دفاع «سیمین» از فرهنگ ایران : افتخار كمی نیست كه یك بازیگر ایرانی در رسانه ...


افتخار كمی نیست كه یك بازیگر ایرانی در رسانه ملی فرانسه در یك برنامه پربیننده حضور پیدا كند و نه‌تنها از سینما و كشورش دفاع كند كه تمام حرف‌هایش را نیز به زبان فرانسوی بیان كند، آن‌چنان كه خود مجری تلویزیون فرانسه، از این اتفاق متعجب شود!
 
فرهنگ بومی ایران , فرهنگ ایران , تحقیق در مورد فرهنگ بومی ایران

افتخار كمی نیست كه یك بازیگر ایرانی در رسانه ملی فرانسه در یك برنامه پربیننده حضور پیدا كند و نه‌تنها از سینما و كشورش دفاع كند كه تمام حرف‌هایش را نیز به زبان فرانسوی بیان كند، آن‌چنان كه خود مجری تلویزیون فرانسه، از این اتفاق متعجب شود!

این‌ها گوشه‌ای از صحبت‌های لیلا حاتمی در تلویزیون فرانسه است: «در كنار مادرم كه بازیگری مشهور بود، بازیگری را شروع كردم. پدرم كارگردان بود و در كودكی سر صحنه فیلم‌های او می‌رفتم. مادرم بعد از ازدواج، جز با پدرم با فیلمساز دیگری كار نكرد البته پس از انقلاب، از پرداختن به حرفه‌اش منع شد! من هم به آوازه و اعتبار پدرم تكیه كردم؛ اما نمی‌خواستم از حمایتش سوءاستفاده كنم ‌و دیگر نمی‌توانستم هر نقشی را بازی كنم. قبل از انقلاب در ایران مدارس فرانسوی وجود داشت. پس از آن، این زبان را به طور خصوصی فراگرفتم. بعد از دیپلم، عازم لوزان و وارد دانشكده پلی‌تكنیك شدم؛ اما دانشگاه را به پایان نرساندم و به كار دیگری مشغول شدم.

فیلم «جدایی نادر از سیمین»، ‌شرایط دشوار انسان را به ذهن می‌آورد. بله؛ ما همه مرتكب خطا می‌شویم. همیشه بین طبقه متوسط و طبقه ضعیف‌تر كه باید برای طبقه اول كار كنند، درگیری و كشمكش وجود داشته. با اینكه بین این 2 قشر تفاوت‌های بزرگی وجود ندارد، اما همیشه این جنگ برقرار بوده.‌ فكر می‌كنم اولین‌بار است كه در فیلمی به این شكل به آن پرداخته شده. برای این فیلم، اصغر فرهادی با من تماس گرفت‌، اما هنوز نمی‌دانست كدام نقش را برایم در نظر بگیرد. از آنجا كه این دومین‌بار بود كه فرهادی بعد از «درباره الی...» به من پیشنهاد می‌داد (‌كه نتوانسته بودم در آن حضور داشته باشم)، می‌خواستم برای از یاد بردن آن تجربه كه از دست داده بودم، با او همكاری كنم؛ فارغ از این‌كه نقش هر چه باشد. می‌دانستم ‌می‌توانم به او اعتماد كنم.

برایم جالب بود كه برای اولین‌بار نقش یك زن قاطع و مصمم را ایفا كنم چون معمولا شخصیت‌هایی بسیار ساده، معصوم و آسیب‌پذیر را بازی می‌كنم. فرهادی با هوش بالایی كه دارد، ترجیح داد ایفای این كاراكتر قوی را به من بسپارد. اولین‌بار بود كه نقش یك زن سرد و بی‌تفاوت را بازی می‌كردم؛ نقشی كه خیلی از مردم فاصله داشت. ایران كشوری است كه به غنای ادبی و شعری مشهور است. قرن‌هاست ‌ایرانیان به ادبیات و شعرشان ‌كه بسیار استعاری است‌ افتخار می‌كنند. سینما همه این عناصر را در خود دارد. فكر می‌كنم سینماگران به خوبی توانسته‌اند این راهكار را برای بیان حرف‌های‌شان به كار ببرند.»


ویدیو : دفاع «سیمین» از فرهنگ ایران