دلیل کاهش سفرهای خارجی ایرانی‌ ها : سفر ایرانیان به دیگر کشورها کاهش یافته ...


سفر ایرانیان به دیگر کشورها کاهش یافته است؛ مسئولان گردشگری سالها منتظر این خبر بودند اما اشتباه نکنید اختصاص تسهیلاتی برای مسافرین داخلی در کار نیست زیرا این اتفاق بخاطر افزایش نرخ ارز به وقوع پیوسته است. خبرگزاری ایرنا: سفر ایرانیان به دیگر کشورها کاهش یافته است؛ مسئولان گردشگری سالها منتظر این خبر بودند اما اشتباه نکنید اختصاص تسهیلاتی برای مسافرین داخلی در کار نیست زیرا این اتفاق بخاطر افزایش نرخ ارز به وقوع پیوسته است.

ایرانیان که بویژه در ایام نوروز و تابستان همواره سفر به کشورهای نزدیک درسبد کالای آنان بوده اکنون کم کم سفر به کشورهای خارجی را به لیست آرزوهای خود می افزایند تا شاید وقتی دیگر به این مقصود نایل شوند.

همه چیز از دو سال پیش آغاز شد وقتی قیمت ارزها به ویژه دلار هر روز بالا می رفت و قصد پایین آمدن هم نداشت؛ ایرانیان کم کم بار و بندیل سفر خود را باز کردند و عطای سفر خارجی را به لقایش بخشیدند.

سفر ایرانیان به خارج از کشور یعنی خروج ارز از کشور؛ و صد البته مسئولان گردشگری کشور هم زیاد بدشان نمی آید که این گردشگران به سفر داخلی روی آورند.

اما در این سو هر روز آژانس های مسافرتی ویژه مسافران خارجی یکی پس از دیگری تعطیل و یا در خطر تعطیلی قرارگرفتند و تازه معلوم هم نیست که آن تعداد مسافرینی که نتوانستند به خارج بروند آیا به سفرهای داخلی رفته اند یا خیر؟

دلیل کاهش سفر خارجی

دلیل کاهش سفر خارجی برای بخش عظیمی از مسافران افزایش هزینه ها به خاطر قیمت ارز بوده و آنهایی هم که بار سفر بستند نیز کشورهای نزدیک از جمله ترکیه را برای سفر انتخاب می کنند.

آنان با این تصور که قیمت اقامت و سایر هزینه ها در این کشور ارزان است به این کشور سفر می کنند و دولت ترک نیز به خوبی از این فرصت به اقتصاد خود رونق می بخشد. البته ترک ها همچنان از وضعیت کاهش شمار گردشگران ایرانی به آن کشور ابراز نارضایتی می کنند.

کاهش 20 درصدی سفر به کشورهای خارجی در سال های اخیر بازار تورهای خارجی در ایران را کساد کرد. اما اکنون این رکود سفر ایرانیان به کشورهای نزدیک ازجمله امارات نیز رسید و این کشور اخیرا اعلام کرد که امسال 14 درصد از شمار گردشگران ایرانی به دبی کاسته شده است.

طبق آمار سالانه 7 میلیون ایرانی به دیگر کشورها سفر می کنند اما حال مشخص نیست که این آمار چه تعداد است. با این حال هنوز شمار مسافران خروجی به کشور از ورودی ها که منابع ارزی برای کشور در پی دارد بیشتر است.

این کاهش شدید سفر، به گفته کارشناسان به دلیل افزایش ناگهانی نرخ دلار در ایران و به تبع آن، گران شدن هزینه خدمات موردنیاز گردشگران خروجی از ایران صورت گرفته است.

اکنون گردشگرانی که برای تورهای نوروزی خارجی ثبت نام کرده اند، بیشتر به کشورهای امارات، ترکیه، عمان و بخشی نیز به کشورهای اروپایی و چین می روند. از گذشته نیز مقاصد اصلی برای گردشگران ایرانی همین کشورها بوده است.

رابطه صنعت گردشگری با اقتصاد

صنعت گردشگری در هر نقطه ای از جهان رابطه مستقیم با اقتصاد و وضعیت کشورها دارد. بنابراین زمانی که تورم ارز خارجی در یک کشور وجود دارد تأثیر خود را بر گردشگری خارجی که براساس ارز خارجی شکل می گیرد ، دارد.

البته کاهش گردشگر خروجی از ایران تنها مشمول یکی دو کشور نیست زیرا این کاهش در کشورهای شرق آسیا از جمله مالزی نیز دیده می شود و اکنون مسافران کمتری از ایران به این کشور سفر می کنند.

نوسان نرخ ارز همچنین موجب بازگشت نیمی از دانشجویان ایرانی در مالزی به کشور به دلیل ناتوانی برای ادامه تحصیل شده است.

ایجاد تعادل بین گردشگران ورودی و خروجی

اسماعیل کاویانی کارشناس مدیریت اجرایی کشور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای رسیدن به منفعت و سود باید تعادلی بین تعداد گردشگران ورودی و خروجی کشور ایجاد کرد و افزایش زیاد و کاهش کم آنان مطلوب نیست.

وی افزود: موضوع مهمی که در حوزه گردشگری هدف گذاری می شود بحث درآمدزایی و هزینه کردن در هر کشوری برای بهره مندی از منافع صنعت گردشگری است.

این کارشناس گردشگری کاهش شمار گردشگران خروجی از کشور را دارای پیامدهای منفی و مثبت دانست و گفت: افزایش نرخ ارز در سالهای اخیر باعث شده که میزان گردشگران خروجی از کشور کاهش یابد و این بخاطر عدم ثبات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی بوده است.

وی افزود: هم اکنون به نظر می رسد شمار گردشگران ورودی به کشور افزایش یافته که این موضوع بخاطر این است که وقتی گردشگری خارجی پول خود را به ریال تبدیل می کند ریالی بیشتری برخلاف سال های گذشته نصیب او می شود و این برای گردشگر خارجی سودمند است.

این کارشناس تصریح کرد افزایش سفر به ایران مثبت بوده و قابل دفاع است زیرا ورود گردشگران خارجی به ایران باعث رونق اشتغال و درآمدزایی در کشور می شود.

کاهش سفرهای خارجی ایرانیان مانع ورود فناوری

وی درخصوص کاهش سفرهای ایرانیان به خارج از کشور گفت: سفر ایرانیان به خارج از کشور فواید مختلفی برای کشور دارد هر چند بخشی از ارز از کشور خارج می شود اما دستاوردهای این سفر برای کشور زیاد است.

این کارشناس افزود: ورود فناوری و تکنولوژی جدید به کشور ازجمله این فواید است که کاهش سفر خارجی در این روند اختلال بوجود می آورد.

وی گفت: سفر ایرانیان به خارج از کشور در سال های اخیر بخاطر افزایش ارز هزینه های سفر را بالا برده و آنان باتوجه به گرانی ارز باید پول زیادی برای هزینه های مختلف از جمله خرید کالا و هتل و اقامتگاه ها بپردازند.

کاویانی توضیح داد سفر به خارج فقط سیر و سیاحت و گردش و تفریح نیست بلکه گردشگر با فناوری روز و فرهنگ های مختلف آشنا می شود و از این نظر دستاوردهای زیادی برای کشور خواهد داشت.

وی گفت: در سال های اخیر کاهش ارزش ریال و افزایش ارزش ارز به کاهش سفرهای خارجی منجر شده که پیامدهای خوبی برای کشور در پی نخواهد داشت.

کاویانی برای رفع این مشکل پیشنهاد کرد که دولت یارانه و یا وام های مدت دار به متقاضیان سفر به خارج از کشور بدهد تا آنان از هزینه های جاری خود استفاده نکنند.

این کارشناس معتقد است که سفر ایرانیان به خارج از کشور به امنیت ملی منجر خواهد شد زیرا کشور مقصد برای رشد اشتغال و درآمدزایی خود به گردشگران ما نیازمند است.

وی گفت: کشورهای خارجی برای حفظ منافع خود از حضور گردشگران ایرانی استقبال می کنند و این کشورها در مجامع بین المللی همراه ما خواهند بود و از کشور ما دفاع خواهند کرد.

کاویانی افزود: این حمایت به امنیت ملی و توازن قدرت منجر می شود و این رفت و آمد مسافران باعث خواهد شد که کشور مقصد از ما حمایت کند چون برای آنان در آمد ایجاد می کنیم.

سفر؛ کالای لوکس در ایران

به نظر می رسد سفر در ایران به یک کالای لوکس تبدیل شده که تورم و گرانی موجب کنار گذاشتن شدن آن از سبد نیاز خانوار می شود.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هر چند زمزمه هایی برای رونق گردشگری در کشور به گوش می رسد اما تحولات آنگونه نیست که گشایشی در این صنعت بوجود آورده باشد.

تحریم ها هنوز بر بخشی عظیمی از اقتصاد کشور و از جمله صنعت گردشگری سایه افکنده و در این شرایط اجرای برنامه ها نیز در سایه این تحریم ها موفقیت ها را نسبی کرده است.

با این حال ایرانیان پس از گران شدن نرخ سفرهای خارجی و سفرهای هوایی، ترجیح می دهند به حاشیه استان محل سکونت و یا کشورهای منطقه سفر کنند.

شهرهای شمالی، شیراز و مشهد معمولا مقصد این مسافران است؛ ولی شهر بندرعباس و زاهدان نیز سال گذشته به دلیل تبلیغات زیاد و آب و هوای مناسب گردشگر بیشتری نسبت به سال های گذشته داشته است.

این مسافران بیشتر با وسایل شخصی خود سفر می کنند و کمتر از هواپیما استفاده می کنند؛ سفر زمینی نیز برای خود خطراتی دارد.

با اینکه سرزمین ایران مملو از آثار باستانی و طبیعی است و سالانه میلیون ها نفر را به سوی خود می کشاند اما راهها و وسایل حمل و نقل هنوز استاندارد نیست.

سال گذشته حدود 20 هزار نفر از هموطنان در جاده ها جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به استانداردهای جهانی بسیار زیاد است. جاده ها نا امن است و باید برای مسافرت دراین راه ها همه جوانب ایمنی و احتیاط را لحاظ کرد.


ویدیو : دلیل کاهش سفرهای خارجی ایرانی‌ ها