دعای رفع سردرد : دعای رفع سردرد   نجاشى پادشاه حبشه سردرد داشت. از پیغمبر (صلی ...



دعای عهد , دعای عرفه , دعای توسل

دعای رفع سردرد

 

نجاشى پادشاه حبشه سردرد داشت. از پیغمبر (صلی الله علیه وآله) مدد خواست حضرت این حرز را براى او نوشت که شب در کلاه خود بگذارد:


«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ. لاَ إِلَهَ إِلّاَ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبِینُ شَهِدَ اللهُ الاْیَةَ لِلَّهِ نُورٌ وَحِكْمَةٌ وَعِزٌّ وَقُوَّةٌ وَبُرْهَانٌ وَقُدْرَةٌ وَسُلْطَانٌ وَرَحْمَةٌ. یَا مَنْ لاَ یَنَامُ لاَ إِلَهَ إِلّاَ اللهُ إِبْرَاهِیمُ خَلِیلُ اللهِ لاَ إِلَهَ إِلّاَ اللهُ مُوسَى كَلِیمُ اللهِ لاَ إِلَهَ إِلّاَ اللهُ عِیسَى رُوحُ اللهِ وَكَلِمَتُهُ لاَ إِلَهَ إِلّاَ اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ وَصَفِیُّهُ وَصَفْوَتُهُ (صلی الله علیه وآله). اسْكُنْ سَكَّنْتُکَ بِمَنْ یَسْكُنُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضِ وَبِمَنْ سَكَنَ لَهُ مَا فِی اللَّیْلِ وَالنَّهارِ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ فَسَخَّرْنا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخاءً حَیْثُ أَصابَ وَالشَّیاطِینَ كُلَّ بَنَّاءٍ وَغَوَّاصٍ أَلا إِلَى اللهِ تَصِیرُ الاُْمُور».


«به نام خداوند بخشنده و مهربان. خدایى جز خداوند فرمانرواى حق آشکار نیست براى خداست نور و حکمت و عزت و نیرو و برهان و قدرت و سلطان و رحمت. اى آن که نمى‌خوابد، خدایى جز خداى یگانه نیست. ابراهیم(علیه السلام) دوست خداست، خدایى جز خداى یگانه نیست. موسى(علیه السلام) کلام خداست خدایى جز خداى یگانه نیست. عیسى (علیه السلام) از روح خداست و اراده ى اوست، خدایى جز خداى یگانه نیست. محمّد (صلی الله علیه وآله) فرستاده و برگزیده‌ى خداست.


اى درد آرام شو، تو را آرام کردم به یارى آن کس که هر چه در آسمان‌ها و زمین است. براى او آرام و قرارى گیرند و به یارى کسى که آن چه در شب و روز است و براى او آرامند و او شنواى دانا است. پس باد را رام سلیمان کردیم که به نرمى هر جا که قصد مى‌کرد به فرمان او مى‌رفت و نیز شیاطین را که بنّا و غواص بودند. آگاه باش که بازگشت امور به سوى خداست».


امام باقر (علیه السلام) فرمودند: هر کس دچار سر درد شد دستش را بر روى سرش بگذارد و هفت مرتبه بگوید:


«أَعُوذُ بِاللهِ الَّذِی سَكَنَ لَهُ مَا فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضِ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ».
«درست است به خدایى که آفریده‌هاى زمینى و دریایى و نیز آن چه در آسمان‌ها و زمین است براى او آرام و فروتن‌اند و خدا شنوا و آگاه است و ]همه چیز[ در اختیار اوست».1


امام باقر (علیه السلام) فرمود: به شیعیان ما براى سر درد ]این ذکر را[ بیاموز:
«یَا طَاهِی یَا ذَرُّ یَا طَمِنَة یَا طنابُ».


پس همانا این‌ها نام‌هاى عظیمى هستند که نزد خداوند عزوجل مقام و منزلت دارند ]که هر کس آن‌ها را به زبان آورد[ خداوند به خاطر آن اسامى، درد را از او برطرف مى‌نماید.2


محمّد بن ابراهیم سراج نقل مى‌کند که به امام باقر(علیه السلام) از درد نیمه سر و صورت و ]میگرن[ شکایت کردم که هر هفته یک یا دو بار به آن مبتلا مى‌شوم فرمود: دستت را به جایى که درد مى‌کند بگذار و این دعا را سه بار بگو، انشاء الله شفا مى‌یابى:


«یَا ظَاهِراً مَوْجُوداً وَیَا بَاطِناً غَیْرَ مَفْقُودٍ، أُرْدُدْ عَلَى عَبْدِکَ الضَّعِیفِ أَیَادِیَکَ الْجَمِیلَةَ عِنْدَهُ وَأَذْهِبْ عَنْهُ مَا بِهِ مِنْ أَذًى إِنَّکَ رَحِیمٌ وَدُودٌ قَدِیرٌ».


«اى خداى ظاهرى که وجود دارى ]داراى نشانه‌هاى آشکارى[ اى خداى پنهانى که مفقود نمى‌شوى، بر بنده ناتوانت بخشش و نعمت‌هاى زیبایت را ارزانى دار و آن چه موجب آزار و اذیت او مى‌شود از وى دور ساز. همانا تو مهربان و دوستدار بندگانت هستى همچنان که توانمندى».3


عمر بن حنظله نقل کرد: خدمت امام باقر (علیه السلام) از سر دردم شکایت کردم، فرمود: وقتى دچار درد شدى دست بر جلوى سر بگذار و بگو:


(لَوْ كانَ مَعَهُ آلِهَةٌ كَما یَقُولُونَ إِذآ لاَبْتَغَوْا إِلى ذِی الْعَرْشِ سَبِیلاً)4 (وَإِذا قِیلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى ما أَنْزَلَ اللهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَیْتَ الْمُنافِقِینَ یَصُدُّونَ عَنْکَ صُدُودآ).5


«اگر به گفته آن‌ها باالله خدایان دیگرى بود، حتمآ هر کدام راهى به سوى صاحب عرش در پیش مى‌گرفتند و چون به آن‌ها گفته شود به آن چه خدا فرستاده و به سوى پیغمبر بیایید منافقان را مى‌بینى که به کلى از تو روى مى‌گردانند».6


امام باقر (علیه السلام) فرمود: این دعا نوشته مى‌شود و بر گردن کسى که سر درد دارد آویزان مى‌شود:


«اللَّهُمَّ إِنَّکَ لَسْتَ بِإِلَهٍ اسْتَحْدَثْنَاهُ وَلاَ بِرَبٍّ یَبِیدُ ذِكْرُهُ وَلاَ مَعَکَ شُرَكَاءُ یَقْضُونَ مَعَکَ وَلاَ كَانَ قَبْلَکَ إِلَهٌ نَدْعُوهُ وَنَتَعَوَّذُ بِهِ وَنَتَضَرَّعُ إِلَیْهِ وَنَدَعُکَ وَلاَ أَعَانَکَ عَلَى خَلْقِنَا مِنْ أَحَدٍ فَنَشُكُّ فِیکَ لاَ إِلَهَ إِلّاَ أَنْتَ وَحْدَکَ لاَ شَرِیکَ لَکَ عَافِ فُلاَنَ بْنَ فُلاَنَةَ وَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَیْتِهِ».


«خدایا! تو معبودى نیستى که ما به وجودت آورده باشیم پروردگارى نیستى که یادش از دلمان برود و شریک‌هایى ندارى که همراهت حکم کنند و پیش از تو معبودى وجود نداشته که او را بخوانیم و به او پناه ببریم و به درگاهش تضرع کنیم بلکه تو را مى‌خوانیم و کسى تو را در آفرینش ما یارى نداد تا در وجودت تردید کنیم. یکتایى و شریکى ندارى فلانى فرزند فلانى را سلامت بده و بر محمّد(صلی الله علیه وآله) و اهل بیتش درود: بفرست».

دعای فرج , سردرد , دعای جوشن کبیر

دعا برای درمان سردرد

 روایت دیگر:

«أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی قَامَ بِهِ عَرْشُکَ عَلَى الْمَاءِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَنْ تَشْفِیَ فُلاَنَ بْنَ فُلاَنَةَ مِنَ الصُّدَاعِ وَالشَّقِیقَةِ (فَضَرَبْنا عَلَى آذانِهِمْ فِی الْكَهْفِ سِنِینَ عَدَدآ)7 وَأَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی بِهِ خَلَقْتُ آدَمَ وَأَتْمَمْتُ خَلْقَهُ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَنْ تَشْفِیَ فُلاَنَ بْنَ فُلاَنَةَ».8


«تو را سوگند مى‌دهم به نامت که عرشت به وسیله آن بر روى آب استوار یافته که بر محمّد (صلی الله علیه وآله) و آلش: درود بفرستى و سر درد فلانى فرزند فلانى را شفا بدهى. و چند سالى در آن غار خوابشان کردیم. تو را به نامى سوگند مى‌دهم که با آن آدم را آفریدى و خلقتش را کامل گردانیدى که بر محمّد (صلی الله علیه وآله) و آل محمّد (صلی الله علیه وآله) درود بفرستى و فلانى فرزند فلانى را شفا بدهى».


معاویة بن عمار گوید: از درد شقیقه به امام صادق(علیه السلام) شکایت کردم، فرمود: پس از نماز واجب انگشت سبّابه دست راست را بین دو چشمت بگذار و هفت بار در حالى که انگشت را بر ابروى راست مى‌کشى بگو:


«یَا حَنَّانُ اشْفِنِی».
«اى خداى مهربان! مرا شفا ده».


بعد بر ابروى چپ بکش و بگو:


«یَا مَنَّانُ اشْفِنِی».

«اى خداى مهربان مرا شفا ده».


بعد کف دست راست را بر پیشانى بگذار و بگو:
«یَا مَنْ لَهُ ما سَكَنَ فِی اللَّیْلِ وَالنَّهارِ وَما فِی السَّماواتِ وَالاَْرْضِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَیْتِهِ وَسَكِّنْ مَا بِی».9


«اى خدایى که آن چه در شب و روز و آن چه در آسمان‌ها و زمین ساکن هستند براى اوست بر محمّد (صلی الله علیه وآله) و اهل بیتش: درود فرست و دردم را آرام گردان».


امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر کس گرفتار سر درد است و یا درد دیگرى دارد باید دست خود را بر جایى که درد دارد بگذارد و بگوید:


«اسْكُنْ سَكَّنْتُکَ بِالَّذِی لَهُ ما سَكَنَ فِی اللَّیْلِ وَالنَّهارِ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ».10
«آرام شو، تو را آرام کردم به حق خدایى که آن چه در شب و روز است براى او آرام مى‌باشند و او شنواى داناست».


مردى از سر درد به امام صادق (علیه السلام) شکایت برد، فرمود: دست بر محل درد بگذار و «آیة الکرسى» و سوره «حمد» را بخوان و بگو:


«اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ لاَ إِلَهَ إِلّاَ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَجَلُّ وَأَكْبَرُ مِمَّا أَخَافُ وَأَحْذَرُ أَعُوذُ بِاللهِ مِنْ عِرْقٍ نَعَّارٍ وَأَعُوذُ بِاللهِ مِنْ حَرِّ النَّارِ».


«خدا بزرگ‌تر است خدا بزرگ‌تر است. خدایى جز خداى یگانه نیست و خدا بزرگتر است خدا با عظمت‌تر و بزرگ‌تر است از آن چه مى‌ترسم و دورى مى‌کنم از رگى گریزان به خدا پناه مى‌برم و از گرماى دوزخ به خدا پناه مى‌برم».11


امام عسکرى (علیه السلام) براى درمان سر درد فرمود: بر کاسه‌ى آبى این آیه را بخوان و سپس آن را بنوش:


(أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ كَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَالاَْرْضَ كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما وَجَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ أَفَلا یُوْمِنُونَ).12


«آیا کافران ندیدند که آسمان‌ها و زمین بسته بودند و ما آن‌ها را شکافتیم و هر چیز زنده‌اى را از آب پدید آوردیم پس آیا ایمان نمى‌آورند؟»13


=================================

1 . وسائل الشیعه: 2 / 422.
2 . بحار الأنوار: 92 / 54.
3 . طبّ الأئمّه: 20.
4 . سوره اسراء: 42.
5 . سوره نساء: 61.
6 . مكارم الأخلاق: 373.
7 . سوره كهف: 11.
8 . مكارم الأخلاق: 404.
9 . الدعوات: 194.
10 . مكارم الأخلاق: 373.
11 . مكارم الأخلاق: 373.
12 . سوره انبیاء: 30.
13 . مصباح كفعمى .

 

منبع:bonyadedoa.com


ویدیو : دعای رفع سردرد