دعوت از 4 وزیر برای توضیح درباره پرونده زنجانی : اخبار سیاسی - «کمیسیون انرژی» ...



توضیحات اژه ای درباره حادثه سمنان، پرونده بابک زنجانی و علی مطهری , توضیح اژه‌ای درباره بازداشت نازنین زاغری، پرونده روزنامه قانون و  , توضیح محسنی اژه ای درباره پرونده سعید طوسی قاری قرآن


اخبار سیاسی - «کمیسیون انرژی» نامه رسمی داد
دعوت از 4 وزیر برای توضیح درباره پرونده زنجانی

«کمیسیون انرژی» مجلس برای ارایه پاره‌ای توضیحات از چهار وزیر کابینه «تدبیر و امید» دعوت کرده تا میهمان این کمیسیون باشند و درباره روند پیگیری پرونده بابک زنجانی گزارش بدهند.

  دعوت «کمیسیون انرژی» تا به اینجای کار از نمایندگان قوه‌قضاییه برای حضور در جلسه‌های این کمیسیون به جایی نرسیده و حالا نامه‌های دعوت از وزرای دولت ارسال شده و چهار نامه از «کمیسیون انرژی» مجلس به امضای «علی مروی»، رییس «کمیسیون انرژی»، راهی دفاتر وزرای کابینه یازدهم شده است. 

 

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت نخستین بار از تخلف مالی گسترده فردی به نام «بابک زنجانی» خبر داد و اینکه این فرد به هر ایرانی 110هزارتومان بدهکار است. او همچنین پیش از این گفته بود که اموال زنجانی کفاف 40درصد از بدهی‌های او را هم نمی‌دهد. 

 

«حسین دهدشتی» به «شرق» می‌گوید: «کمیسیون انرژی برای اینکه در جریان جزییات پیگیری‌ها قرار بگیرد از وزیر امور خارجه، نفت، دادگستری و اقتصاد و دارایی خواسته تا در جلسه «کمیسیون انرژی» حاضر شوند، این دعوت با هدف استماع گزارش پیگیری‌های دولت در موضوع پیگیری پرونده بابک زنجانی انجام می‌شود.»

 

سخنگوی قوه‌قضاییه پیش از این گفته بود که دادستان از وزارت خارجه، بانک‌مرکزی و وزارت نفت خواسته تا در رابطه با برخی مسایل بیرونی پرونده زنجانی کمک کنند. تغییرات رخ‌داده در ریاست «کمیسیون انرژی» مجلس حالا موجب شده تا رسیدگی به پرونده زنجانی بیش از هر زمان دیگری مورد تاکید نمایندگان قرار گیرد. به همین دلیل علاوه بر دعوت از قوه‌قضاییه برای فرستادن نماینده و توضیح درباره پرونده زنجانی، حالا «کمیسیون انرژی» سراغ دولتی‌ها رفته تا برخی سرنخ‌ها و نتایج پیگیری را از آنها سراغ بگیرد.

قوه‌قضاییه کماکان پیگیر شناسایی اموال خارج از کشور زنجانی است
پیش از این کمیسیون امنیت از ضرورت پیگیری وزارت امور خارجه در پرونده بابک زنجانی خبر داده بود. «محمدعلی پورمختار»، رییس کمیسیون اصل90 هم در این زمینه به نقش تاثیرگذار وزارت امور خارجه در پیگیری پرونده زنجانی در خارج از کشور اشاره دارد و به «شرق» می‌گوید: «جلسه‌های مرتب ما با نمایندگان قوه‌قضاییه برگزار می‌شود و در جریان جزییات پرونده هستیم. هنوز هم پیگیری‌های قوه‌قضاییه برای شناسایی اموال زنجانی در خارج از کشور از سوی قوه‌قضاییه و وزارت امور خارجه ادامه دارد. باید ببینیم نتایج به‌دست‌آمده ما را به کجا می‌رساند، وگرنه منابع مالی داخلی زنجانی کفاف بدهی‌های او را نمی‌دهد.»

 

«حسین دهدشتی» همچنین درباره پیگیری وضعیت زنجانی می‌گوید: «کمیسیون انرژی باید بیش از اینها در جریان روند پیگیری‌ها قرار گیرد. پرونده ابعاد پیچیده‌ای دارد و نمی‌شود بررسی آن را در مجلس مختومه اعلام کرد، اتفاقا همکاری و همراهی قوا در این مرحله می‌تواند به حل گره پرونده زنجانی کمک کند.»او همچنین تاکید دارد که «در حال حاضر کمیته مبارزه با فساد در دولت تشکیل شده و ما می‌خواهیم بدانیم آنها در این پیگیری‌ها به کجا رسیده‌اند و آیا در ادامه مسیر می‌توان با دولت در این زمینه همکاری کرد؟»

پیگیری پرونده زنجانی از اقصی نقاط ایران
«امیرعباس سلطانی» نیز در مجلس شهره به پیگیری پرونده زنجانی است.  او نیز به نامه دعوت «کمیسیون انرژی» از وزرا اشاره دارد و در مورد موضوع احضارش در موضوع پرونده زنجانی به «شرق» می‌گوید: «وظیفه نماینده پیگیری جزییات پرونده‌های فساد است. ما چشم و گوش مردم در خانه ملت هستیم. مردم از گوشه و کنار کشور - و نه‌تنها از حوزه انتخابیه- تماس می‌گیرند و درباره پرونده زنجانی می‌پرسند، پرونده زنجانی به یک پرونده فساد در ابعاد ملی تبدیل شده و مردم اقصی نقاط کشور مایلند این پرونده هرچه‌زودتر به نتیجه برسد. امیدواریم در جلسه با دولتی‌ها بتوانیم به سرنخ‌های بهتری رسیده و شرایط را برای همکاری مشترک در مسیر به‌ثمررساندن پرونده مهیا کنیم.»

 

او همچنین تاکید دارد که در مسیر حق گام برداشته و هیچ چیز او را از ادامه مسیر باز نخواهد داشت، چنانچه انواع تهدیدهای صورت گرفته از سوی اطرافیان زنجانی پیش از بازداشت او هم هیچ خللی در مسیر رسیدگی به پرونده از سوی او به وجود نیاورد.

10ماه در اوین
پرونده «بابک زنجانی» نخستین‌بار از سوی وزیر نفت رسانه‌ای شد. پرونده او در دو بخش بدهی‌های نفتی و ماجرای قراردادهایش با «سعید مرتضوی» پیگیری می‌شود. در ماجرای نفت، پول‌های داخل کشور او به اندازه‌ای نیست که بتواند کفاف بدهی‌هایش را بدهد و به همین دلیل همه تلاش دولت ایران این روزها بر شناسایی اموال خارج از کشور زنجانی متمرکز است. این روزها افراد مختلفی مرتبط با پرونده زنجانی بازجویی یا دستگیر شده‌اند. نمونه‌اش دستگیری فردی است که به قول دادستان 50صفحه از او بازجویی شده و مرتبط با پرونده زنجانی فعالیت می‌کرده، نمایندگان پیگیر پرونده بارها تاکید کرده‌اند که پرونده زنجانی محدود به یکی،دونفر نمی‌شود و یک‌شبکه مافیایی در پشت پرده نهان بوده و حالا باید تمام ابعاد شبکه حمایت از زنجانی شناسایی شود.سلطانی بارها زنجانی را صرفا یک دکور نامیده که از افشای پشت‌پرده‌ها جلوگیری می‌کند.

 

بابک زنجانی دی‌ماه سال گذشته بازداشت شد و هنوز در زندان اوین به‌سر می‌برد.  زنجانی پیش از ورود به پرونده فروش نفت در زمان تحریم‌ها، 15پرونده تخلف داشته و پیگیری‌ها نشان از آن دارد که او بارها با شناسنامه جعلی مشغول به کار بوده است.
 اخبار سیاسی - شرق


ویدیو : دعوت از 4 وزیر برای توضیح درباره پرونده زنجانی