دلایل حوادث مرگبار رانندگی در تهران : رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و ...


رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت با اعلام کاهش 10 درصدی شمار جانباختگان حوادث رانندگی تهران بزرگ در بهار امسال، آمار این حوادث را تشریح کرد. خبرگزاری ایسنا: رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت با اعلام کاهش 10 درصدی شمار جانباختگان حوادث رانندگی تهران بزرگ در بهار امسال، آمار این حوادث را تشریح کرد.

سرهنگ مراد مرادی دراین‌باره گفت: ارتقاء فرهنگ عبور و مرور و ایمنی ترافیک جزو برنامه‌های اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی است و بر این اساس چشم ‌اندازی را در پلیس راهور پایتخت برای خود ترسیم کردیم تا هرسال بتوانیم 10 درصد آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی در حوزه استحفاظی خود را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه با تدابیر رییس پلیس راهور تهران بزرگ و در همکاری با مدیریت شهری طرح‌های خوبی در حوزه ترافیکی و ایمنی ترافیک به مرحله اجرا درآمد، گفت: دو پروژه ایست به احترام زندگی و خط سفید از جمله طرح‌هایی هستند که در این خصوص اجرا شده‌اند.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت در ادامه به بررسی آمار مقایسه‌ای تصادفات فوتی اعلامی از سوی پزشکی قانونی در بهار94 و بهار 93 پرداخت و گفت:‌ بررسی این آمارها نشان می‌دهد که تصادفات منجر به فوت در حوزه استحفاظی پلیس راهور تهران بزرگ به میزان 10 درصد کاهش داشته و از 153 جانباخته در بهار 93 به 142 جانباخته در بهار 94 رسیده است، به عبارتی دیگر با قدامات انجام شده در سه ماهه نخست امسال علیرغم افزایش تعداد خودروها، 15 تن نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر کشته شده‌اند.

به گفته مرادی این موضوع ناشی از اجرای طرح‌های ترافیکی و هدفمندی است که توسط پلیس راهور تهران بزرگ برای انتظام بخشی به عبور و مرور و ارتقاء ایمنی به مرحله اجرا در آمده است.

وی همچنین با بیان اینکه از 142 جانباخته حوادث رانندگی سه ماهه نخست امسال تعداد 71 تن معادل 50 درصد را عابران پیاده شامل می‌شوند، گفت: 38 تن معادل 27 درصد نیز موتورسواران بوده‌اند.

به گفته رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت همچنین 16 تن از کشته‌شدگان معادل 11 درصد راننده خودرو بوده و 17 تن دیگر نیز سرنشین خودرو بوده‌اند.

مرادی درباره تفکیک جنسیتی آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی پایتخت در سه ماهه نخست امسال نیز گفت:87 درصد جانباختگان معادل 124 تن را مردان و 13 درصد معادل 18 نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت در خصوص ساعات وقوع تصادفات نیز گفت: 64 درصد از تصادفات در روز و 36 درصد در شب به وقوع پیوسته است اما شدت تصادفات در ساعات شب و بامداد بیشتر بوده است.

وی عدم توجه به جلو را با 31 درصد، عدم رعایت حق تقدم را با 18 درصد و حرکت با دنده عقب را با هفت درصد سه عاملی دانست که بیشترین علل تصادفات را به خود اختصاص داده‌ است.

مرادی محورهای آزادگان، افسریه، رسالت و ... را نیز جزو پر تصادف‌ترین محورهای داخل شهر تهران اعلام کرد.

وی در ارزیابی خود از اینکه اجرای طرح‌هایی مانند خط سفید و ایست‌ به احترام زندگی چقدر در کاهش این آمار تاثیر داشته است، گفت:‌ اجرای چنین طرح‌هایی بدون شک موثر بوده؛ ضمن اینکه آمارهای ما نیز نشان می‌دهد که در حوزه نظم دهی ترافیکی و اصلاح فرهنگ رانندگان و عابران نیز تاثیرات زیادی بر جای گذاشته است. از سوی دیگر ما تبلیغات و اقدامات فرهنگی را نیز در سطح شهر با همکاری شهرداری آغاز کرده‌ و بنرها و پوسترهای زیادی را سطح شهر نصب کرده‌ایم.

مرادی در ادامه به ارائه توصیه‌های کارشناسی پرداخت و گفت:‌ شهروندان به هنگام عبور ازعرض معابر و خیابان‌ها و بزرگراه‌ها حتما از محل‌های مجاز و گذرگاه‌های عابر پیاده و پل‌های روگذر و زیرگذر عبور کنند و رعایت قوانین و مقررات نیز برای عابران الزامی است.

وی با تاکید بر اینکه رانندگان نیز باید به هنگام رانندگی کاملا به جلو توجه داشته و با وسیله نقلیه جلویی فاصله طولی مناسب را نیز رعایت کنند، تصریح کرد: درتقاطع‌ها رعایت حق تقدم و حقوق دیگر کاربران ترافیکی الزامی بوده و باید رانندگان در تقاطع‌ها ایست کامل کرده و با احتیاط و رعایت حق تقدم دیگر وسایل نقلیه و پس از اطمینان از عدم وجود خطر از تقاطع عبور کنند.

به گفته وی حرکت با دنده عقب در معابر و شبکه‌های بزرگراهی ممنوع است چراکه حرکت دنده عقب موجب بروز تصادفات سنگین و شدیدی می‌شود.


ویدیو : دلایل حوادث مرگبار رانندگی در تهران