دندان ایرانیان را هزینه‌ها خراب كرده است :   اخبار اجتماعی - دندان ایرانیان ...



هزینه بلیچینگ دندان چقدر است , هزینه لامینت دندان , هزینه جرم گیری دندان

 

اخبار اجتماعی - دندان ایرانیان را هزینه‌ها خراب كرده است

نتایج تحقیقات یك دهه قبل وزارت بهداشت در مورد سطح بیماری‌های دهان و دندان در میان بزرگسالان كشور هم نشان داده كه تقریبا 80 تا 90 درصد مردم ایران حداقل یك دندان پوسیده دارند.

در نخستین سال اجرای برنامه پنجم توسعه و در حالی كه بنا بر تاكید این قانون باید تعداد جمعیتی كه بر اثر هزینه‌های درمان به زیر خط فقر سقوط می‌كردند به كمتر از 3 درصد كاهش می‌یافت، افزایش تصاعدی قیمت لوازم و تجهیزات دندانپزشكی چنان بر هزینه مداوای بیماری‌های دهان و دندان تاثیرگذار شد كه نتایج تحقیق سازمان نظام پزشكی در همان وقت تایید كرد كه بیش از 90 درصد هزینه‌های دندانپزشكی از جیب مردم پرداخت می‌شود در حالی كه این خدمات هم مشمول پوشش‌های بیمه‌یی نیست.

به نوشته اعتماد، افزایش قیمت تجهیزات دندانپزشكی طی سال‌های 91 و 92 بر اثر نوسانات قیمت ارز و تشدید تحریم‌های تحمیلی از مرز 100 و 200 درصد هم گذشت و انجمن‌های تخصصی و علمی دندانپزشكان با سازمان نظام پزشكی، یك صدا هشدار دادند كه در صورت فقدان حمایت‌های دولتی از خدمات دندانپزشكی، مردم مداوای بیماری‌های دهان و دندان خود را به‌طور كلی از سبد هزینه‌های خانوار حذف خواهند كرد.

در حالی كه كاهش 30 درصدی مراجعات مردم برای دریافت خدمات دندانپزشكی در سال‌های 90 و 91 در بررسی‌های پراكنده انجمن‌های علمی و تخصصی مورد تایید قرار گرفته بود كمبود مراكز ارائه خدمات تخصصی دندانپزشكی در مناطق محروم و دور افتاده هشدار دیگری بود كه از سوی جامعه دندانپزشكان داده شد.

شایعات حتی از فقدان ادوات ضدعفونی برای استریل كردن تجهیزات موجود در شهرستان‌های دور افتاده خبر می‌داد وزیر بهداشت دولت دهم در نیمه سال 91 وعده داد كه در نسخه جدید پزشك خانواده خدمات دندانپزشكی هم گنجانده خواهد شد تا قدمی برای كاهش هزینه‌های بیماری‌های دهان و دندان از طریق افزایش و ایجاد پوشش بیمه‌یی برداشته شود.

در حالی كه معلوم نبود نخستین مانع موجود یعنی كمبود تجهیزات برای مناطق كم برخوردار چگونه باید حل شود، خبر از الحاق خدمات دندانپزشكی به طرح پزشك خانواده داده می‌شد كه نخستین الزام آن افزایش اعزام دندانپزشكان به سراسر كشور بود.

بنا بر تایید مسوولان وزارت بهداشت، هم‌اكنون سطح هزینه‌های دندانپزشكی در ایران كه دولت هم كمترین سهمی در پرداخت آنها ندارد، حتی از هزینه بستری در بیمارستان هم فراتر رفته و این اتفاق سبب شده كه بیماران به سادگی از رسیدگی به مشكلات دندانی خود چشم پوشی كنند كه البته نتیجه‌یی جز افزایش عمق بیماری‌های دهان و دندان و هزینه‌های مداوای آنها دربرنخواهد داشت.

در حال حاضر هیچ یك از سازمان‌های بیمه‌گر دولتی در ایران، خدمات دندانپزشكی را مشمول بیمه نمی‌دانند. بنابراین بیماران نیازمند خدمات دندانپزشكی یا باید تن به خدمات محدود دولتی سپرده و از مداوای اصولی بیماری‌های دهان و دندان خود منصرف شوند یا راه به سوی مطب‌های خصوصی كج كنند.

جای خالی حضور بیمه‌های درمانی در پوشش هزینه‌های بیماری‌های دهان و دندان در حالی است كه فرهنگ ضعیف رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به افزایش بیماری‌های دهان و دندان شده چنانكه نتایج تحقیقات وزارت بهداشت نشان می‌دهد كه 60 درصد از كودكان 12 ساله‌ كشور دندان پوسیده دارند و به‌طور متوسط هر كودك 12 ساله ایرانی حدود دو دندان پوسیده دارد.

بر اساس نتایج تحقیقات وزارت بهداشت، 52 درصد دندان‌های سه‌ساله‌ها و حدود 90 درصد دندان‌های شش‌ساله‌ها، 90 درصد دندان‌های شیری و دایمی 9‌ساله‌ها و حدود 60 درصد دندان دایمی 12 ساله‌های كشور پوسیده است. در حالی كه شاخص پوسیدگی دندان برای سه‌ساله‌ها 9/1، برای شش ساله‌ها پنج و 9 ساله‌ها كه برای دندان‌های شیری و دایمی محاسبه می‌شود 9/0 و برای 12 ساله‌ها حدود دو درصد است.

نتایج تحقیقات یك دهه قبل وزارت بهداشت در مورد سطح بیماری‌های دهان و دندان در میان بزرگسالان كشور هم نشان داده كه تقریبا 80 تا 90 درصد مردم ایران حداقل یك دندان پوسیده دارند.

در مراسم روز دندانپزشك، علیرضا زالی- رییس كل سازمان نظام پزشكی ایران- پیشگیری از مشكلات دهان و دندان و عدم برخورداری خدمات دهان و دندان از پوشش بیمه‌یی مناسب را از جمله موارد مهجور مانده در حوزه دندانپزشكی كشور خواند و افزود: «پرداخت از جیب مردم در حوزه دندانپزشكی جز از مسیر بیمه‌ها شدنی نیست. بر این اساس لازم است پوشش‌ بیمه‌یی مناسب برای خدمات دندانپزشكی در نظر گرفته شود.»

وی افزود: «طی یك دهه اخیر غفلت بزرگی برای پوشش بیمه‌یی در حوزه دندانپزشكی داشته‌ایم و در حال حاضر بالغ بر 92 درصد هزینه‌های خدمات دندانپزشكی را مردم از جیب می‌پردازند و آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد سازمان‌های بیمه‌گر به دلیل كسری اعتبارات نتوانستند خدمات دندانپزشكی را پوشش دهند.

در حالی كه خدمات دندانپزشكی را نباید خدماتی لوكس فرض كرد چون فقط بحث دندان مطرح نیست بلكه عواقب روانی، جایگاه اجتماعی فرد، تكلم، فعالیت‌های روزمره، اعتماد به نفس و حتی تاثیر بر كاركرد دستگاه گوارش نقش دارد و استراتژی ما در حوزه دندانپزشكی باید مورد بازنگری قرار گیرد.» 

اخبار اجتماعی - اعتماد

 


ویدیو : دندان ایرانیان را هزینه‌ها خراب كرده است