دولتی ها نگران از دست رفتن موقعیت خود در خودروسازی ها هستند :       به دنبال ...



 

 

قیمت دلار دولتی , نرخ ارز دولتی , دلار دولتی

 

به دنبال واگذاری بلوک سهام 18 درصدی دو شرکت ایران خودرو وسایپا، حاشیه سازی ها، جنجال ها و کارشکنی های مختلفی از سوی برخی مدیران دولتی وسازمانهای دولتی مطرح شد تا مانع آثار این خصوصی سازی بر کاهش نفوذ مدیران دولتی در این دو شرکت شوند.

در این میان برخی مدیران وزارت صنایع ومعادن و سازمان گسترش  در ظاهر از خصوصی سازی سخن می گویند اما به خاطر کاهش نفوذ خود درهیات مدیره و فعالیت این دوخودروساز، عملا با خصوصی سازی و تغییر ترکیب سهامداران و اعضای هیات مدیره ایران خودرو وسایپا مخالفت می کنند.

در هفته های اخیر، بحث هایی سیاسی در زمینه تغییر مدیرعامل ایران خودرو مطرح شده و برخی کارشناسان معتقدند که با وجود عملکرد مثبت نجم الدین از جمله در افزایش سود سهام ایران خودرو ، عده ای از مدیران دولتی و برخی مدیران وزارت صنایع، به دنبال فشار بر مدیرعامل ایران خودرو بوده اند تا او را وادار کنند تادر مسیر خصوصی سازی ایران خودرو، برنامه هایی را اجرا کند تا نفوذ مدیران دولتی درهیات مدیره و عملکرد ایران خودرو همچنان حفظ شود . از این رو هشدار داده اند که ایران خودرو باید سهام شرکت های قطعه ساز را خریداری کند ومانع نفوذ شرکت های قطعه ساز در روند خصوصی سازی بقیه سهام دولتی ایران خودرو شود.

برخی کارشناسان، دلیل این فشارها را واگذاری قریب الوقوع بلوک بزرگ 18 درصدی سهام ایران خودرو در آینده نزدیک ارزیابی کرده اند و معتقدند که برخی مدیران وزارت صنایع و معادن بیم آن دارند که در آستانه یک واگذاری بزرگ دیگر، شرکت های قطعه سازی و سرمایه گذاران بخش خصوصی، بخش عمده ای از سهام ایران خودرو را در اختیار بگیرند و به دنبال آن ترکیب هیات مدیره تغییر کند و مانع نفوذ مدیران دولتی درایران خودرو شود.

براین اساس، برخی مدیران دولتی فشار خود را بر مدیریت ایران خودرو افزایش داده اند و به دنبال آن هستند که با دلسرد کردن شرکت های قطعه ساز و فشار بر آنها عملا زمینه ای را فراهم کنند تا در واگذاری بزرگ بعدی بلوک سهام ایران خودرو، هیچ شرکت قطعه ساز و خصوصی نتواند مالک بلوک سهام 18 درصدی بعدی شود .

این مدیران دولتی به دنبال آن هستند تا با خالی کردن عرصه رقابت به نفع شبه دولتی ها، عملا زمینه واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به شرکت های شبه دولتی زیر نظر وزارت رفاه، بنیاد شهید و... را فراهم کنند ودر نتیجه بازهم نفوذ مدیران دولتی را در ایران خودرو و سایپا تداوم ببخشند و ازاین طریق بتوانند بر تصمیمات و عملکرد هیات مدیره تاثیر بگذارند وهمچنان منافع شرکت های اقماری وابسته به خود را حفظ کنند.

براین اساس، ضروری است که مدیران ارشد کشور که اعتقاد راسخ به خصوصی سازی و آثار آن بر بهبود ساختار مالکیت، بهره وری و کارایی شرکت های صنعتی دارند، بر نحوه عملکرد و کارشکنی های این مدیران دولتی و وابستگان آنها نظارت کنند و مانع کارشکنی و فشارآنها در مسیر خصوصی سازی واقعی شرکت های خودروساز شوند....../تحلیل:عصرایران


ویدیو : دولتی ها نگران از دست رفتن موقعیت خود در خودروسازی ها هستند