دلایل دخالت نظامی آمریکا در عراق :   اخبار بین الملل - دلایل دخالت نظامی آمریکا ...



حمله آمریکا به عراق , 115 میلیارد دلار تجهیزات نظامی آمریکا عربستان , تحصیل در آمریکا

 

اخبار بین الملل - دلایل دخالت نظامی آمریکا در عراق

یک رسانه عربی چاپ لندن مهمترین هدف اوباما از دخالت نظامی آمریکا در عراق را نه سرکوب داعش و حمایت از اقلیتهای دینی و جلوگیری از نسل کشی بلکه حفظ منافع راهبردی آمریکا دانست.

به گزارش روزنامه القدس العربی، آمریکا از روز گذشته حملات هوایی خود را علیه مواضع تروریستهای موسوم به دولت اسلامی عراق و شام(داعش) در منطقه کردستان عراق پس از شکست نیروهای پیشمرگه منطقه کردستان و سیطره این گروهک تروریستی بر برخی مناطق دارای اهمیت راهبردی از جمله سد موصل و برخی حوزه های نفتی و فرار صدها هزار نفر از مسیحیان، ایزیدیها و ترکمانها و الشبک به دستور باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا آغاز کرد.

اما دلیل دخالت نظامی آمریکا در عراق آن هم پس از تاخیر چندین هفته  و سکوت در برابر جنایات هولناک تروریستهای داعش چیست؟

روزنامه القدس العربی در این زمینه پرسیده است چه دلایلی باعث شد تا رئیس جمهوری آمریکا دست به تحرک اخیر بزند و دستور حملات هوایی به مواضع داعش را صادر کند؟ آیا واقعا وی به خاطر نگرانی از کشتار دسته جمعی در عراق(بهانه اوباما برای صدور دستور حمله هوایی به مواضع داعش) دست به این تحرک زده است؟ آیا وی طی دو ماه اخیر از اقدامات داعش در موصل و جنایات ضد بشری این گروه در سوریه طی دو سال گذشته مطلع نبوده است؟


واقعیت این است که تحرکات اخیر آمریکا بنا به دلایلی آغاز شده که هیچ ارتباطی با ادعای اوباما مبنی بر نجات اقلیتهای دینی یا نژادی یا با هدف مهار داعش یا تضعیف آن ندارد.

القدس العربی تاکید می کند هدف اصلی اوباما از دخالت نظامی آمریکا در  عراق، تنها حفظ منافع آمریکا به ویژه در شمال عراق و حمایت از حکومت منطقه کردستان عراق است که برخی آن را به اسرائیل جدید تشبیه می کنند و دلیل این افراد اشتیاق تل آویو به اظهارات مسعود بارزانی و تصمیم وی برای انجام همه پرسی در خصوص استقلال و روابط اقتصادی گسترده میان دو طرف  است.

دلیل دوم این است که دخالت اوباما ساعاتی پس از اعلام خروج کارکنان شرکتهای بزرگ نفتی غربی از شمال عراق به سبب پیشروی داعش صورت گرفت که مفهوم آن تاثیر مستقیم بر صادرات نفت است.

دلیل سوم اینکه سقوط منطقه کردستان عراق راه را به روی داعش برای تهدید کشورهای همسایه در شرق و شمال عراق باز می کند و در نتیجه به یک خطر منطقه ای تبدیل می شود که منافع راهبردی آمریکا را تهدید می کند.

این رسانه چهارمین دلیل اوباما از دخالت نظامی در عراق را اینگونه تشریح می دهد که سیطره داعش بر سد استراتژیک موصل، اوج فتوحات داعش است که این گروه را تشویق می کند به بغداد هم حمله کند، که نتیجه آن وقوع جنایات و جنگ خیابانی است که ممکن است چندین ماه طول بکشد.

حملات هوایی آمریکا ممکن است در رسیدن به اهدافش شکست بخورد، زیرا رویارویی با داعش مستلزم آن است تا نیروهای زمینی آمریکا وارد عمل شوند که اوباما از این مسئله برای اجتناب از اشتباه جرج بوش رئیس جمهور سابق خودداری می کند.

به نوشته القدس العربی، دولت آمریکا مسئول نخست ورود القاعده و دیگر گروههای تروریستی همسو به عراق است.

این روزنامه نوشت دخالت یکجانبه آمریکا موازنه های نظامی را برهم نمی زند، چرا که کاخ سفید از نابودی داعش یا حتی تضعیف آن سخن نگفته است، بلکه بر عکس حملات آمریکا یک برگ برنده تبلیغاتی برای داعش خواهد بود تا از آن برای جذب جوانان از مناطق مختلف جهان استفاده کند.

القدس العربی می نویسد گروه داعش صرفا یک شبهه نظامی بی هدف نیست و مسئله نیاز به شناخت دارد. شناخت اینکه چه کسانی به آن نفوذ می کنند، یا مدیریت و حمایت از آن را برعهده دارند. به ویژه پس از حملات اخیر این گروه به ارتش لبنان در عرسال و خبرهایی که از انتقال هزاران نفر از اعضای این گروه به لیبی با هدف حمله به مرزهای مصر منتشر شده است. 

اخبار بین الملل - تابناک

 


ویدیو : دلایل دخالت نظامی آمریکا در عراق