دلیل تغییر نام اسطوره مسلمان بوکس : تارنمای ایندیپندنت در گزارشی به علت تغییر ...


تارنمای ایندیپندنت در گزارشی به علت تغییر نام اسطوره بوکس جهان به 'محمد علی' پرداخته است. ایرنا: به نقل از تارنمای خبری ایندیپندنت در گزارشی نوشت: اسطوره بوکس جهان که خودش را بزرگترین می دانست، در سال 1964 نامش را از کاسیوس کلی به 'محمدعلی' تغییر داد.

بسیاری او را بزرگترین ورزشکار جهان در قرن بیستم می دانند. اما آنچه که شهرت او را به اوج رساند حمایت از حقوق سیاهپوستان در آمریکا، مخالفت با جنگ ویتنام و گرویدن او به دین اسلام و تغییر نام خود بود.

کاسیوس مارسلوس کلی، قهرمان سابق بوکس روز جمعه در سن 74 سالگی درگذشت. وی بعد از تشرف به دین اسلام، نام محمد علی را برای خود انتخاب کرد.

ماجرای گرویدن او به دین اسلام به داستان آشنایی او با مالکوم ایکس بازمی گردد. گفته می شود علی در سال 1961 در یک نشست اسلامی شرکت کرد و به حضور در نشست های جنبش مذهبی اسلامی آمریکا که هدف آن بهبود اوضاع آمریکایی های آفریقایی تبار بود، ادامه داد.

مالکوم ایکس که یکی از چهره های مهم این جنبش محسوب می شد، مربی و راهنمای معنوی و سیاسی کلی محسوب می شد. کلی مدت کوتاهی خود را کاسیوس ایکس نامید و پس از آن الیجاه محمد رهبر این گروه در سال 1964 او را محمد علی نامید.

علی پیشتر با این نام برای خود شهرتی بدست آورده بود و در چندین مبارزه پیروز شده بود. در ابتدا خبرنگاران معدودی نام جدید او را قبول کردند.

بعدها علی اعلام کرد:‌ کاسیوس کلی یک نام بردگی است. من آن را انتخاب نکردم و این نام را نمی خواهم. من محمد علی هستم. یک اسم آزاد، به معنی محبوب خداوند و از مردم می خواهم که وقتی با من صحبت می کنند، این نام را به کار ببرند.

سخنرانی های جسورانه علی الهام بخش خیلی ها بود.

ویلیام رودین مقاله نویس نیویورک تایمز در باره او می نویسد: اعمال و رفتار علی معیار مرا از آنچه که بزرگی یک ورزشکار تشکیل می دهد، تغییر داد. اینکه برای آزادسازی مردم چه کاری کردید؟ برای کمک به کشورتان برای تحقق عهد خود با اصول بنیادین آن چه کردید؟

خانواده علی در بیانیه ای با تایید مرگ او ضمن تشکر از حمایت و هم دردی همگان خواستار رعایت حریم خصوصی شدند.

وی بیش از 30 سال با بیماری پارکینسون دست به گریبان بود. علی چند روز پیش در بیمارستان فینیکس در آریزونا بستری شد.

چندین فرزند از علی به یادگار مانده است که هنگام مرگ خود را به کنار بستر پدر رساندند.

پیکر محمد علی به زادگاهش در لوئیزویل در کنتاکی انتقال یافته در آنجا به خاک سپرده شود.


ویدیو : دلیل تغییر نام اسطوره مسلمان بوکس