دعوت ایران از اصلاح طلبان سوریه برای سفر به تهران :       روزنامه القدس العربی ...



 

 

بازی ایران سوریه , اصلاح طلبان ورامین , اصلاح طلبان

 

روزنامه القدس العربی چاپ لندن مدعی شد که ایران از اصلاح طلبان سوریه برای سفر به تهران  و دیدار با مقامات ارشد ایرانی دعوت کرده است.

یک عضو ارشد در "شورای هماهنگی ملی سوریه" - متشکل از شماری از مخالفان داخلی حکومت سوریه - اعلام کرد این شورا تماسی را از طرف سفارت ایران در دمشق دریافت کرده است. در این تماس از طرف مقامات ارشد ایرانی از اعضای این شورا برای سفر به تهران دعوت شده است.

این عضو ارشد شورای هماهنگی ملی سوریه -که نامش در خبر نیامده است- اضافه کرد: این شورا هم اکنون در حال بررسی این دعوتنامه و شرح ملاقات ها در تهران است.

وی ضمن خودداری از اعلام طرف دعوت کننده در ایران و اینکه وزارت خارجه بوده است یا ریاست جمهوری توضیح داد: این شورا از نگاه منافع دوجانبه ، از ارتباط با همه کشورهای منطقه و جهان از جمله ایران استقبال می کند.

مخالفان داخلی سوریه

شورای هماهنگی ملی سوریه متشکل از شماری از مخالفان داخلی سوریه ، پس از آغاز اعتراضات در سوریه علیه حکومت این کشور، تشکیل شد.

این شورا  هدف خود را ایجاد تغییر ملی و دموکراتیک در این کشور اعلام کرده است.

از مهمترین مبانی این شورا می توان به مخالفت صریح با دخالت خارجی در سوریه اشاره کرد. این مجموعه همچنین به صراحت خواهان سقوط حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیست و همین موضوع باعث فاصله گرفتن این گروه از مخالفان خارجی بشار اسد شود.

مخالفان خارجی حکومت بشار اسد به کمتر از سقوط این حکومت راضی نیستند و هر راه حلی را که شامل این موضوع نشود؛ نمی پذیرند. آنها همچنین تمایل خود را برای حمایت بین المللی از مخالفان اسد اعلام کرده اند.

شورای هماهنگی ملی سوریه متشکل از شماری از احزاب چپ، کارگر کمونیست، اتحادیه سوسیالیست و چهار حزب کردی است.

این شورا تاکنون نشست هایی را در دمشق برگزار کرده است.

با این حال مخالفان خارجی حکومت بشار اسد ، شورای هماهنگی ملی سوریه را "مخالفان دولت ساخته و کنترل شده" ای می دانند که دمشق سعی دارد ضمن معرفی آنها به عنوان نمایندگان طیف های مخالف حکومت، نگاه ها را از مطالبات واقعی مردم سوریه منحرف کند.

مخالفان خارجی حکومت بشار اسد هم در مجموعه ای به نام "شورای انتقالی" به ریاست برهان غلیون گردهم آمده اند.

شورای هماهنگی ملی سوریه در بیانیه تاسیس خود اعلام کرده بود که خواهان آغاز گفتگوی جدی با حکومت سوریه بعد از فراهم شدن شروط لازم است . از مهمترین این شروط ، توقف استفاده از گزینه امنیتی نظامی در برابر معترضین، آزادی همه بازداشت شدگان حوادث سوریه، تشکیل کمیته مستقل تحقیق و بازخواست مسئولان قتل معترضین ، لغو وضعیت فوق العاده امنیتی و اعتراف به حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز در سوریه است.

شماری از اعضای شورای هماهنگی ، سابقه سال ها تحمل زندان و دیگر مجازات ها را به دلیل مخالفت با حکومت سوریه در کارنامه خود دارند.

سوریه از فروردین گذشته تاکنون با موجی از اعتراضات داخلی روبه رو است.

پیش از این برخی رسانه های منطقه از پیشنهاد ایران به مقامات سوریه برای میانجیگری با مخالفان داخلی خبر داده بودند.../ عصرایران


ویدیو : دعوت ایران از اصلاح طلبان سوریه برای سفر به تهران