دیوان عالی اسرائیل: شهروندان مجاز نیستند ملیت خود را "اسرائیلی" ثبت کنند! :



دیوان عالی کشور , دیوان عالی حکم اعدام بابک زنجانی را تایید کرد , حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی

دیوان عالی اسرائیل: شهروندان مجاز نیستند ملیت خود را "اسرائیلی" ثبت کنند!

دیوان عالی اسرائیل درخواست ثبت واژه "اسرائیلی" برای ملیت شهروندان این کشور را رد کرده است. به جای ثبت واژه عمومی "اسرائیلی" باید قید شود که شهروندی یهودی‌ یا عرب یا دروزی است.

به گزارش ایسنا ، ۲۱ فعال اسرائیلی خواستار شده بودند که از این پس شهروندان این کشور در اداره ثبت احوال یا به هنگام ثبت آدرس محل سکونت خود در شهرداری منطقه تنها از واژه اسرائیلی برای ملیت خود استفاده کنند و دیگر لازم نباشد قید شود که آنها یهودی‌اند یا عرب یا دروزی.

دادگاه بیت‌المقدس این درخواست را که شامل به‌رسمیت شناختن هویت سکولار اسرائیلی می‌شود رد کرده است.

وب‌سایت "اشپیگل آنلاین" آلمان در گزارشی در این باره نوشته است، فعالان سازمان "من اسرائیلی هستم" می‌گویند، تنها واژه‌ای که روشن نکند که فرد یهودی، عرب یا از اقلیت دیگری است تضمین‌کننده برابری میان شهروندان است.

ده‌ها سال است که پروفسور اورنان، کارشناس ۹۰ ساله زبان‌شناسی اسرائیل به دنبال یکی کردن رسمی هویت شهروندان اسرائیلی است. او در سال ۱۹۴۸ در زمان تأسیس کشور اسرائیل در شناسنامه اسرائیلی خود که در آن زمان برای نخستین بار وارد عرصه تاریخ شده بود نامش را به عنوان شهروندی "بدون مذهب" درج کرد.

پروفسور اورنان می‌گوید، اسرائیل نمی‌تواند هم یهودی و هم دمکراتیک باشد. او بر این باور است که ثبت هویت به عنوان یهودی "غیر دمکراتیک" است.

این کارشناس زبان‌شناسی رأی دیوان عالی اسرائیل را "مأیوس‌کننده" خوانده است.

او می‌گوید، این فکر در او قوت می‌گیرد که اکثریت یهودی اسرائیل قصد دارند کل کشور را تحت کنترل در بیاورند.

"مشکلی فلسفی و سیاسی"
پروفسور اورنان می‌گوید، اسرائیلی کسی است که در اسرائیل به‌دنیا آمده باشد؛ بنا بر این تعیین ملیت بر اساس مذهب مادر جایز نیست. او اشاره می‌کند که نازی‌های آلمان هم چنین تعریف می‌کردند چه کسی یهودی است و چه کسی یهودی نیست.

به گزارش دویچه‌وله، قضات دیوان عالی اسرائیل این ایرادها را وارد ندانستند. در عین حال آنها تأیید کرده‌اند که اساس این درخواست نه مشکلی حقوقی، بلکه مشکلی فلسفی و سیاسی است. دادگاه اعلام کرد، به رسمیت شناختن واژه اسرائیلی برای تعیین هویت تمامی مردم این کشور بنیان‌این کشور را به لرزه در خواهد آورد.

اسرائیل مدت‌ها است در تکاپو است تا میان دمکراتیک‌بودن و تعیین هویت خود به عنوان سرزمینی یهودی سازش برقرار کند. حدود یک‌چهارم شهروندان اسرائیل یهودی نیستند. بخش بزرگی از مردم غیریهودی این کشور را عرب‌های اسرائیلی و فلسطینی‌هایی با گذرنامه‌های اسرائیلی تشکیل می‌دهند. اغلب آنها مسلمان‌اند. به علاوه گروه بزرگی از فلسطینی‌های مسیحی در اسرائیل زندگی می‌کنند.

"اسرائیل از اشتباهات گذشته درس نگرفته است"
"اشپیگل آنلاین" آلمان می‌نویسد، اسرائیلی‌های غیر یهودی شاهد تبعیضی فراگیر در کشور خود هستند. عرب‌های ساکن روستاها و شهرهای اسرائیل دستمزد و حقوقی کمتر دریافت می‌کنند و در پروژه‌های شهرسازی و مسکن نیز در مورد آنها تبعیض اعمال می‌شود. در مورد تأمین مالی و تجهیز مدارس و استفاده از وسایل نقلیه عمومی هم باز آنها شاهد تبعیض‌اند.

در زندگی شهری نیز عرب‌ها شهروندانی‌ پایین‌تر به حساب می‌آیند. روزنامه اسرائیلی "اورشلیم پست" پایین‌تر جلوه دادن چهر‌ه عرب‌ها در تلویزیون، رسانه‌ها و دانشگاه‌های اسرائیل را "برادرکشی" در جامعه‌ای خواند که می‌خواهد خود را به عنوان کشوری دارای دموکراسی مدرن مشابه غرب نمایان سازد.

"تبعیض سازمان‌یافته" علیه جمعیت عرب اسرائیل عاملی مهم در به راه افتادن "انتفاضه ۲" در سال ۲۰۰۰ میلادی بود که به مقاومت فلسطینی‌ها در برابر "اشغال کرانه باختری رود اردن" اطلاق می‌شود. این نتیجه‌ای بود که کمیسیون تحقیق دولت اسرائیل در پایان حوادث آن زمان به آن رسید.

"اشپیگل آنلاین" به نقل از روزنامه "هاآرتص" اسرائیل می‌نویسد، با وجود گذشت ۱۰ سال از زمانی که کمیسیون مورد نظر تبعیض علیه شهروندان غیر یهودی اسرائیل را به باد انتقاد گرفت باز هم وضعیت تقریبا همان است و نابرابری بین یهودیان و عرب‌های اسرائیل همچنان به قوت خود باقی است./ایسنا



ویدیو : دیوان عالی اسرائیل: شهروندان مجاز نیستند ملیت خود را "اسرائیلی" ثبت کنند!