دیپلمات آمریکایی در تهران :  دیپلمات آمریکایی در تهرانمعاون دبیرکل سازمان ملل ...



سفر بازیگر زن آمریکایی به تهران , حضور بازیگر آمریکایی تهران , عکسی در تهران و خواستگاری به سبک آمریکایی

 دیپلمات آمریکایی در تهران
معاون دبیرکل سازمان ملل و ظریف درباره سوریه مذاکره می‌کنند

روزنامه شرق نوشت:

 دومین هفته کاری وزیر امورخارجه، پرمیهمان آغاز شده است. در دومین روز میهمانی سلطان قابوس، پادشاه عمان در تهران، یک دیپلمات بلندپایه آمریکایی نیز میهمان «محمدجواد ظریف» می‌شود.

 

امروز «جفری فلتمن» دیپلمات بلندپایه آمریکایی که معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل است، برای مذاکره در مورد تحولات خاورمیانه با تمرکز بر سوریه راهی ایران می‌شود.

 

محمدجواد ظریف در روزهای آغازین کار خود در این وزارتخانه در مورد استراتژی خود در این وزارتخانه گفته بود که «سیاست خارجی در کشور نباید تنها واکنش به تحولات باشد، بلکه می‌خواهیم به استقبال تحولات برویم و در عرصه سیاست خارجه جهان نقش ایفا کنیم.»

 

حال سوریه بعد از حدود دوسال که از درگیری‌های خونینش می‌گذرد قرار است با نقش فعال تهران مواجه شود. در حالی‌که تا پیش از این برخی کشورها درمورد حضور ایران در اجلاس ژنو2 با تردید برخورد می‌کردند.

 

با انتخاب «حسن روحانی» به ریاست‌جمهوری ایران، «فرانسوا اولاند» وزیرخارجه فرانسه که تا پیش از آن مخالف حضور تهران در اجلاس ژنو2 بود، گفت: اگر حضور روحانی در این اجلاس می‌تواند راهگشا باشد، از او استقبال می‌کنیم.

 

اگرچه «فلتمن» یک دیپلمات آمریکایی است اما سخنگوی وزارت امورخارجه درمورد او می‌گوید: «از نظر ما فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل است نه یک دیپلمات آمریکایی.»

 

به گفته سخنگو «سفر معاون دبیرکل سازمان ملل به ایران در رابطه با مسایل منطقه‌ای، موضوع سوریه، مصر، لبنان، فلسطین و مسایل خاورمیانه است.»

 

عراقچی گفت: معاون دبیرکل سازمان ملل در این سفر با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز دیدار خواهد کرد. سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: بحث سوریه و مصر اکنون دو موضوع بسیار مهم و حاد در منطقه هستند. فلتمن اخیرا سفری دوره‌ای به خاورمیانه داشت و با حضور در مصر و قطر و برخی دیگر از کشورهای منطقه به‌عنوان معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل با مقامات کشورها رایزنی کرد.  

  
گفته می‌شود دستور کار سفر فلتمن به تهران رایزنی درخصوص تحولات سوریه به‌خصوص اقدام اخیر تروریست‌ها در استفاده از سلاح‌شیمیایی است. تحولات لبنان و مصر نیز از دیگر موضوعاتی است که معاون بان‌کی‌مون درخصوص آن رایزنی خواهد کرد.

دومین سفر فلتمن به تهران
این دیپلمات که در اجلاس جنبش عدم‌تعهد نیز بان‌کی‌مون را در سفر به تهران همراهی ‌کرده بود، آن زمان، مصادف بود با دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، علاوه بر این فلتمن، عضوی از هیاتی بود که «بان‌کی‌مون» ریاست آن را برعهده داشت اما اکنون، دوره ریاست‌جمهوری روحانی است و نگاه‌ها معطوف به تنش‌زدایی تهران – واشنگتن، همچنین دیپلمات آمریکایی در غیاب دبیرکل سازمان ملل، ریاست هیات را برعهده دارد.


«فلتمن» عالی‌ترین مقام آمریکایی است که بعد از پیروزی انقلاب و البته به‌عنوان معاون دبیرکل سازمان ملل به ایران سفر می‌کند. گفته می‌شود «مارتین نسیرکی» سخنگوی سازمان ملل نیز او را در این سفر همراهی می‌کند.


فلتمن در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ سفیر آمریکا در لبنان بوده و در دوره‌ای نیز معاون وزیر امورخارجه این کشور بوده است. او کارشناس مسایل شرق و غرب آسیاست و مدتی نیز در کنسولگری آمریکا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین حضور داشته است.


از دیگر سوابق وی می‌توان به دستیار ویژه سفیر آمریکا در تل‌آویو و کارشناس ارشد مسایل سیاسی و اقتصادی آمریکا در تونس هم اشاره کرد. وی دانش‌آموخته دانشگاه در رشته‌های تاریخ، هنر، حقوق و دیپلماسی در آمریکاست. فلتمن آشنایی نسبی با زبان عربی دارد. او از سال ۱۹۸۶ میلادی در وزارت امورخارجه آمریکا فعالیت خود را آغاز کرد و مامور ارشد این وزارتخانه محسوب می‌شود.

ترکیه سوی دیگر ماجرای سوریه
این سفر در حالی ترتیب داده شده که کشورهای دیگر درگیر در این مساله مانند ترکیه نیز منتظر تصمیم‌‌گیری‌هایی از سوی ایران در این مورد هستند. وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته در همین زمینه گفت که انتظار دارد ایران و روسیه ابتکاری را برای متقاعد کردن سوریه به پذیرش تحقیقات درباره استفاده از مواد شیمیایی به دست گیرند. 


به گزارش «ایسنا»، پایگاه اینترنتی «ورلد تریبیون» گزارش داد: «احمد داووداوغلو»، وزیر امورخارجه ترکیه با خالدالعطیه همتای قطری خود در استانبول درباره سوریه رایزنی کرد.


«داووداوغلو» در کنفرانس خبری مشترک با العطیه در پاسخ به سوالی درباره بیانیه روسیه درخصوص مجوز سوریه به تیم سازمان ملل برای بررسی موضوع تسلیحات شیمیایی گفت که این بیانیه‌ای درست بود.

 

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که در گفت‌وگو با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود نیز این دیدگاه‌ها را مطرح کرده و افزود که اگر سوریه «اجازه بررسی را به سازمان ملل ندهد، به‌دلیل اینکه تردیدهایی درباره وجود واقعیاتی پنهان وجود دارد، ما انتظار داریم که ایران و روسیه و جامعه بین‌المللی این رژیم را وادار کنند اجازه این تحقیقات را بدهد.

 

«داووداوغلو» افزود که اگر اثبات شود سوریه از این تسلیحات استفاده کرده است سازمان ملل باید در چارچوب حقوق بین‌الملل تصمیمی متحد اتخاذ کند./شرق

 


ویدیو : دیپلمات آمریکایی در تهران