلی، توسعه صنایع پایین ‌دستی نفت، گاز، مس و مانند آن و همچنین ادامه هدفمندی یارانه‌ها در چارچوب قانون است./مهر

 


ویدیو : رئیس جمهور تصمیم مشترک دولت ومجلس برای اصلاح بازار ارز رااجرا نمی کند