دیپلمات مست عربستانی ممنوع‌ الخروج شد : رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ...


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: دیپلمات مست عربستانی فعلاً ممنوع‌الخروج است. خبرگزاری فارس:رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: دیپلمات مست عربستانی فعلاً ممنوع‌الخروج است.
 
 علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی در خصوص حادثه اتوبوس زائران ایرانی در عربستان اظهار داشت: قرار است کمیته حقیقت‌یابی را به عربستان اعزام کنیم که این موضوع به وزارت خارجه هم منعکس شده است.

وی افزود: ضروری است که پیگیری‌ها در این رابطه انجام شود؛ بنده ضمن عرض تسلیت به خانواده‌هایی که جان عزیزانشان را از دست دادند باید اعلام کنم که کمیسیون به طور جدی پیگیر این موضوع است.

بروجردی ادامه داد: اگر واقعاً جایگاه فعلی ایمن نیست، حتماً باید جایگاه تغییر کند چرا که این حادثه ممکن است هر زمان دیگری هم اتفاق بیافتد؛ گزارش اولیه حاکی از این است که ماشین بدون راننده بوده و ترمز دستی را نکشیده بودند که در هر صورت این موضوع غیرقابل قبول است و باید تمدیدات جدی‌تری از سوی سازمان حج در این رابطه اندیشیده شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با سال حماسه سیاسی و اقتصادی گفت: ما سه‌شنبه آینده در مورد حماسه سیاسی جلسه‌ای را با حضور مسئولان ذیربط تنظیم کرده‌ایم که انشاءالله برگزار می‌شود؛ فرمایشات رهبری در سخنرانی راهبردی آغاز سال باید عملیاتی شود که این اتفاق در سال قبل مطلوب نبود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ما در دهه پیشرفت و عدالت هستیم هم شعار بنیادین سال گذشته را باید دنبال کنیم و هم اینکه شعار امسال را در بُعد سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار دهیم که امیدواریم این مسئله با حضور چشمگیر ملت ما به سرانجام برسد.

وی در خصوص تصادف کارمند مست سفارت عربستان با یک شهروند ایرانی اظهار داشت: از آنجایی که این مسئله در تعطیلات اتفاق افتاد آقای دواتگری رئیس کمیته مطالبات ملی از سوی کمیسیون مأموریت پیدا کرد در خانه شهروند از دست رفته حضور پیدا کند؛ این خانواده، خانواده‌ای بسیجی بودند که متاسفانه در روزهای پایانی سال گذشته جان عزیزشان را از دست دادند.

بروجردی تصریح کرد: تخلف دیپلمات عربستانی مضاعف است؛ اولاً چندین بطری مشروب در داخل ماشین این کارمند موجود بود که چند تا از آنها هم باز بود و براساس تستی که پلیس انجام داده وی در حال مستی این کار را انجام داده است که این تخلف بین‌المللی است و به همین دلیل تا روشن شدن تکلیف و استیفای حقوق خانواده شهروند ایرانی از خارج شدن این دیپلمات از کشور ممانعت شده است.

بروجردی ادامه داد: کسانی که به عنوان دیپلمات در کشور هستند هر چند که مصدومیت دارند ولی حتماً باید قوانین کشور را رعایت کنند؛ پلیس هم گزارش اولیه را تهیه کردند، البته قتل در این رابطه اتفاق افتاده و موضوع هم در همین رابطه است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در خصوص مذاکرات آلماتی هم اظهار داشت: در خصوص فردو دو موضوع وجود دارد؛ موضوع اول اجرای پدافند غیرعامل است، ما به لحاظ تحلیل‌های مکرر دشمنان مبنی بر هدف قرار دادن فردو حتماً باید تأسیسات را ایمن کنیم و این کار هیچ وقت متوقف نمی‌شود.

وی گفت: ممکن است ما در مقطعی نیازمند باشیم که غنی‌سازی بیشتر انجام دهیم؛ ما نیازهای مقطعی خودمان را که متفاوت با اصل غنی‌سازی است انجام می‌دهیم؛ البته اصل غنی‌سازی هم هیچ وقت در جمهوری اسلامی متوقف نمی‌شود چرا که غنی‌سازی حق ماست.

بروجردی افزود: ما لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه را خواستاریم لذا می‌خواهیم که آنها تحریم‌ها را لغو کنند و در مقابل این با هم مذاکره کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: مذاکرات حتماً تأثیرگذار است و اگر بیانیه‌ رسمی روسیه را ملاحظه کنیم می‌بینیم که آنها آلماتی 2 را یک گام به پیش دانستند؛ همین که ما القائات خلاف واقع آمریکایی‌ها را از طریق تبیین واقعیت‌ها از ذهن دیگر اعضای شورای امنیت بزداییم برای ما موفقیت است.


ویدیو : دیپلمات مست عربستانی ممنوع‌ الخروج شد