دلایل یک کمپانی فیلمسازی برای رد طرح چارلز چاپلین : دلایل یک کمپانی فیلمسازی ...



دلایل یک کمپانی فیلمسازی برای رد طرح چارلز چاپلین
کافه سینما- امروز سی و پنجمین سالگرد خاموشی ولگرد کوچک و جاودانه‌ی تاریخ سینماست. اسطوره ای دست نیافتنی، سالها خفته در خاک، اما همچنان سخت زنده با فیلمهایش، با حس جاری بشردوستی در تمامی آثارش و با تلفیق همیشگی شادی و غم در توالی موزون قاب هایش. می توان با سکانس بوکس «روشنایی های شهر» ساعت ها خندید و نیز می توان با سکانس آخر همان فیلم و مواجهه‌ی چارلی با دخترک گلفروش ساعت ها گریست؛ معجزه ای که شاید تنها از نابغه ای چون او بر آید.
به همین مناسبت در کافه سینما، نگاهی می اندازیم به یک نامه‌ی تاریخی و توضیحات مربوط به آن که نشان می دهد چاپلین شدن هم با موانع خود روبرو بوده است.

دلایل بی‌وفایی مردان به همسرانشان 8 توصیه برای پیشگیری از خیانت , جزییاتی از دلایل صدور حکم جلب برای محمود صادقی , بهترین دلایل برای ازدواج
(در «ولگرد» به سال 1915)
اشکال تراشی و مردود کردن طرح ها و فیلمنامه ها از سوی استودیوهای فیلمسازی پدیده‌ی جدیدی نیست و قدمتی به اندازه تاریخ سینما دارد.

دلایل ریزش مو و ویتامین‌هایی برای جلوگیری از آن , دلایل سفر به دبی برای ایرانیان , دلایل عجیب برای مراجعه به متخصص پوست و مو
این نامه‌ که اخیرا از لابلای قفسه های خاک خورده به بیرون آورده شده، متعلق به شرکت تولید فیلم اِسانای (Essanay) است؛ شرکتی فعال در دوران فیلمسازی صامت که دفتر آن در شیکاگو قرار داشت و تهیه کننده‌ی چهارده تا از فیلمهای کوتاه و صامت اولیه چارلی چاپلین، مشهورترین شان «ولگرد» به سال 1915، بود.
ظاهرا طرحی داستانی که چاپلین در بدو ورودش به امریکا، با دستخط خود [و یا با ماشین تحریری فاقد کیفیت] برای این کمپانی فرستاده بوده نظر مسوولین را در نگاه نخست به سوی خود جلب نکرده است و در میان عذر و بهانه های معمول اشاره به «طرح داستانی ضعیف» و «فقدان سرگرم کنندگی» و مخصوصا موارد عدیده‌ی بند هفدهم در نوع خود بسیار جالب و تامل برانگیز است. شاید مقامات کمپانی صرفا به دنبال یک کمدی اسلپ استیک متداول آن زمان و چاپلینی عصا به دست و با مدل سبیلی سوال برانگیز بوده اند.
اسانای بعدها و در سال 1925، جذب کمپانی برادران وارنر شد و سالهاست که دیگر نشانی از آن نیست، اما دانستن این نکته در خور تامل است که چگونه استودیوهای فیلمسازی همیشه و از همان ابتدای پیدایش هنر هفتم، این قدر صریح و بی پرده برخورد می کرده اند؛ روندی که هم اکنون نیز می توان نشانه های آن را به وضوح دید.
جوابیه‌ی کمپانی را با هم می خوانیم:
طرح داستانی ارائه شده از سوی شما بنا به دلایل زیر بازگشت داده می شود:
1.بیش از حد آکنده از مواد داستانی است.
2.فاقد موقعیت های دراماتیک قوی است.
3.طرح داستانی آن ضعیف است.
4. شیوه داستان پردازی آن مورد پسند ما نیست.
5.سوژه آن تکراری است.
6. اداره سانسور تاییدش نخواهد کرد.
7.تولید آن کار دشواری است.
8.پیش از حد پیش پاافتاده است.
9.جذاب و سرگرم کننده نیست.
10.خنده دار نیست.
11.اریجینال نیست.
12.اکشن به میزان کافی ندارد.
13.اقتباس، مطلوب و مد نظر ما نیست.
14.دور از باور و غیر محتمل است.
15.ساخت «نمایشنامه های لباسی» [فیلمهای عموما با پس زمینه تاریخی که بنا به شرایطی که داستان در آن رخ می دهد، نیاز به طراحی لباس های خاص آن دوره را داشته باشد] یا داستانهایی که محل فیلمبرداری شان در خارج از کشور [ایالات متحده] باشد مطلوب و مورد نظر ما نیست.
16.خوانا نیست.
17.سرقت، بچه دزدی، جنایت، خودکشی، فراهم آوردن بستر مرگی اندوه بار و تمام صحنه هایی که ماهیتی ناخوشایند دارند بایستی حذف شوند.

با احترام فراوان
اسانای فیلم
ایلی نویز، شیکاگو

کمپانی فروش دم برای هالوویین , دلایل علمی که نشان می دهد انگیزه برای کارتان ندارید , دلایل گلاره عباسی برای انجام ندادن عمل زیبایی
(نمای پایانی و مشهور «ولگرد»، چاپلین تنها و پشت به دوربین با جاده ای پیش رو و عزمی برای شروع یک ماجرای دیگر...).... / caffecinema.com


ویدیو : دلایل یک کمپانی فیلمسازی برای رد طرح چارلز چاپلین