دیدنی های زنجان : از شهر زنجان تا قیدار و خدابنده و ابهر و ماه‌نشان راه زیادی ...


از شهر زنجان تا قیدار و خدابنده و ابهر و ماه‌نشان راه زیادی نیست. شهرها کوچک‌اند و نزدیک. دیدنی‌های طبیعی بسیاری در انتظار هستند؛ کوه‌ها و غارها و چشمه‌ها و رودخانه‌ها و... وب سایت همشهری آنلاین - شیوا حریری: از شهرمان که به طرف زنجان راه می‌افتیم، نمی‌دانیم چه‌قدر زیبایی و شگفتی در انتظارمان است.

از شهر زنجان تا قیدار و خدابنده و ابهر و ماه‌نشان راه زیادی نیست. شهرها کوچک‌اند و نزدیک. دیدنی‌های طبیعی بسیاری در انتظار هستند؛ کوه‌ها و غارها و چشمه‌ها و رودخانه‌ها و...

در هوای خوش این‌روزها می‌توان تاریخ را هم دید؛ موزه‌ها را دید و خانه‌های تاریخی و مسجدها و آرامگاه‌ها.

جاهای دیدنی زنجان , دیدنی های زنجان , مکان های دیدنی زنجان

شهر سلطانیه روزگار ایلخانیان پایتخت ایران بود و امروزه شهرتش را از  گنبد فیروزه‌ای‌اش دارد؛ گنبد سلطانیه. این بنا به دستور الجایتو (سلطان محمد خدابنده) فرمانروای ایلخانی ساخته شده و به روایتی آرامگاه اوست.

گنبد سلطانیه در سال1384 (2005 میلادی) در فهرست جهانی میراث بشری یونسكو ثبت شد.

جاهای دیدنی زنجان ؟ , جاهای دیدنی گردشگری زنجان , محل های دیدنی شهر زنجان

تعدادی از شهرهای ایران مدفن پیامبران است و شهر قیدار به نام پیامبری كه در آن آرمیده مشهور است. قیدار نبی‌(ع) از اجداد پیامبر اكرم(ص) است و آرامگاهش در سده‌ی هفتم یا هشتم هجری قمری بنا شده است.

 مناطق دیدنی زنجان , جاهای دیدنی تهران , زنجان

این پل نام سازنده‌اش را بر پیشانی دارد؛ میربهاءالدین. پل میربهاءالدین به پل كهنه هم مشهور است، در جنوب شهر زنجان و بر زنجان‌رود قرار گرفته و قدمتش به دوره‌ی سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار برمی‌گردد.

 سینما بهمن زنجان , جاهاب دیدنی کوالالامپور , جاهای دیدنی مالزی

بته‌جقه و غنچه و برگ فرنگ، جفت‌پیچ و پیچك و سه چشمه نقش‌های معمول ملیله‌كاری‌اند. ملیله‌كاری از هنرهای زنجان است. در این هنر با مفتول‌های نقره  زیورآلات و ظرف می‌سازند.

 ظروف مسی زنجان , مکان های دیدنی تهران , حسینیه اعظم زنجان

اگر از زنجان به  طرف شهر ماه‌نشان حركت كنید، با منظره‌ای شگفت‌انگیز روبه‌رو می‌شوید؛ كوه‌هایی رنگارنگ.

كوه و تپه‌‌های رُسی آلاداغ‌لار با رنگ‌های قهوه‌ای و سبز و قرمز و زرد و نارنجی و سفید، پس از بارندگی و وقتی خاك خیس می‌شود، دیدنی است.

جاهای دیدنی مشهد , مکان های دیدنی مشهد , جاهای دیدنی ایران

مسجد دارا، مسجد سید، مسجد سلطانی و مسجد جمعه نام‌های گذشته‌ی مسجد جامع زنجان است. این مسجد به دستور یكی از پسران فتحعلی‌شاه قاجار با هدف این‌كه محل عبادت و تدریس باشد، ساخته شد.

صنایع دستی زنجان , دیدنی های تفلیس , دیدنی های ایران

این‌جا رخت‌شوی‌خانه‌ی زنجان است. بنایی برای امنیت و آسایش زنان كه ناچار نباشند برای شست‌وشوی لباس‌ها و در سرمای زمستان زنجان تا چشمه بروند.

این بنا در محله‌ی بابا جامال چوقوری (گودال باباجمال)، امروزه موزه‌ی مردم‌شناسی زنجان است و در آن می‌شود شیوه‌ی زندگی و ابزار مورد استفاده‌ی مردم را در گذشته تماشا كرد.

 دیدنی های تهران , جاهای دیدنی تبریز , جاهای دیدنی ایران برای مسافرت

مسجد جامع زنجان در بافت قدیمی شهر و در نزدیكی بازار قیصریه قرار دارد. مسجدی چهار ایوانی با كاشی‌های هفت‌رنگ اسلیمی و گل و بوته به سبك هنر دوره‌ی قاجار و گچ‌بری‌های مقرنس.

 دیدنی ها , دیدنی های دبی , مکان های دیدنی ایران

چارق و چاقو دو سوغاتی معروف زنجان است.

چارق در گذشته نوعی کفش چرمی بود كه با تسمه‌ها یا بندهایی به ساق پا پیچیده می‌شد. امروزه چارق‌دوزی از صنایع دستی زنجان است؛ پاپوشی ظریف كه با چرم و نخ‌های رنگی دوخته می‌شود.

مناطق دیدنی تهران , جاهای دیدنی جهان , جاهای دیدنی کرمانشاه

میدان شیر خوابیده، میدان بیستون، میدان چهل‌ستون، سه‌راهی کوهی، میدان پنج‌شیر، تالار عروس، اتاق عقد، پای فیل، عروس و داماد، میدان شمع، دوجادوگر، نخل سوخته و...  كی فكرش را می‌كند این‌ نام‌ها بخش‌های گوناگون یك غار باشد؟ در غار كَتَله‌خور، استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌های آهكی براساس شباهت به بعضی اشیا یا فضاها به این اسامی خوانده می‌شود. كَتَله به معنی كوه كم‌ارتفاع است و كتله‌خور یعنی كوه خورشید.

جاهای دیدنی یزد , مناطق دیدنی ایران , جاهای دیدنی کیش

غار كتله‌خور غاری خشكی- آبی است در شهرستان خدابنده. این غار سه طبقه دارد با گذرگاه‌های اصلی و تونل‌های فرعی بسیار. قندیل‌های مخروطی آویزان از سقف‌ها به دلیل داشتن ناخالصی، رنگ‌های متنوعی دارند.

عمارت ذوالفقاری بنایی از عهد قاجاریه كه روزگاری ساختمان اداری و مسكونی حكمران زنجان بوده. این بنا امروزه موزه‌ی باستان‌شناسی است ودر آن مومیایی مردان نمكی نگه‌داری می‌شود؛ مومیایی‌هایی كه در سال 72 در معدن نمك روستای چهرآباد زنجان كشف شد.

جاهای دیدنی تایلند , جاهای دیدنی اصفهان , مالزی مناطق دیدنی


ویدیو : دیدنی های زنجان