دفاع سخت کمال الملک برای عذرخواهی از مسی : از وقتی باشگاه استقلال تصمیم گرفت ...


از وقتی باشگاه استقلال تصمیم گرفت جمشید مشایخی را برای دلجویی از مسی به اسپانیا بفرستد، بازار حرف و حدیث درباره این بازیگر پیشکسوت داغ است؛ مشایخی در گفتگو با هفت صبح از تصمیمش برای دیدار با مسی و همچنین وضعیت کنونی برنامه های تلویزیون گفته است.



روزنامه هفت صبح: از وقتی باشگاه استقلال تصمیم گرفت جمشید مشایخی را برای دلجویی از مسی به اسپانیا بفرستد، بازار حرف و حدیث درباره این بازیگر پیشکسوت داغ است؛ مشایخی از تصمیمش برای دیدار با مسی و همچنین وضعیت کنونی برنامه های تلویزیون گفته است.

علی رویین تن مدت ها پیش اعلام کرد قصد دارد فیلم مستندی از کارنامه بازیگری جمشید مشایخی با عنوان «بازیگرالملوک» بسازد. امیر مهتاش مهدوی هم پیش از این مستندی با عنوان «مستند جمشید مشایخی» درباره زندگی او ساخته. مشایخی درباره سرنوشت «بازیگرالملوک» می گوید: درباره مستند زندگی ام غیر از آقای رویین تن، آقای توکل نیا هم پیشنهاد داده اند ولی راستش الان آمادگی ندارم.

گویا قرار نیست حاشیه های برنامه قرعه کشی جام جهانی تمام شود. بعد از فرناندا لیما و لیونل مسی این بار نوبت جمشید مشایخی است که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار بگیرد. اولی در پاسخ به توهین برخی هموطنان، خیلی محترمانه رفتار آنها را محکوم کرد و قول داد در اجراهای بعدی از جمله مراسم توپ طلا، لباسی متناسب با فرهنگ مردم ایران بپوشد و دومی در صفلحه فیس بوکش تک جمله ای نوشت: «من برای این مردم متاسفم، زدن این حرف ها خیلی غیردوستانه است.»

پیش از این دو واکنش، جمشید مشایخی روی آنتن برنامه نود آمد و از بازگر آرژانتینی عذرخواهی کرد: «من از مسی که یکی از بهترین بازیکنان جهان است، عذرخواهی می کنم و صورتش را می بوسم و می گویم آن کس که به شما بی احترامی کرده، ایرانی نیست. من از شما تمنا می کنم که مسی را به ایران دعوت کنید تا به گونه ای این اتفاق را از دلش دربیاوریم.»

چند روز بعد هم از باشگاه استقلال خبر آمد که علی فتح الله زاده قرار است مقدمات حضور مشایخی را به عنوان سفیر فرهنگی ایران برای دیدار با مسی و دلجویی از این بازیکن فراهم آورد.

فضای مجازی خیلی زود پر شد از واکنش های متفاوت کاربران اینترنتی به این خبر؛ از تبریک و توهین و ابراز نگرانی. در لابلای کامنت های جورواجور، رد توهین به این بازیگر پیشکسوت هم به چشم می خورد. مشایخی برخلاف لیما و مسی، واکنشی در این زمینه نداشته. بهانه ابتدایی هم برای گفتگو با او بررسی وضعیت برنامه های تلویزیونی بود که البته تحت تاثیر اتفاقات اخیر مسیر مصاحبه به سمت دیگری رفت.

کمال الملک , مقبره کمال الملک , نقاشی های کمال الملک

آقای مشایخی بعد از مدتی بی خبری این روزها خیلی اسم تان در فضای رسانه مطرح می شود. خودتان بازتاب مصاحبه تان با برنامه نود را دیده اید؟

- نوه من چند روز پیش می گفت حرف های زشت درباره شما زده اند. گفتم دخترم من همیشه گفته ام من هیچم؛ خاک پای مردمم. معلمان من مردم ایران هستند. داریوش بزرگ در کتیبه اش می نویسد خدایا ملت من را از دروغ، قحطی و جنگ در امان بدار. اول دروغ را می گوید، یعنی دروغ از جنگ و قحطی بدتر است. الان متاسفانه دروغ در جامعه زیاد شده. آ ث میلان به ایران می آید، خیلی ها لباس این تیم را می پوشند و به استقبال شان به فرودگاه می روند؛ بعد ورزشکار درجه یک جهان (مسی) را اینگونه تخطئه می کنند. نمی دانم چرا اینگونه است؟

البته حجم حرف و حدیث ها بعد از انتخاب تان به عنوان سفیر فرهنگی برای دیدار با مسی بیشتر شد.

- خیلی وقت ها از من سوال می شود که کدامیک از تیم های داخلی را بیشتر دوست دارید؟ همیشه گفته ام تیم ملی.من حق ندارم تیم خاصی را دوست داشته باشم چون من خاک پای مردمم. به شخصه برای همه تیم ها ارزش قائلم.

جنس انتقادات عمدتا درباره نفس سفر شما به اسپانیا بوده. این دعوا خیلی رنگی نیست.

- من که نخواستم پیش آقای فتح الله زاده بروم تا یک تیم را از تیم های دیگران برتر بدانم. اهل این چیزها نیستم. اهل جنجال و سر و صدا هم نیست. اگر این اتفاق رخ داد به خاطر حیثیت ملت ایران بوده. همیشه تاریخ ملت ما از مرز و بوم و فرهنگ شان دفاع کرده اند. آقای مسی فوتبالیست برجسته جهان است که بعد از قرعه کشی جام جهانی و همبازی شدن ما با آرژانتین نمی دانم چرا باید مورد فحاشی و توهین قرار گیرد؟ ما که فرزندان فردوسی، حافظ، مولانا، سعدی، عطار و ... هستیم. تنها کشوری هستیم که این همه ادیب بزرگ داریم و همه درباره انسانیت سخن ها گفته اند. پس قدری عجیب است که شاهد این بدگویی ها باشیم. هنوز هم باورش برایم سخت است و معتقدم اگر کسی بی ادبی کرده را نباید به حساب همه مردم نوشت.

ملاقات با مسی پیشنهاد آقای فتح الله زاده بود؟

- ایشان وکیلی دارد به نام مهرداد خضرایی. آقای خضرایی قبل از اینکه وکیل باشگاه استقلال شود، دوست من بوده و واقعا مثل فرزندم است. گفت اگر چنین پیشنهادی شود شما می پذیرید؟ گفتم اگر مردم قبول کنند من کسی نیستم. من که نمی توانم سر خود نماینده مردم باشم. من همیشه گفته ام خاک پای ملت ایرانم. شاگرد مردمم. گفت اگر پیشنهاد شود حاضری بروی اسپانیا؟ گفتم این افتخار بزرگی برای من است ولی باید سوال کنم و نظر مردم ایران را بدانم. برای اینکه بحثی در آن نباشد و خدای نکرده کسی فکر نکند مشایخی تابع نظر شخص خاصی است.

خیلی ها مخالف ملاقات شما و مسی هستند به این خاطر که نگرانند نکند شأن و منزلت شما رعایت نشود.

- من کتف مردانه همه شان را می بوسم و جوابم این است که خاک پایتان هستم. ممنون که به این کوچک احترام گذاشته اید. معتقدم اگر حرکتی انسانی انجام شود، ولو اینکه طرف مقابل جواب مساعد انسانی ندهد ما کوچک نشده ایم. من همیشه آرزویم این بوده که فرهنگ و ادب ما در جهان الگو بشود. بزرگی گفته: در بند آن نی ایم که دشنام یا دعا است / یادش بخیر هر که ز ما یاد می کند.

الان زمان رفتن تان به اسپانیا مشخص شده؟

- باور کنید دنبالش نیستم. گفتم که به این حرکت افتخار می کنم ولی ابدا دنبال هیاهو نیستم. من خانه پدر و مادرم که می رفتم، مادرم می گفت غذا خورده ای، از روی حیا می گفتم بله. می خواهم این را بگویم که به خدا من پررو نیستم؛ وقیح نیستم و نمی خواهم خودم را مطرح کنم.

بعد از تله فیلم «تاکسی متر» (محسن یوسفی) مشغول کار جدید هستید؟

- نه. «تاکسی متر» قرار است برای نوروز پخش شود. من در این فیلم نقش آقابزرگ را بازی کرده ام و فکر می کنم کار خوبی شده باشد. الان هم که سر کار خاصی نیستم.

آرامگاه کمال الملک , هتل کمال الملک نیشابور , نقش کمال الملک چه کسی بازی کرده؟

قرار بود گفت و گو حول وضعیت تلویزیون و برنامه های آن باشد. به عنوان یک پیشکسوت وضعیت این رسانه را چطور می بینید؟

- من همیشه گفته ام اگر تیغ سانسور کمی کندشود به نفع همه است چون هنرمند باید واقعیت را بگوید و انسان را به حقیقت برساند. اگر نتواند واقعیت را بگوید چطور می تواند انسان را به حقیقت برساند؟! شما به یک اثر می گویید اثر هنری که جامعه را به فساد نکشد. مثل آثار بزرگان ایران و جهان که همه اش پر است از درس و حکمت. اینگونه آثار در فضایی به دور از تنش و ممیزی های دست و پاگیر خلق می شود. تیغ سانسور آن را دچار لطمه می کند. در صورتی که اگر من نوعی از خودم مطمئن باشم از نقد هراسی ندارم و اجازه می دهم هنرمند راحت حرفش را بزند.

برنامه های تلویزیون را می بینید؟

- بله. تلاش هایی می شود اما باز هم تاکید می کنم که نباید فضا را برای هنرمند تنگ کرد. الان طوری شده که اکثر خانواده ها سریال های ترک می بینند. اتفاقا این سریال ها جامعه را به انحطاط می کشاند.

یک معنی اش این است که مخاطب ایرانی دنبال خوراکی است که شاید در تلویزیون کشورش پیدا نکند.

- ما باید آثاری بسازیم که جذاب باشد و در عین جذابیت حرفی برای گفتن داشته باشد. به عنوان مثال هزاردستان علی حاتمی را همه می دیدند. هنوز هم سریالی دیدنی است. من معتقدم اگر کار خوب ساخته شود حتما بیننده دارد. الان بچه هفت، هشت ساله پا به پای پدر و مادرش این سریال های ماهواره ای را می بیند. من غصه می خورم ملتی که با ادب ترین، با شرف ترین و با فرهنگ ترن ملت دنیا است چرا برای تامین خوراک فرهنگی اش چشمش به دست بیگانه است. با پارازیت و برخوردهای قهری هم کار به جایی نمی رسد؛ بی فایده است. با زور نمی توان انسانیت را تلقین کرد. اجبار همیشه نتیجه عکس داشته، مخاطب تلویزیون خوراک مناسب می خواهد و باید با ساخت فیلم و سریال های متنوع و جذاب او را از برنامه های ماهواره بی نیاز کنیم.


ویدیو : دفاع سخت کمال الملک برای عذرخواهی از مسی