دولت مسئله حجاب را از کارمندان آغاز کند : آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه ...


آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مفاسد جامعه به دلیل بی‌بند و باری است، گفت: دولت جدید که مردم به آن دلبسته‌اند، علاوه بر مشکلات مادی باید به مسائل فرهنگی از جمله مسئله حجاب رسیدگی و آن را از ادارات دولتی آغاز کند. خبرگزاری فارس: آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مفاسد جامعه به دلیل بی‌بند و باری است، گفت: دولت جدید که مردم به آن دلبسته‌اند، علاوه بر مشکلات مادی باید به مسائل فرهنگی از جمله مسئله حجاب رسیدگی و آن را از ادارات دولتی آغاز کند.

مرجع تقلید شیعیان پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در حرم رضوی، در جمع کثیری از زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به تفسیر سوره مبارکه «العصر» و بیان نکاتی درباره ضرورت رعایت حجاب در جامعه پرداخت.

وی با بیان اینکه سوره العصر یکی از سوره‌های کوچک قرآن است، اظهار کرد: این سوره با وجود اینکه سه آیه دارد، یک برنامه جامع برای سعادت را در خود جای داده است و به نقل دانشمندی بزرگ تمام اهداف قرآن در سوره العصر جمع شده است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: خداوند در ابتدای این سوره از ضرر و خسران تمام انسان‌ها سخن می‌گوید چرا که عمر، بزرگترین سرمایه انسان از دست می‌رود و به او زیان می‌رساند.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: این خسران همۀ انسان‌ها را در بر می‌گیرد به جز آن‌هایی که به خدا، روز جزا، صفات پروردگار، پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و به ظهور حضرت مهدی(عج) ایمان آوردند و سپس عمل صالح انجام دادند.

وی به سوگند خداوند به عصر، در ابتدای سوره العصر اشاره کرد و با بیان اینکه خداوند نیازی به سوگند خوردن ندارد، تأکید کرد: با این وجود هنگامی که موضوعی اهمیّت می‌یابد، سوگند خوردن از نظر فصاحت و بلاغت تأکیدی بر اهمیت آن مطلب است و البته خداوند نیز به موجودات و موضوعات ارزشمند سوگند می‌خورد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به تفسیری از کلمه عصر اشاره ابراز کرد: خداوند به عصر قیام حضرت محمد(عج) سوگند یاد کرده است؛ عصری ارزشمند که تحولی عظیم در جهان به وجود آورد و انسان هایی جاهل، عقب افتاده و مملوء از جنایت را هدایت کرد به گونه ای که همین افراد به پیشوای مردم جهان تبدیل شده و قله‌های علم را فتح و حکومتی قوی در دنیا ایجاد کردند.

این مرجع عالی قدر شیعه ادامه داد: تفسیر دیگری نیز این سوگند را به عصر قیام و ظهور حضرت مهدی(عج) مربوط می داند؛ عصر و زمانی که دنیای سرشار از فساد، ظلم، بی‌عدالتی و آلوده به انواع مفاسد اخلاقی و جنایات در سایه حکومت حضرت مهدی(عج) به دنیایی مملوء از عدل، صلح، اخلاق، دوستی، فضیلت و علم تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه به هرحال خداوند این سوگند ارزشمند بنا به محدود بودن نیرو و عمر انسان محدود را مطرح کرده است، تأکید کرد: در عالم ماده نیز همه چیز فرسودگی دارد حتی خورشید با آن همه عظمتش در روز میلیون‌ها تُن از حجمش می‌سوزد و به نور و انرژی تبدیل می‌شود و همانطور که خداوند

فرموده است «إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ، آنگاه که خورشید به هم در پیچد و خاموش شود»، خورشید نیز روزی به پایان خود می‌رسد.

این مرجع تقلید بیان کرد: با این وجود اگر بتوانیم عمر، این سرمایه ارزشمند را به سرمایه‌ای ارزشمندتر تبدیل کنیم، می‌توانیم از خسران و زیان در امان بمانیم در این صورت می‌توان به عده‌ای اشاره کرد که با مرگشان نه از گناهانشان کم و نه بر حسناتشان افزوده می‌شود بلکه پروندۀ اعمالشان بسته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه چند گروه از انسان‌ها پرونده اعمالشان پس از مرگ نیز باز است، تصریح کرد: آن هایی که بعد از مرگشان با آثار خیری از جمله مسجد، بیمارستان، مدرسه و غیره که برای دیگران باقی می‌گذارند پرونده شان باز است و با استفادۀ دیگران از این آثار، عمل حسنه‌ای در پروندۀ این افراد ثبت می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: گروه دیگر، ثبت اعمال حسنه در پرونده علما و دانشمندانی است که با آثار علمی و یا شاگردانی که تربیت کرده‌اند و از خود به جای می‌گذارند و در جهت منافع جامعه اسلامی در حرکت هستند.

وی با تاکید براینکه تربیت فرزند صالح راهی است برای کسانی که برای به کار گرفتن ثروت و علمی در راه خدا ندارند، عنوان کرد: آن‌ها می‌توانند فرزندی صالح و نیکو تربیت کنند تا پس از مرگشان برایشان دعا کرده و کارهای خیر و نیکو انجام دهند.

وی با بیان اینکه البته امروز تربیت فرزند کار آسانی نیست، عنوان کرد: امروز عوامل فساد مانند ماهواره، اینترنت و رسانه‌های فاسد در گوشه و کنار دنیا امواج شیطانی را در میان جوانان پخش و آن‌ها را به بی‌بند و باری در مسائل اخلاقی به ویژه بی‌حجابی دعوت می‌کنند تا هم آن افراد و هم دیگران به ویژه پسران را آلوده کنند.

مرجع تقلید ابراز کرد: عده‌ای گمان می‌کنند حجاب یک تکلیف شرعی اما بی‌تأثیر در جامعه است در حالیکه بسیاری از فسادهای جامعه به وسیلۀ بی بند و باری در مسئله حجاب است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه باید برنامه‌ای سازنده در مورد مسئله حجاب تدوین شود، گفت: خداوند از آن‌هایی که در این چند سال اخیر نسبت به مسئله حجاب بی‌اعتنایی کردند و هرگاه شخصی قصد داشت بر ضد بی‌حجابی قیام کند و مانع شدند، نگذرد و آن‌ها را نیامرزد.

وی در ادامه به آیات 53 و 32 سوره احزاب اشاره و عنوان کرد: طبق این آیات رعایت حجاب باعث طهارت انسان از وسوه‌های شیطان و هوای نفس و دوری قلب انسان از بیماری می‌شود؛ همچنین بانوان نباید با لحنی تحریک آمیز و وسوسه انگیز با نامحران سخن بگویند چرا که این امر باعث می وشد بیماردلان و هوس‌بازان در او طمع کرده و او را از راه خیر منحرف کنند.

مرجع تقلید به جدایی پسران و دختران در دانشگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: یکی از مسئولین دانشگاه به تفکیک جنسیتی در دانشگاه اشاره و بیان کرد که اجرای این طرح پرونده های مربوط به مزاحمت‌هایی که برای بانوان به وجود می‌آمد را به صفر رساند و از طرف دیگر باعث افزایش سطح علمی و معدل دانشجویان شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: نباید غرب زده باشیم و گمان کنیم هرچه از دروازه غرب وارد شد نشان از تمدن و انسانیّت است بلکه باید با حساب وکتاب حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در دولت جدید که مردم به آن دلبسته‌اند علاوه بر مشکلات مادی که باید برطرف شود، مسائل فرهنگی نیز حل شود.

مرجع تقلید تأکید کرد: دولت می تواند این کار را از ادارات آغاز و با صدور بخشنامه به ادارات و بیمارستان‌ها تأکید کند که کارمندان دولت را رعایت به موازین حجاب اسلامی کند؛ دولت همچنین در کتب درسی دانش آموزان به صورت منطقی مباحث را مطرح و فواید حجاب و ضرر بی بند و باری را ارائه کند تا مشخص شود حجاب امری حیاتی در جامعه است و مسئله ساده ای نیست که از کنارش به آسانی عبور کنیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: امیدوارم صدای ما به گوش این عزیزان مسئول به ویژه مسئولان صدا و سیما برسد، چرا که صدا و سیما هم می تواند با فیلم های منحرف کننده مردم را منحرف و هم با برنامه‌های آموزنده آن‌ها را تربیت کند.

وی با تاکید تلاش روز افزون حوزه‌های علمیه در این زمینه ابراز کرد:  نیازی به بحث‌های غیر منطقی نیست بلکه به صورت منطقی، عالمان، دوستانه و همراه با محبت امر به معروف و نهی از منکر کردن نتیجه بخش است.


ویدیو : دولت مسئله حجاب را از کارمندان آغاز کند