دولت آمریكا در مجمع عمومی سازمان ملل محاكمه شد :         بخاطر اعمال تحریمهای ...



 

 

 

سخنرانی رییس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل , سازمان سنجش , سایت سازمان سنجش

 

بخاطر اعمال تحریمهای یكجانبه علیه كشورها

دولت آمریكا در مجمع عمومی سازمان ملل محاكمه شد

نمایندگان كشورهای عضو سازمان ملل یك نشست مجمع عمومی را به جلسه محاكمه دولت آمریكا به خاطر اعمال تحریم علیه كشورها بویژه كوبا تبدیل كردند و یكصدا از واشنگتن خواستند سیاست تحریم را كنار بگذارد.

آمریكا بیش از 50 سال است كه كوبا را به خاطر اتخاذ یك سیاست مستقل در عرصه جهانی و سرپیچی از خواسته های فزون خواهان واشنگتن , تحت تحریمهای خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا , نماینده چین در سازمان ملل در این نشست گفت چین از اینكه آمریكا به درخواست های پی در پی مجمع عمومی سازمان ملل بی اعتنایی می كند , متاسف است.

وانگ مین روز سه شنبه اظهارداشت : در 18 سال گذشته هم مجمع عمومی هر ساله جلسه مشابهی برگزار و با قطعنامه ای كه به تایید قریب به اتفاق كشورها می رسد , از كشورها می خواهد تا از قوانین غیرمعتبر و تدابیری كه بر اقتدار اعضای سازمان ملل تاثیر می گذارند, حقوق قانونی آنها را تضعیف می كند و منافع نهادها و افراد آن كشورها را به خطر می اندازد و بر آزادیهای تجاری و تردد آنان اثر منفی می گذارند, اطاعت نكنند .

نماینده چین گفت : پكن از بی توجهی به این قطعنامه ها متاسف است و این تحریمها را نقض واضح و جدی اصول منشور سازمان ملل می داند.

مین افزود: از آنجایی كه همكاری, منافع دو طرفه و روند برد – برد روشهایی است كه مورد تایید جامعه بین المللی می باشد , چین از آمریكا می خواهد تا هر چه سریعتر تحریمهای اقتصادی, تجاری و مالی خود را از كوبا بردارد.

نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل نیز در این نشست تصریح كرد: دولت امپریالیسم آمریكا تا چه زمان می خواهد به نادیده گرفتن خواست مجمع عمومی سازمان ملل كه تحریمها علیه كوبا را محكوم می كند, ادامه دهد.

جرج والرو برینسینو اظهارداشت آمریكا به جای نادیده گرفتن ندای كسانیكه درخواست دارند تا به این سیاست 'نسل كشی' خاتمه داده شود باید تحریمهایش را بردارد و اجازه دهد هر كشوری كه می خواهد بر طبق منافع قانونی خود با كوبا رابطه تجاری برقرار كند .

نماینده دائم یمن در سازمان ملل نیز به نمایندگی از جانب كشورهای عضو گروه 77 بعلاوه چین گفت: اعمال تحریمهای یك جانبه ای كه آمریكا برای كوبا قرار داده است با منشور سازمان ملل و قانون بین المللی مغایرت دارد و منجر به وارد آمدن خسارات عظیم اقتصادی بر مردم آن كشور شده است .

عبدالله علی فدحل السعدی افزود چنین تحریمهایی می تواند به شدت آزادی تجارت و سرمایه گذاری را در معرض خطر قرار دهد و جامعه بین المللی نباید این قبیل تدابیر را به رسمیت شناخته و یا به آنها عمل كند.

نماینده یمن از آمریكا خواست تا به فراخوانیهای بی شمار جامعه بین المللی توجه كرده و به تحریمهایی كه نزدیك به پنج دهه طول كشیده اند خاتمه داده و ضمن احترام گذاردن به اساس قوانین هر كشوری از دخالت در امور داخلی آنها اجتناب كند.

نماینده دائم مصر در سازمان ملل نیز به نمایندگی از كشورهای عضو جنبش عدم تعهد در همین خصوص گفت: اعمال تدابیر یك جانبه و یا تداوم بر قوانینی كه كشورها را از حق تصمیم گیری برای سیستم سیاسی خودشان باز می دارد , بسیار آزار دهنده است ,

ماجد عبدالعزیز افزود: ما قاطعانه و به طور مستحكم چنین رفتارهایی را كه نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی است , رد می كنیم.

نماینده مصر گفت: اعمال تحریمها بر كوبا منجر به برانگیخته شدن سئوالات بسیاری بخصوص در ارتباط با این موضوع است كه آیا كشوری می تواند به طور آزادانه تحریمهایی را بر كشور دیگر اعمال نماید و چگونه است كه همان كشور می تواند محدودیتهایی را در خصوص حق مردم در سفر به مكانهای دیگر ایجاد كند و این درحالی است كه خود همیشه ندای آزادی در حركت را سر می دهد.

وی افزود: چنین تناقضهایی باید كاملا از میان برداشته شود بخصوص كه 187 كشور عضو سازمان ملل خواستار اجرای چنین مواردی هستند.

نماینده غیرمتعهدها دراین نشست اظهارداشت به نظر می آید دوره اعمال تحریمها به سر آمده باشد و آمریكا باید گفتار خود را با كارهایش هماهنگ كرده و همان اقدامی را در پیش گیرد كه مورد استقبال جامعه بین المللی است.

وی سخنان خود را با این جمله به پایان برد كه ' آمریكا به تحریمهایت خاتمه بده و اینبار دیگر صدای ما شنیده خواهد شد ' .

نماینده دائم مالاوی در سازمان ملل نیز به نمایندگی از جانب كشورهای عضو اتحادیه آفریقا گفت چنین تحریمهایی كه آمریكا بر كوبا اعمال می كند مانع از ارتقاء روند اجتماعی و دستیابی ملل به استاندارهای بهتر برای زندگی می شود كه عملا به منشور سازمان ملل مغایرت دارد.

برایان بولر افزود: زمان آن فرا رسیده است كه كوبا هم بتواند مانند هر كشور دیگر در توسعه جهانی سهیم باشد.

نماینده برزیل در سازمان ملل هم در این نشست تصریح كرد اعمال تحریمهای آمریكا بر كوبا نقض اصول عدالت و حقوق بشر است, ما هر گونه تدابیر یك جانبه برون مرزی را كه منجر به لطمه وارد آوردن به سعادت مردم یك كشور می شود مردود می دانیم

رجینا ماریا كوردیرو دانلوپ افزود كه زمان اعمال سیاست تحریمها علیه كوبا گذشته است و چنین تدابیری به زمان و جهان امروزی تعلق ندارد .

در پایان این نشست قطعنامه نكوهش تحریمها آمریكا و درخواست برای لغو تحریم كوبا با 182 رای مثبت به تصویب رسید.

آمریكا و رژیم دهشت افكن اسرائیل به این قطعنامه رای منفی دادند و سه جزیره كوچك پالائو , میكرونیزی و جزایر مارشال هم كه عملا با بودجه آمریكا اداره می شوند به این قطعنامه رای ممتنع دادند..../تحلیل:ایرنا


ویدیو : دولت آمریكا در مجمع عمومی سازمان ملل محاكمه شد