دیوارتان را کاغذی کنید! : می‌گویند چینی‌ها که نخستین تولیدکننده کاغذ در جهان ...



لطفا از انداختن دستمال کاغذی در دستشویی رستوران جدا خودداری کنید , دستمال کاغذی , دستمال کاغذی تبلیغاتی


می‌گویند چینی‌ها که نخستین تولیدکننده کاغذ در جهان بوده‌اند، نخستین بار از این ماده برای تزیین دیوارهای خانه‌هایشان بهره برده‌اند. حالا و پس از گذشت ۲ هزار سال از این جریان، کاغذدیواری‌ها به یکی از مهم‌ترین ابزارهای تزیین خانه‌ها تبدیل شده‌اند.

طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون در كنار ارتقای كیفیت ساخت، به مشتریان این امكان را می‌دهد تا در رقابت با دیگر روش‌های تزیینی، همچنان سراغ كاغذدیواری بروند. نصب كاغذدیواری برخلاف تصور خیلی‌ها چندان پیچیده نیست و شما هم می‌توانید با خواندن این راهنمافضای زیبایی را برای خانه‌تان خلق كنید. ما مهارت این كار را به كمك حمیدرضا رمضانی كه بیش از یك دهه در این زمینه تخصص كسب كرده است به شما یاد می‌دهیم.

چه وسایلی نیاز دارید؟

برای اینكه خودتان دست به‌كار شوید و دیوارهای خانه‌تان را كاغذدیواری كنید به این لوازم احتیاج خواهید داشت؛ رول كاغذ دیواری، تیغ موكت‌بری، كاردك پلاستیكی، چسب‌چوب، چسب مخصوص كاغذدیواری و قلمو یا غلتك نقاشی. به غیر از رول كاغذدیواری، باقی موارد را می‌توانید از ابزارفروشی‌ها و با قیمت مناسب تهیه كنید. كاغذدیواری‌ها هم در عرض ۵۰‌سانتیمتر، ۷۰سانتیمتر و یك متر با طرح‌های مختلف به فروش می‌رسد. شهرهای مشهد، تبریز و اصفهان هم ازجمله بازارهای اصلی خرید كاغذدیواری‌های روز هستند. قیمت هر رول كاغذدیواری هم بسته به نوع جنس و طرح آن بسیار گوناگون است.


زیركار را درست كنید

اگر می‌خواهید زیركار مناسبی داشته باشید تا كاغذدیواری اصطلاحا خوش روی دیوار بنشیند و هنگام نصب هم دردسر زیادی نداشته باشید بهتر است زیركار دیوار را از قبل آماده كنید. برای این كار كافی است چسب چوبی كه خریده‌اید را با كمی آب رقیق كنید تا حالت رنگ پیدا كند و سپس آن را به وسیله قلمو یا غلتك روی دیوار بزنید. این كار باعث می‌شود تا غبار و كثیفی دیوار از بین برود و چسب مخصوص كاغذدیواری هم راحت‌تر روی كار می‌نشیند و هنرتان را عمری می‌كند. البته اگر این كار را هم انجام ندهید باز هم می‌توانید روی چسبیدن كاغذدیواری روی دیوار موردنظرتان حساب كنید. یادتان باشد، اگر دیوار زیركار شما گچ خالی است و قبلا نقاشی نشده، باید پیش از این كار، یكی‌دو دست روغن‌الیف همانند رنگ زدن به دیوار‌ها بزنید تا سطح آن لغزنده شود و كاغذدیواری روی آن خوب بنشیند. پس از آنكه روغن الیف را روی دیوار زدید می‌توانید چسب چوب را بزنید و دیوار را برای نصب نهایی آماده كنید. اگر دیوار سنگی دارید، باید ابتدا سطح آن را به‌صورت كامل بتونه فوری بكشید. برای تهیه بتونه فوری هم می‌توانید از تركیب مل و چسب كاغذدیواری استفاده كنید. همچنین اگر سطح دیوارتان قبلا روغن پلاستیك بوده، احتمال پوسته شدن آن وجود دارد. اگر كاغذدیواری را روی این سطح روغن پلاستیك بچسبانید و ببینید كه خودش را نمی‌گیرد، مجبورید سطح آن را بتراشید و سپس چسب چوب بزنید.

برش‌ها را دقیق بزنید

حالا كه دیوار آماده شده می‌توانید برش كاغذدیواری‌ها را شروع كنید. برای این كار ابتدا ارتفاع دیوار را دقیق اندازه بگیرید. معمولا بیشتر خانه‌های استاندارد ارتفاع ۲۷۰‌سانتی‌متری دارند. حالا از لب قرنیز كاغذ دیواری قواره اول را ۱۰‌سانتی‌متر بیشتر یعنی ۲۸۰‌سانتی‌متر اندازه می‌گیرید و با تیغ موكت‌بری برش می‌زنید. درنظر گرفتن ۱۰ سانت اضافه برای همسان كردن بالا و پایین دیوار و گل كاغذ الزامی است. حالا شما نمونه اول را دارید و باید سراغ نمونه كناری آن بروید. برای برش نمونه دوم، ابتدا گل‌های هر دو كاغذدیواری را با هم تنظیم كنید تا پس از نصب شكل زیبایی به‌خود بگیرد. یادتان باشد در برش قواره دوم ممكن است ۴۰‌تا‌۶۰‌سانتی‌متر از كاغذتان برای جور شدن گل‌ها با هم پرت برود كه كاملا طبیعی است. حالا قواره دوم را پس از جور كردن گل‌های هر دو با هم به اندازه طول قواره اول برش می‌زنید و همین كار را در قواره سوم و بعدی‌ها ادامه می‌دهید. در هر كدام از قواره‌ها، جور بودن گل‌ها بسیار مهم است. اما اگر در 2، 3 قواره اول گل‌های كاغذ با هم جور شد خیالتان برای ادامه كار راحت‌تر خواهد شد. بعد از برش دادن هر 3 قواره نوبت نصب آنها روی دیوار می‌رسد.

كاغذها را راحت نصب كنید

كاغذ‌های یك دیوار، از پیش مشخص شده، برش خورده و در كنار هم چیده شده‌اند. حالا باید چسب را بسازید. برای این كار، ۱۰۰ گرم پودر چسب را در نیم‌لیتر آب حل كنید. برای اینكه چسب یكنواختی داشته باشید باید پس از اضافه كردن پودر به آب، دائم آن را هم بزنید تا گلوله گلوله نشود. حالا نوبت آن است كه پشت كاغذدیواری‌ها را با استفاده از قلمو، چسب كاری كنید. چسب را به‌گونه‌ای بزنید كه در همه سطح كاغذ و به‌صورت مساوی پخش شود. قواره اول را كه چسب زدید آن را چند تا بزنید و از قسمت بالا به پایین به دیوار بچسبانید. از آنجا كه قواره شما ۱۰ سانت اضافی دارد می‌توانید از بالا و پایین ۵ سانت كامل درنظر بگیرید. هنگام چسباندن قواره اول، به نیمه كه رسیدید دست بكشید و سراغ نصب قواره دوم بروید. این كار به شما كمك می‌كند تا 2 قواره را راحت‌تر با هم تراز و جور كنید. قواره دوم را نیز پس از جفت كردن گل‌ها با هم تا نصفه می‌چسبانید و بعد نیمه نچسبیده قواره اول را به‌صورت كامل نصب می‌كنید. همین قاعده نصفه چسباندن را تا آخر دیوار ادامه بدهید. یادتان باشد، درز كاغذدیواری باید به سمت نور تنظیم شود تا كار زیبا‌تر به‌نظر برسد. چسباندن هر قواره را كه تمام كردید، خیلی نرم با كاردك پلاستیكی روی كاغذ بكشید تا خوب به دیوار بچسبد. تمام كاغذهای یك طرف دیوار كه نصب شد، فرصت دارید تا اضافه‌های بالا و پایین را با استفاده از تیغ موكت‌بری حذف كنید و یك دیوار‌تر و تمیز داشته باشید. فراموش نكنید، اگر پایین دیوارتان قرنیز دارد، كاغذدیواری را تا لب آن بكشید و روی آن را آزاد بگذارید.

قلق‌هایی كه باید یاد بگیرید

هنگام نصب كاغذدیواری ممكن است مشكلاتی برایتان پیش بیاید كه بروز آنها ناگزیر به‌نظر می‌رسد. اگر هنگام نصب مشاهده كردید كه كاغذتان از وسط تا خورده یا شكسته شده، نگران نباشید چرا كه این ترك‌ها و شكستگی‌ها پس از نصب و صاف كردن كاغذ با كاردك پلاستیكی روی دیوار از بین می‌رود. مشكل مهم دیگر ، پیدا شدن حباب‌های ریز و درشت زیر كار است. شاید شما بخواهید با دست یا كاردك كشیدن، این حباب‌ها را از بین ببرید. اما باید بدانید كه این بخشی از فوت وفن كاغذدیواری كردن است و حباب‌ها معمولا 2- 3روز پس از نصب خودبه‌خود از بین می‌روند. این اتفاق در فصل سرد سال بیشتر رخ می‌دهد. برای تهیه چسب كاغذدیواری باید به غلظت عسل یا رنگ برسید تا كیفیت آن از بین نرود. برای نصب كاغذدیواری روی ستون‌ها یا دیوارهای پله و محوطه‌های دوبلكس، بهتر است هنگام انتخاب و خرید سراغ مدل‌های گلدار نروید. چرا كه جور كردن گل هر قواره كاغذدیواری هنگام نصب كمی مشكل می‌شود. تا آنجا كه می‌توانید كاغذدیواری كردن خانه‌تان را در روزهای گرم سال انجام دهید.

طرح و رنگ مناسب را انتخاب كنید

برای انتخاب نوع طرح كاغذدیواری چند عامل اصلی را درنظر بگیرید. اول اینكه متراژ خانه‌تان چقدر است و تا چه اندازه نورگیر است؟ بدانید چه بخشی از خانه را می‌خواهید كاغذدیواری كنید، دیوارهای اطراف كاغذدیواری، كابینت‌ها، فرش‌ها، مبلمان و پرده‌ها چه رنگی دارند تا براساس هماهنگی با آنها انتخاب صحیحی داشته باشید. بیشتر فروشگاه‌های معتبر هنگام خرید، مشاوره‌های بسیار مناسب و كاربردی به شما می‌دهند و حتی می‌توانند به‌طور رایگان از محل بازدید كنند. استفاده تركیبی از كاغذدیواری‌های مختلف یا رنگ نیز باعث تنوع بیشتر محیط زندگیتان خواهد شد. به‌هرحال، می‌توانید با سلیقه‌ای كه دارید در ‌‌نهایت انتخاب بهتری داشته باشید تا زود از طرح و رنگتان خسته نشوید.

عمر كار را بالا ببرید

مزیت كاغذدیواری نسبت به رنگ این است كه گردوغبار به‌خود نمی‌گیرد و كثیف نمی‌شود. همچنین بیشتر مدل‌های موجود در بازار قابل شست وشو هستند، به این معنا كه با یك دستمال مرطوب نیز تمیز می‌شوند. اگر می‌خواهید از بخارشو برای نظافت سطح كاغذدیواری استفاده كنید، آن را روی درز‌ها نكشید چرا كه امكان برآمدگی و كندگی آن را افزایش می‌دهد. یادتان باشد، اثر خودكار به هیچ‌وجه از بین نمی‌رود. پس مراقب باشید تا بچه‌ها روی كاغذدیواری خودكار نكشند. اگر لكه‌ای روی كاغذدیواری افتاد كه با دستمال نمدار نرفت، می‌توانید دستمالتان را به كمی الكل صنعتی آغشته كنید و آرام روی لكه بكشید تا اثر آن محو شود. سعی كنید از كاغذدیواری‌های جنس خوب برای تزئین خانه‌تان استفاده كنید. كاغذدیواری‌هایی كه از الیاف گیاهی تهیه شده‌اند و اصطلاحا در بازار با عنوان «نان وون» وجود دارد، بهداشتی‌ترند و طرح‌های زیباتری نیز دارند.

دقت داشته باشید

كاغذدیواری برای تزئین اتاق پذیرایی، دیوار پشت تلویزیون و حتی دیوارهای اتاق كودكان مناسب است. به‌ویژه طرح‌های زیبایی برای تزئین اتاق كودكان با رنگ‌های شاد وجود دارد كه می‌تواند فضای فانتزی را برایشان به‌وجود بیاورد. اگر قصد دارید از كاغذدیواری گلدار در پذیرایی استفاده كنید، می‌توانید دیوار روبه‌رویی را نیز با‌‌ همان طرح تزئین كرده و طرح دیوار كناری را متفاوت بزنید تا جلوه زیباتری به محیطتان بدهد. اما اگر طرح كاغذدیواریتان منظره است، فقط یكی از دیوار‌ها را با آن تزئین كنید. اگر اتاق پذیرایی‌تان زیاد بزرگ نیست، می‌توانید از كاغذدیواری‌هایی استفاده كنید كه گل‌ها یا طرح ریزتری دارند تا فضا بزرگ‌تر به‌نظر برسد، رنگ‌های روشن و طرح ساده نیز به بزرگ‌تر جلوه كردن محیط كمك شایانی می‌كند. هنگام خرید كاغذدیواری از مشورت كار‌شناسان فروش بهره ببرید تا هم طرح مناسب و هم به اندازه خرید كنید. البته اگر در اندازه خریدكردنتان شك دارید، می‌توانید با فروشنده صحبت كنید تا رول‌های اضافی را به او بازگردانید.

 

منبع : hamshahrionline.ir


ویدیو : دیوارتان را کاغذی کنید!