دهقان فداکار پتروشیمی مارون درگذشت/شهرام محمدی جان صدها نفر از همکارانش را خرید :



پتروشیمی مارون , دهقان فداکار , خرید عطر گل محمدی اصل

شهرام محمدی، «مردی» كه ١١ روز پیش زندگی خود را با جان صدها نفر از همكارانش در پتروشیمی مارون ماهشهر معاوضه كرد، روز گذشته به دلیل شدت جراحات وارده ناشی از انفجار در این پتروشیمی، در بیمارستان شهید چمران تهران جان خود را از دست داد.

نام این «مرد»، از نهم تیرماه امسال سر زبان‌ها افتاد. او یكی از سه هزار كارگر پتروشیمی مارون ماهشهر است. نهم تیرماه انتشار گاز هگزان، واحد پلی‌اتیلن پتروشیمی مارون را در محاصره كامل خود گرفت و نه‌تنها نفس كشیدن صدها كارگر را به شماره انداخت كه تنها نیاز به جرقه‌ای كوچك داشت تا انفجاری مهیب را رقم بزند و صدها نفر را به كام مرگ بكشاند. مرگ، كارگران را در محاصره خود گرفته بود. شهرام محمدی، از محل حادثه فاصله داشت اما فریاد‌های همكارانش او را به محل كشاند.

 

در یك لحظه، ١٣ سال تجربه‌اش را به كار بست و خود را به شیر فلكه اصلی انتشار گاز هگزان رساند. به سختی آن را بست. كارگران فرار كرده بودند. حالا نوبت فرار شهرام محمدی از مخمصه بود اما ناگهان انفجاری رخ داد و او را به گوشه‌ای پرتاب كرد. كارگران او را به بیمارستان نفت منتقل كردند اما شدت جراحات وارده باعث شد تا او از تخت بیمارستان سوانح و سوختگی شهید چمران تهران سردر بیاورد. اعضای حیاتی‌اش دچار سوختگی شدید شده بود. بیش از ٥٠ درصد از ریه و قفسه سینه‌اش سوخته بود. «مرد»، پس از ١٠ روز جان خود را از دست داد.

اكنون ١١ روز از این حادثه می‌گذرد. تصاویر شهرام محمدی در شبكه‌های اجتماعی منتشر شده و فداكاری‌اش، غرور را بر فراز آسمان زادگاهش، ایذه نشانده است. خانواده‌اش از یك سو داغ از دست دادن او را تحمل می‌كنند و از سوی دیگر نگاه معنا‌دار خانواده صدها كارگری كه با فداكاری فرزندشان نجات یافتند، آنها را از شادی لبریز می‌كند. از سوی دیگر جمعی از روزنامه‌نگاران حوزه نفت نیز در تلاشند تا با ایجاد كمپینی رسانه‌ای، زمینه حمایت مالی از خانواده شهرام محمدی و تغییر نام پتروشیمی مارون به نام این «مرد» را فراهم كنند.

 

تلاش آنها در شبكه اجتماعی توییتر با بازتاب بالایی همراه شده است با این حال به نظر می‌رسد این فداكاری تنها از چشم مسوولان پتروشیمی مارون پنهان مانده باشد. آنها از پاسخگویی درباره جزییات این حادثه خودداری می‌كنند به نحوی كه مدیران این شركت چهار روز پس از وقوع حادثه به این نتیجه رسیدند تا با رسانه‌ها گفت‌وگو كنند .

سیزدهم تیرماه، اسفندیار صلاحیت‌پور، مدیر روابط عمومی پتروشیمی مارون درباره حادثه به ایرنا گفت: «علت حادثه واحد پلی‌اتیلن این مجتمع اشتعال گاز هگزان بوده كه در داخل لوله لاین محبوس شده بود. گاز هگزان قابل اشتعال و انفجار است و لوله لاین به دلیل فرآیندهایی كه پیش می‌آید به دلیل تركیبات شیمیایی مسدود می‌شود.

 

در زمان مسدود شدن، شیرهای قبل و بعد از مسیر توسط مسوولان مربوطه بسته می‌شوند و جایی كه اتصال دارد، باز شده و انسداد آن رفع می‌شود. به گفته صلاحیت‌پور، لحظه‌ای كه كارگر شیر را باز می‌كرد حد فاصل شیر بسته شده تا نقطه انسداد، حاوی گاز حبس شده بود كه در لحظه آزاد شدن به علت گرمای هوا عوامل موثر دیگر مشتعل شد. پس از این حادثه تلاش شد جلوی آتش‌سوزی گرفته شود كه در این بین یكی از كارگران دچار سوختگی ٥٠ درصدی شد. سخنان مدیر روابط عمومی پتروشیمی مارون در حالی است كه وخامت شرایط جسمانی شهرام محمدی، هنگام بستری در بیمارستان از دید كسی پنهان نبود با این حال هیچ یك از مسوولان این پتروشیمی را به رسانه‌ای كردن این حادثه و تلاش برای مشخص شدن علت اصلی آن وادار نساخت.

 در حالی كه مسوولان پتروشیمی مارون این انفجار را حادثه‌ای با خسارات محدود می‌بینند اما شاهدان عینی نگاه‌شان را به فداكاری شهرام محمدی دوخته‌اند. یكی از آنها می‌گوید: «در پتروشیمی همیشه ممكن است چنین اتفاقاتی پیش بیاید. دستورالعمل ایمنی هم بستن شیرهای گاز و دور شدن از منطقه است.

 

گاهی واشرهای این لوله‌ها خراب می‌شوند این موضوع یك مساله آنی است و نمی‌توان آن را پیش‌بینی كرد. اگر هم اتفاق به انفجار منجر شود، ممكن است لوله‌ها و مخازن دیگر هم منفجر شود. گازی كه در هوا منتشر شده پس از انفجار حالتی را به وجود می‌آورد كه انگار هوا آتش گرفته است. علایم هشدار‌دهنده كه به كار افتادند همه فرار كردند. شهرام با فریاد از همكارانش می‌خواست دور شوند، اما خودش به سراغ شیر اصلی رفت و آن را خاموش كرد كه ناگهان شیری كه نشت كرده بود، منفجر شد و آتش به دست و جانش افتاد و سوخت.»

اخبار  اجتماعی  -  اعتماد


ویدیو : دهقان فداکار پتروشیمی مارون درگذشت/شهرام محمدی جان صدها نفر از همکارانش را خرید