دولت هیچ ممنوعیتی برای واردات اعمال نمی‌كند :         معاون اول رییس جمهوری: دولت ...



 

 

 

اعمال بعد از نزدیکی برای بارداری , برنامه جدید دولت برای دارندگان سهام عدالت پرداخت سود به مشمولان , کانل برای اعمال عبادی هر روز

 

معاون اول رییس جمهوری:

دولت هیچ ممنوعیتی برای واردات اعمال نمی‌كند

هرچند كه معاون اول رییس جمهوری در آستانه 29 مهرماه روز ملی صادرات با حضور در جمع فعالان بخش خصوصی بر آن بود تا تنها به موضوع صادرات بپردازد، اما اظهارات تعدادی از نمایندگان آنها مبنی بر اینكه واردات برخی محصولات در حوزه كشاورزی ممنوع شده، منجر به واكنش وی شد و گفت: دولت هیچ ممنوعیتی را برای واردات به كشور اعمال نمی‌كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'محمدرضا رحیمی' شامگاه سه شنبه در نشستی چهار ساعته با حضور وزیر بازرگانی و فعالان حوزه ی صادرات شامل بنگاه‌ها، تشكل‌ها، مجامع و اتحادیه های صادراتی و نمایندگان اتاق بازرگانی برآن بود تا تنها به موضوع صادرات بپردازد، اما در پاسخ به اظهارات برخی از حاضرین مبنی براینكه واردات برخی محصولات كشاورزی ممنوع شده است، گفت: دولت هیچ ممنوعیتی را برای واردات به كشور اعمال نمی‌كند.

وی تصریح كرد: اتفاق های رخ داده در حوزه واردات ، فقط برداشت اشتباه از مدیریت واردات توسط برخی مسئولان وزارت جهاد كشاورزی بود.

وی دراین نشست كه تحت عنوان 'بررسی فرصت ها ، چالش ها و وضعیت تجاری كشور ' برگزار شد، افزود: اگر براساس ماده 16 قانون بهره وری بخش كشاورزی اختیاراتی به وزارت جهاد كشاورزی داده شده، بدان معنا است كه این وزارتخانه باید لیست كالاهای مورد نظر خود را برای ایجاد برخی محدودیت ها با هدف حمایت از تولید به وزارت بازرگانی ارایه كند و پس از بررسی در این وزارتخانه ، تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

وی تاكید كرد: برداشت نادرست از قانون بهره وری بخش كشاورزی موجب شد تا دستورالعملی در خصوص واردات تعدادی اقلام به گمرك داده شود و پس از بروز مسایلی درگمرك، این مسئله تصحیح شد.

رحیمی با رد برخی اظهارات مبنی براینكه واردات از برخی كشورها ممنوع شده است، خطاب به بازرگانان شركت كننده در این نشست گفت: اگر می توانید كالاهای مورد نیاز خود را حتی از كشورهای تحریم كننده ایران با قیمت مناسب وارد كنید، هیچ كس نمی تواند مانع شما شود .

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینكه باید دولت و صادركنندگان اهدافی چون اعتلای كشور ، تامین مصالح نظام و اعتماد سازی براساس مدیریت سالم را افق پیش روی خود قرار دهند، افزود: باید در كنار هم در مقابل آنچه كه با نام تحریم تلاش دارد به اقتصاد كشور ضربه زند ، محكم بایستیم.

** جایزه به واردكنندگان غیر از كشورهای تحریم كننده

وی سپس به تصمیمات ستاد تدابیر ویژه مقابله با تحریم در دولت اشاره كرد و گفت : رفع مشكلات صادركنندگان و كمك به تسهیل فعالیت های آنها در دیگر كشورها از هدف هایی است كه این ستاد پیگیری می كند .

رحیمی با استناد به یكی از پیشنهادات ستاد تدابیر ویژه عنوان كرد: باید به تمام تاجرانی كه بتوانند كالاهای مورد نیاز خود را از طریق كشورهایی غیر از تحریم كنندگان با قیمت مناسب خریداری كنند ، جایزه بدهیم.

وی با بیان اینكه تحریم با هدف ورشكستگی شركت های ایرانی پی ریزی شده است ، ادامه داد: هرچند كه دشمنان جمهوری اسلامی نقشه های متعددی برای تضعیف كشور كشیده‌اند، اما دولت و بخش خصوصی با تعاملی سازنده به شناسایی مسائل حوزه ی تجارت پرداخته و از طریق حل آن در دستگاه های ذیربط فعالیت در حوزه ی تجارت را تسهیل می كنند.

به اعتقاد معاون اول رییس جهموری ایجاد نارضایتی از طریق بیكاری، ناكارامد نشان دادن دولت ، انزوای سیاسی ایران در منطقه و جهان ، اختلاف در صادرات و واردات برای خارج كردن ایران از رقابت جهانی ، ایجاد گرانی ، بالابردن هزینه تولید و دشواری در تهیه كالا و كاهش نفوذ وقدرت ایران در صحنه های بین المللی از عمده ترین اهداف تحریم ایران است .

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: هر چند كه مشكلاتی چون گشایش اعتبار برای صادر كنندگان در برخی كشورها ایجاد شده، اما بسیاری از راهها برای دور زدن تحریم از جمله مسائل بانكی اندیشیده شده است كه ازطریق مسئولان ذیربط اطلاع رسانی می شود.

** حمایت دولت از بدهكاران خوش حساب بانكی

وی سپس خطاب به صادر كنندگان گفت : تصور نكنید كه دولت بدون برنامه ریزی برای حمایت از بخش های تولید وصادرات تصمیم به اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها كرده است ، بلكه تمام حمایت ها صورت می گیرد و حتی اگر لازم باشد به برخی بنگاه ها تا صدرصد یارانه اختصاص می یابد .

رحیمی درباره معوقه های بانكی صادركنندگان نیز گفت : باید در نشستی با مسئولان بانك مركزی ضمن مشخص شدن دلایل ناتوانی صادركنندگان در بازپرداخت ها به بدهكاران خوش حساب فرصت داده شود و حتی اگر نیاز به وام دیگری نیز دارند از كمك به آنها با هدف تقویت چرخه اقتصادی دریغ نشود.

معاون اول رییس جمهوری همچنین یادآور شد كه تعدادی با سوء استفاده از شرایط بدهی خود را پرداخت نمی كنند.

وی با تاكید بر برگزاری جلسات بعدی با حضور نمایندگان تولیدكنندگان و صادر كنندگان تصریح كرد: باید مسائل را شنید و به حل آنها اقدام كرد.

** جلسات صبحانه خوری اتاق مشكلی را از بخش خصوصی حل نمی كند

معاون اول رییس جمهوری همچنین با بیان اینكه دولت نقش مهمی را برای افزایش درصد مشاركت بخش خصوصی در واگذاری ها قائل است، گفت: این موضوع را قبلا برای رییس اتاق بازرگانی وصنایع و معادن ایران مطرح كردم ، اما استقبالی از سوی وی نشد.

وی با بیان این جمله كه باید بخش خصوصی و دولت نسبت به هم اعتماد داشته باشند، افزود: ضروری است توانمندی های بخش خصوصی بویژه در اتاق بازرگانی نشان داده شود.

رحیمی نسبت به نحوه ی حل مسائل صادركنندگان در اتاق بازرگانی انتقاد كرد و گفت: با برگزاری جلسات صبحانه با وزرا نمی توان مشكل تجارت را حل كرد .

به گزارش ایرنا ، 'مهدی غضنفری' وزیر بازرگانی نیز در سخنانی با بیان اینكه برگزاری نشست های ویژه با معاون اول رییس جمهوری به معنای نادیده گرفتن وظایف این وزارتخانه در حل مسائل صادركنندگان نیست ، افزود: باید همچون گذشته با انجام وظایف خود راه را برای هموار كردن مسیر طی كرد .

وی گفت : هدف اصلی آن است كه اگر برخی مسائل از طریق وزارت بازرگانی حل نمی شود ، از معاون اول رییس جمهوری كمك خواسته شود و اگرنه قرار نیست فعالیت های سازمان توسعه تجارت تعطیل شود.

وزیر بازرگانی از رحیمی به عنوان نماینده تام الاختیار رییس جمهوری برای حل مسائل صادر كنندگان نام برد وابراز امیدواری كرد تا پس از تعیین نمایندگان بخش های مختلف جلسات منظمی با رحیمی برای حل مشكلات كنونی برگزار شود .

یادآور می‌شود: دراین جلسه همچنین مقرر شد پس از تشریك مساعی سازمان توسعه تجارت با بخش خصوصی سه گروه 10نفره كه در هر گروه نماینگان بنگاه ها ، تشكل های بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی حضور دارند ،برای برگزاری جلسات ویژه با معاون اول رییس جمهوری تعیین شوند ...../تحلیل:عصرایران


ویدیو : دولت هیچ ممنوعیتی برای واردات اعمال نمی‌كند