دکترها سوغاتی چی می‌خرند؟ : هنگام بازگشت از سفرهای نوروزی خوراکی‌های سالمی ...


هنگام بازگشت از سفرهای نوروزی خوراکی‌های سالمی انتخاب کنید.
مجله زندگی ایده آل - شیرین کرمی: خرید سوغاتی یكی از رسوم پسندیده و كهن ایرانی‌هاست و بیشتر ما عادت داریم بعد از گشت و گذار و پایان سفر نوروزی، با دست پر به خانه برگردیم اما گاهی اوقات خوراكی‌هایی كه به عنوان سوغاتی انتخاب می‌كنیم، غذاهای سالمی نیستند و مصرف آنها سبب بروز مشكلات و بیماری‌هایی می‌شود. از این رو به شما توصیه می‌كنیم كه این بار در سفر به شهرهای مختلف خوراكی‌های مفید‌تری را به عنوان سوغاتی انتخاب كنید. دكتر حسین ایمانی، متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی و عضو هیات مدیره انجمن تغذیه ایران به شما می‌گوید كه در سفر به شهرهای مختلف ایران هنگام انتخاب سوغاتی سالم به چه نكاتی توجه داشته باشید و به جای خرید شیرینی و خوراكی‌های ناسالم، سوغاتی مناسب‌تری انتخاب كنید.

سوغاتی , سوغاتی یزد , سوغاتی کرمان

اگر به شهر گل و گلاب سفر می‌كنید...

بهترین، سالم‌ترین و البته معروف‌ترین سوغات كا‌شان بی‌شك گلاب است. طبع گلاب گرم، آرامبخش و تقویت كننده اعصاب است. نوشیدن و بو كردن آن برای التیام سردرد ناشی از استنشاق هوای آلوده و رفع گیجی حاصل از آن مناسب است. گلاب پرخاصیت و خوش‌بو برای پوست‌های خشك و حساس مناسب است. اگر در اطرافیان‌تان كسی را دارید كه از سردرد رنج می‌برد، حتما برایش گلاب سوغاتی بیاورید.

اگر كرمان را انتخاب كرده‌اید...

چه سوغاتی‌ بهتر از زیره كرمان كه هم به نوعی خاصیت درمانی دارد و هم در كمد ادویه‌های اكثر خانم‌ها پیدا می‌شود. زیره ضد نفخ است و برای رفع سوء‌هاضمه مفید. مقوی برای معده و ضد كرم و انگل هم هست. دمكرده زیره در كاهش دردهای ناشی از قاعدگی بسیار مفید است. همچنین زیره بهترین سوغاتی برای خانم‌هایی است كه رژیم لاغری دارند. مصرف مداوم و مكرر زیره باعث بالا رفتن سوخت و ساز پایه بدن می‌شود و در طولانی مدت می‌تواند منجر به كاهش وزن شود.

اگر سفر زیارتی در پیش دارید...

اولین چیزی كه هنگام سفر به مشهد برای سوغات به‌ذهن‌تان می‌رسد، زعفران پرخاصیت و زرشك خوش طعم است اما ما می‌خواهیم یك سوغات كم‌هزینه‌ و صد البته مغذی را به شما معرفی كنیم. نخودچی كه از فرآوری‌‌‌ همان نخود تازه به دست می‌آید، طبعی گرم و خشك دارد و از جمله مواد غذایی پرپروتئین است.

پـس بهتـــــرین سوغــــــات برای خواهــــرزاده و برادر‌زاده‌های‌تان است چرا كه یك میان وعده مفید برای كودك‌ آن و نوجوان‌ها به‌حساب می‌آید. كشمش هم تمامی خواص انگور را دارد با این تفاوت كه در طول فرآیند خشك شدن درصد پتاسیم و قند آن افزایش یافته و به همین دلیل آن را برای افرادی كه مبتلا به دیابت هستند سوغاتی نیاورید! البته كشمش به دلیل داشتن پتاسیم بالا برای كنترل بیماری فشار خون بالا بسیار ارزشمند است. اگر انتخاب شما برای سوغات، نخودچی است حتما نوع خام و بدون نمك آن را انتخاب كنید.

اگر به شهر حافظ می‌روید...

بهترین سوغات این شهر عرقیجات است. عرق بهار نارنج، طبعی گرم دارد و مهم‌ترین خاصیت دارویی آن تاثیر مثبت‌ آن روی سیستم عصبی بدن است. بهارنارنج آرامشبخش و ضد هیجانات دستگاه عصبی است.

می خرند , سوغاتی زنجان , سوغاتی اردبیل

بهارنارنج بهترین سوغاتی برای افرادی است كه سریع عصبانی می‌شوند! این عرق دارویی باید در آشپزخانه هر بانوی ایرانی باشد. بهارنارنج در تقویت معده هم بسیار موثر است و تپش نامنظم قلب، تشویش و اضطراب را از بین می‌برد. اگر دوستی دارید كه مشكل كم‌خوابی یا بی‌خوابی دارد، بهترین سوغات برایش عرق بهارنارنج است.

به او بگویید پیش از خواب، مقداری عرق بهارنارنج یا چای بهارنارنج بنوشد. برای درست كردن چای بهار نارنج، كافی است ۱۰گرم از گل بهارنارنج را در دو لیوان آب‌جوش به مدت ۲۰دقیقه بجوشانید، سپس آن را صاف كرده، ‌همراه یك قاشق سوپ‌خوری عسل میل كنید. با خوردن این چای، خواب خوش و آرامی خواهید داشت.

اگر مقصد شما تبریز است...

آجیل تبریز بهترین و خوشایندترین سوغات این شهر زیباست. مصرف آجیل به عنوان بخشی از یك رژیم غذایی سالم و متعادل، برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید است. در حقیقت مصرف گردو، بادام و سایر مغز‌ها باعث كاهش كلسترول خون می‌شود. بهتر است به جای سوغاتی آوردن انواع شیرینی‌های تبریزی، انواع مغز‌ها و حتی میوه‌های خشك را به عنوان سوغات انتخاب كنید. مغز‌ها هچنین منبع بسیار غنی از ویتامین‌هایی چون A،‌ E، آهن و منبع بسیار خوبی از املاحی مانند روی، فسفر، منگنز، كلسیم و سلنیوم هستند كه در حجم كم، مواد مغذی زیادی را برای بدن تامین می‌كنند. البته مراقب باشید، چرا كه مصرف زیاد مغز‌ها باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود.

اگر مقصد شما نیشابور است...

شیره انگور پیشنهاد ما برای انتخاب سوغات از این شهر است. از نظر میزان مواد مغذی تا حدودی با انگور تازه برابری می‌كند. این شهد حاوی ویتامین‌های A، B، C و املاحی چون آهن، فسفر و مقداری كلسیم است. شیره انگور را برای كودكان و نوجوانان در حال رشد، افرادی كه در اثر بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده‌اند یا كسانی كه بسیار لاغر هستند و ضعف عمومی دارند سوغاتی بیاورید. شیره، در مقایسه با انگور كالری فوق‌العاده بالایی دارد و مصرف مقدار اندكی از آن انرژی از دست رفته را جبران می‌كند. توجه داشته باشید كه شیره برای افراد چاق و دیابتی منع مصرف دارد.

اگر عازم یزد هستید...

اگر شما به شهر یزد می‌روید خاطر‌تان باشد كه برای سوغاتی قطاب نیاورید! یزد سوغاتی‌های مغذی و مفید زیادی دارد. مثلا ارده كنجد كه كلسیم بسیار زیادی هم دارد. كنجد برای تقویت مفاصل و استخوان بسیار مفید است. كنجد یك ماده غذایی با ارزش است كه برای رشد كودكان و نوجوانان بسیار مفید به‌حساب می‌آید. پس برای سنین رشد عالی است. كنجد برای نوجوان‌های فامیل و كسانی كه از درد مفاصل رنج می‌برند، بهترین انتخاب است اما توجه داشته باشید كه طبعی گرم دارد و به دلیل انرژی زیادش منجر به چاقی می‌شود. بنابراین مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود.

سوغاتی تبریز , سوغاتی اراک , سوغاتی تهران

اگر هر سال به شمال می‌روید...

زیتون بهترین سوغات است. زیتون منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب با پیوند دوگانه است و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی دارد. به این طریق كه میزان كلسترول بد خون را كاهش و میزان كلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف بالای آن باعث كاهش فشار خون می‌شود. زیتون اثرات ضدالتهابی دارد. مصرف زیتون درمان مناسبی برای افرادی است كه یبوست دارند. همچنین باعث شادابی و لطافت پوست هم می‌شود. زیتون یك سوغاتی عمومی است. این‌بار به جای اینكه از شمال كشور كلوچه به سوغات بیاورید، زیتون را جایگزین‌اش كنید.

اگر به خطه خراسان سری می‌زنید...

قره قروت منبعی سرشار از كلسیم است و در نتیجه برای رشد و تقویت استخوان مفید است. اگر در اطرافیان‌تان كسی هست كه به دلیل لاكتوز موجود در شیر نمی‌تواند شیر مصرف كند، برای او قره قروت سوغاتی بیاورید. این خوردنی ترش‌مزه برای رشد و تقویت استخوان عالی است. كشك هم همانند قره قروت سرشار از كلسیم است. البته توجه داشته باشید كه هم قره‌قروت و هم كشك مقدار زیادی نمك دارند بنابراین مصرف زیاد این دو ماده غذایی برای افراد دارای فشار خون مناسب نیست.


ویدیو : دکترها سوغاتی چی می‌خرند؟