دلیل عدم پیش بینی طوفان و سیل اخیر : سال گذشته و به دنبال وقوع توفان در تهران، ...


سال گذشته و به دنبال وقوع توفان در تهران، مجلس پس از بررسی مساله و جوانب مختلف آن اختلال شبكه راداری هواشناسی در روز وقوع توفان تهران را وجود پارازیت‌ها عنوان كرد. خبرگزاری ایسنا:  سال گذشته و به دنبال وقوع توفان در تهران، مجلس پس از بررسی مساله و جوانب مختلف آن اختلال شبكه راداری هواشناسی در روز وقوع توفان تهران را وجود پارازیت‌ها عنوان كرد.

حالا بعد از یك‌سال معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی دوباره به بروز اختلالات راداری ناشی از وجود پارازیت‌ها اشاره كرده است.

 به وجود مشكل در بخش شمال صفحه رادار تهران اشاره كرد و گفت: آنچه مشاهده می‌شود آن است كه رادارهای هواشناسی توسط یك سری از امواجی كه منشا آن برای ما روشن نیست دچار اختلال می‌شوند.

علی عابدینی در مورد مشكل پارازیت‌ها و اینكه عنوان می‌شود یكی از دلایل عدم پیش‌بینی‌ توفان‌ها وجود این مشكل بوده است، افزود: این امواج كه منشا آن برای ما روشن نیست بیشتر برای رادار تهران اتفاق می‌افتد.

 منشا انتشار و علت آن برای ما روشن نیست و یك‌چهارم صفحه رادار توسط این موج‌ها پوشیده شده است و به زحمت می‌توان اطلاعات این بخش را مشاهده كرد. عابدینی با اشاره به اینكه كارشناسان آلمانی این رادارها را نصب كرده‌اند، گفت: آنها مدعی شدند این موج‌ها پارازیت محیطی است.

نویزها با طول موج‌هایی كه رادار كار می‌كند در محیط وجود دارد و قسمت شمال صفحه ایستگاه تحت تاثیر این نویزهاست و در جنوب رادار تصویر مشكلی ندارد.

 معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی با تاكید بر اینكه هنوز صددرصد برای ما روشن نشده كه پارازیت‌هایی كه امواج ماهواره‌ای پخش می‌كنند، امواج رادار هواشناسی را دچار مشكل می‌كنند، گفت: این امر برای ما هنوز محرز نشده و یك احتمال است و با استفاده از نرم‌افزارهایی و كدنویسی دنبال آن هستیم كه این نویزها را از صفحه رادار فیلتر كنیم.


ویدیو : دلیل عدم پیش بینی طوفان و سیل اخیر