دهخدا، اولین کاندیدای ریاست‌ جمهوری بود : رییس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا از حضور ...


رییس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا از حضور شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی در همایش بزرگداشت علامه دهخدا خبر داد. خبرگزاری ایسنا: رییس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا از حضور شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی در همایش بزرگداشت علامه دهخدا خبر داد.

او همچنین گفت: دهخدا اولین کسی بود که نامش به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری در ایران مطرح شد.

 علی افخمی درباره برگزاری همایش بزرگداشت علامه دهخدا گفت: هدف از برگزاری این همایش، شناساندن شخصیت علامه دهحدا به نسل جوان است، چرا که مرحوم دهخدا بیش‌تر در بین فرهیختگان و دانشگاهیان شناخته شد است.

او با بیان این‌که این شخصیت باید به نسل جوان و جامعه فرهنگی بیش‌تر شناسانده شود، گفت: علامه دهخدا به جز لغت‌نامه دهخدا آثار گرانسنگ دیگری نیز از خود به جا گذاشته است که تنها مورد شناخت محققان و نسل قدیم است و متأسفانه کم‌تر مورد توجه و مطالعه نسل جوان قرار گرفته است.

رییس مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی خاطرنشان کرد: به عنوان مسؤول مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و استاد دانشکده ادبیات وظیفه خود می‌دانم در زمینه شناخت مفاخر ملی همچون علامه دهخدا بیش‌تر فعال باشم. شاید در گذشته بنا به دلایلی کم‌تر به این زمینه پرداخته شده، اما امروز باید این کم‌کاری جبران شود.

افخمی با بیان این‌که علی‌اکبر دهخدا را غالبا با لغت‌نامه‌اش می‌شناسیم، گفت: این در حالی است که ایشان نوشتن لغت‌نامه را از زمانی آغاز کرد که از فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و حرفه روزنامه‌نگاری محروم شد و در نوعی تبعید به سر می‌برد.

او با بیان این‌که در این همایش قطعا به ابعاد مختلف شخصیت دهخدا پرداخته خواهد شد، گفت: شاید نسل جوان ما آگاه نباشند که مرحوم دهخدا به جز این‌که یک شخصیت برجسته علمی و فرهنگی بودند یک شخصیت برجسته سیاسی و ملی این سرزمین نیز محسوب می‌شود.

رییس موسسه لغت‌نامه دهخدا ادامه داد: مرحوم دهخدا در دو دوره حساس از تاریخ این سرزمین به عنوان تنها کاندیدای ریاست‌جمهوری ایران مطرح شد و فقط به این دلیل که جمهوری در آن دوره‌ها مجال تحقق نیافت، نامش به عنوان اولین رییس‌جمهور ایران ثبت نشد. در واقع می‌توان گفت دهخدا اولین کسی بود که نامش به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری در ایران مطرح شد.

او درباره مهمانان این مراسم نیز گفت: در این همایش استادان دانشگاه تهران و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی کشور حضور خواهند داشت.

همایش بزرگداشت دهخدا هفتم اسفندماه در مؤسسه لغت‌نامه دهخدا برگزار می‌شود.


ویدیو : دهخدا، اولین کاندیدای ریاست‌ جمهوری بود