دِهی که در سال 40 حافظ قرآن تربیت میکند : روستای قرآنی محمدآباد در ۱۷۵ کیلومتری ...


روستای قرآنی محمدآباد در ۱۷۵ کیلومتری شرق شیراز در دهستان خیر شهرستان استهبان استان فارس واقع شده است. خبرگزاری تسنیم: روستای قرآنی محمدآباد استان فارس روستایی کوچک در دهستان خیر استهبان است که در ‌حسینیه این روستا سالانه ۴۰ نفر از جوانان استان‌های کشور با سکونت یکساله در آن حافظ کل قرآن می‌شوند.

حافظ قرآن , محمد اصفهانی حافظ قرآن است؟ , فال حافظ

 روستای قرآنی محمدآباد در ۱۷۵ کیلومتری شرق شیراز در دهستان خیر شهرستان استهبان استان فارس واقع شده است.

داشتن ویژگی‌هایی بارز در روستای محمدآباد ( قرآن آباد ایران) از جمله زندگی هفت حافظ کل قرآن کریم در یک خانواده، وجود ۵۶ حافظ کل در بین جمعیت حدود ۱۳۰۰ نفری، راه‌اندازی نخستین مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم در این روستا و داشتن حدود ۴۰ طلبه و روحانی، این روستا را از سایر روستاهای کشور متمایز کرده است.

قرآن , حافظ , استخاره با قرآن

در این روستا که دارای شش شهید است، فعالیت‌های قرآنی رونق دارد و مردم روستا نیز در فعالیت‌های نیک‌اندیشانه قرآن مشارکت دارند.

محمدآباد استهبان با وجود داشتن حافظان و قاریان قرآن، نه تنها به عنوان روستای نمونه قرآنی انتخاب شده، بلکه بسیاری از جوانان علاقه‌مند از نقاط مختلف کشور به این روستا و روستاهای اطراف می‌آیند تا درس‌های قرآنی را بیاموزند و در مدرسه شبانه‌روزی آن حافظ کل قرآن شوند.

روستای محمدآباد یکی از روستاهای شاخص مذهبی کشور است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان انجام فعالیت‌های تخصصی قرآن، برگزاری برنامه‌های باشکوه  مذهبی در این روستا با حضور حداکثری مردم و مشارکت آنان در امور خیر سبب شده آسیب‌های اجتماعی در این روستا بسیار کاهش یافته و یکی از روستاهای امن و آرام در این شهرستان به‌شمار می‌رود.

جشن حافظ , حافظ ناظری , قرآن آنلاین

یکی از شاخص‌های این روستا که در سال‌های گذشته به الگویی برای روستاهای دیگر تبدیل شده راه‌اندازی مدرسه شبانه‌روزی حفظ کل قرآن کریم در این روستا است که سالانه مشتاقان و علاقه‌مندان از نقاط مختلف کشور به این روستا سفره کرده و با اقامت یکساله در این روستا حافظ کل قرآن شده و به خانه و کاشانه خود بازمی‌گردند.

استفاده از حسینیه صاحب الزمان (عج ) روستای محمدآباد به‌عنوان مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر تخصصی یکساله کل قرآن کریم و حضور شبانه‌روزی ۴۰ قرآن آموز (تلاوت روزانه ۷ جزء از قرآن کریم توسط هر حافظ) از اقصی نقاط کشور در این حسینیه سبب تلاوت حدود سه هزار ختم قرآن کریم شده است.

در این زمینه مدیر موسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) که خود متولد این روستا است و این موسسه قرآنی را سال ۷۵ به اتفاق تعدادی دیگر از روحانیون این روستا و دهستان خیر راه‌اندازی کرده‌اند، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: ۱۴ سال است فعالیت‌های قرآنی در روستای محمدآباد استهبان با راه‌اندازی نخستین مدرسه‌شبانه‌روزی قرآن به اوج خود رسیده است.

جشن حافظ 95 , دانشگاه تربیت مدرس , فال حافظ با معنی

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی معتقد است: حفظ قرآن و وجود حافظان قرآن در این روستا تاثیر بسیار مثبت در منطقه به‌دنبال داشته و از مهم‌ترین آن می‌توان به کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد.

وی می‌گوید: در حال حاضر به طور متوسط ۴۰ جوان از نقاط مختلف کشور به صورت شبانه‌روزی در روستای محمدآباد مشغول حفظ کل قرآن بوده و در مدت یکسال به حفظ کل قرآن نائل می‌شوند.

شاهسونی می‌افزاید: حفاظ قرآن کریم این مؤسسه پس از پایان دوره حفظ با حضور در کلاس‌های «ارتقاء علمی حافظان» و شرکت در آزمون کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث و قبولی و کسب امتیاز لازم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدرک کارشناسی علوم و قرآن حدیث دریافت می‌کنند.

مدیرموسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) بیان می‌کند: در حال حاضر ۵۶ حافظ کل قرآن در روستای محمدآباد زندگی می‌کنند که امسال نیز با برگزاری جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن کریم، موسسه قرآنی و فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به ۵۸ نفر افزایش می‌یابد.

وی می‌افزاید: توجه به مناطق محروم و توسعه قرآن در دور افتاده‌ترین نقاط کشور جزء برنامه‌های محوری موسسه قرآنی و فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت‌زهرا(س) قرار گرفته و این روز به روز افزایش می‌یابد.

شاهسونی می‌گوید: از سال ۷۵ تاکنون ۱۴۶ شعبه موسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) که یکی از موسسه‌های فعال و دارای تجربه در حفظ تخصصی قرآن کریم است در ۱۲ استان کشور راه‌اندازی شده است.

تربیت مدرس , طوسی قاری قرآن , اشعار حافظ

از فعالیت‌های شاخص این موسسه بزرگ قرآنی می‌توان به تاسیس شعبه‌های قرآنی موسسه در مناطق دور افتاده استان سیستان و بلوچستان و همچنین استان کرمان اشاره کرد.

علاقه‌مندان برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های قرآنی این موسسه می‌توانند به آدرس اینترنتی  http://beytolahzan.ir/ مراجعه کنند.


ویدیو : دِهی که در سال 40 حافظ قرآن تربیت میکند