دیدگاه کیسینجر درباره اولویت آمریکا در سوریه/ فراهم شدن مقدمات لغو تحریم‌های ایران :



تحریم های جدید آمریکا علیه ایران , سخنان باراک اوباما درباره لغو تحریم ها علیه ایران , تمدید تحریم‌های ایران در کنگره آمریکا بررسی می شود

دیدگاه هنری کیسنجر درباره اولویت آمریکا در سوریه، نزدیک بودن توافق واشنگتن و مسکو درباره آسمان سوریه، فراهم شدن مقدمات اجرای توافق هسته ای ایران و روشن تر شدن چشم انداز لغو تحریم ها و حمایت رئیس سابق «سیا» از باقی ماندن نیروهای آمریکایی در افغانستان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

 بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی، به شرایط میدانی در سوریه و مبارزه با گروه های تروریستی در این کشور اختصاص دارد. در این راستا، هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا و استراتژیست سرشناس این کشور در مقاله ای در روزنامه «وال استریت ژورنال»، چنین استدلال کرده که در شرایط کنونی، مبارزه با داعش بر تلاش برای براندازی دولت بشار اسد ارجحیت دارد. کیسینجر می نویسد الگوی ژئوپولتیکی منطقه در حال حاضر در حال از هم پاشیدن است.چهار کشور در منطقه حاکمیت خود را از دست داده اند. لیبی، یمن، سوریه و عراق هدف جنبش های غیر دولتی قرار دارند که تلاش می کنند حاکمیت خود را بر آن ها تحمیل کنند. در بخش های وسیعی از عراق و سوریه یک ارتش تندرو ایدئولوژیک که خود را داعشمی خواند به دشمن بی امان نظم جهانی بدل شده است. همین دلیل، در حال حاضر مبارزه با این گروه از اولویت برخوردار است.

*****

در همین حال، خبرگزاری فرانسه از نزدیک تر شدن روسیه و آمریکا به توافقی بر سر چگونگی عملیات در آسمان سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد واشنگتن و مسکو برای جلوگیری از وقوع حادثه هوایی بین هواپیماهای دو کشور در آسمان سوریه، به امضای توافقنامه نزدیک شده اند. جف دیویس، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد احتمال دارد این توافقنامه روز سه شنبه امضا شود. وی تصریح کرد تدابیر پیش بینی شده بین واشنگتن و مسکو، بخشی از توافقنامه گسترده تر درباره شیوه عملیات دو کشور در سوریه نیست. دیویس گفته: «همان طوری که شما می دانید، ما با کلیت آنچه که روسیه در سوریه انجام می دهد، مخالفیم و تلاش می کنیم درباره مشکل امنیتی در حریم هوایی این کشور به توافق برسیم».

*****

از سوی دیگر، خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات یک تحلیلگر بین المللی را بازتاب داده که از موثر بودن اقدامات ضد تروریستی روسیه در سوریه سخن گفته است. به نوشته این خبرگزاری، نبیل میشل، تحلیلگر سیاسی در دانشگاه جرج واشنگتن می گوید اقدامات نیروی هوایی روسیه در سوریه بسیار موثر است و باعث می شود تروریست های داعش خیلی زود تسلیم شوند و آوارگان سوری بتوانند به کشورشان بازگردند. وی می افزاید نیروهای مسلح روسی و سوری در جنگ علیه داعش از روش های جدید استفاده می کنند. به گفته وی، در دو جنگ خلیج فارس روشی که به کار گرفته می شد، بمباران شدید یک ماهه یا شش هفته ای و پس از آن، آغاز عملیات نیروهای زمینی بود؛ اما آنچه امروز شاهد آن هستیم، عملیات همزمان و موازی نیروی هوایی و عملیات زمینی است.

*****

مطالب مربوط به آغاز روند اجرای توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 نیز بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی را تشکیل می دهد. خبرگزاری «رویترز» در این زمینه می نویسد سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته ای، روز دوشنبه گفت پیش بینی می کند اجرای توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی تا پایان امسال (2015) آغاز شود. عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا ایران اقدامات خود را برای از کار انداختن دستگاه های سانتریفوژ آغاز کرده است یا خیر، گفت این روند هنوز آغاز نشده است. عراقچی پس از دیدار با مقامات بلندپایه شش قدرت جهان در وین به خبرنگاران گفت: «امیدواریم روز اجرای توافق، پیش از پایان امسال باشد».

*****

شبکه خبری «اسکای نیوز» نیز در گزارش خود در این زمینه اشاره می کند قدرت های جهانی اقدامات لازم برای لغو تحریم های ایران را آغاز کردند. این تحریم ها که به دلیل فعالیت های هسته ای تهران وضع شده، پس از پایان مهلت سه ماهه شورای امنیت و گروه کشورهای 1+5 به ایران در مسیر لغو کامل قرار می گیرند. بر این اساس، ایران پس از سه دهه محدودیت ها و تحریم های گسترده، باید در مهلت قانونی فراروی خود، اعتماد شورای امنیت و قدرت های غربی را به دست آورد تا از بند تحریم ها رهایی یابد. عمل ایران به تعهدات خود و تأیید این موضوع از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، شرط لغو نهایی تحریم های ایران در ماه ژانویه سال آینده است.

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، شبکه خبری «فرانس 24» به بحث ادامه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پرداخته و در این زمینه گفت و گویی با دیوید پترائوس، رئیس سابق «سیا» انجام داده است. پترائوس ضمن حمایت از تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای حفظ نیروهای آمریکایی در افغانستان، اظهار داشته: «این تصمیم گیری بسیار سخت و در عین حال کاملاً عاقلانه بود. بر اساس این تصمیم، شمار نظامیان آمریکایی که هم اکنون در افغانستان حضور دارند، دستکم تا ژانویه سال 2017 که دوره ریاست جمهوری اوباما به پایان می رسد، تغییر نخواهد کرد». وی با اشاره به حملات تروریستی یازدهم سپتامبر سال 2001 میلادی در خاک آمریکا، مدعی شد این حملات در خاک افغانستان طراحی شده بودند و به همین دلیل، این کشور برای واشنگتن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک


ویدیو : دیدگاه کیسینجر درباره اولویت آمریکا در سوریه/ فراهم شدن مقدمات لغو تحریم‌های ایران