دستگاه ماموگرافی خانگی! : شاید این تبلیغ توجه شما را به خود جلب کرده است؛ «جدیدترین ...


شاید این تبلیغ توجه شما را به خود جلب کرده است؛ «جدیدترین و آسان‌ترین دستگاه جهت معاینه سینه و جلوگیری از سرطان سینه در خانم‌ها.» یک دستگاه کوچک که باید آن را در یک اتاق تاریک زیر بافت سینه قرار داده و نورش را از زیر سینه به بالا تاباند. مجله سیب سبز: اگر اهل گشت و گذار در فروشگاه‌های اینترنتی باشید شاید این تبلیغ توجه شما را به خود جلب کرده است؛ «جدیدترین و آسان‌ترین دستگاه جهت معاینه سینه و جلوگیری از سرطان سینه در خانم‌ها.» یک دستگاه کوچک که باید آن را در یک اتاق تاریک زیر بافت سینه قرار داده و نورش را از زیر سینه به بالا تاباند. به این ترتیب بافت سینه و رگ‌ها و... مانند تصاویر ماموگرافی جلوی چشم ظاهر می‌شود و شما می‌توانید تغییرات به‌وجود آمده و توده‌ها را تشخیص دهید. سازندگان این دستگاه مدعی‌ هستند خانم‌ها می‌توانند با این دستگاه تا درصد بالایی توده‌ها را خیلی زود تشخیص دهند. اما آیا واقعا چنین چیزی حقیقت دارد یا فقط تبلیغات است؟ متخصصان در این مورد توضیح می‌دهند.

ممکن است افراد را به اشتباه بیندازد

دکتر «کلیر نایت»، عضو انجمن تحقیقات سرطان انگلیس معتقد است مدارک کافی برای اثبات اینکه این دستگاه می‌تواند تشخیص سرطان دهد وجود ندارد. این دستگاه ممکن است باعث نگرانی بی‌مورد افراد سالم و اطمینان بی‌مورد افراد مبتلا به سرطان شود. الیوند هیوز، یکی از پیشگامان تحقیق در زمینه سرطان سینه می‌گوید: «خانم‌ها هیچ نیازی به خرید این دستگاه یا مشابه آن ندارند. بهترین راه تشخیص خانگی سرطان سینه، شناخت سینه‌های خود و بررسی با کمک دست و ماساژ است. در این صورت هر زمان متوجه تغییر یا توده خاصی در سینه شدید موضوع را بلافاصله با پزشک در میان بگذارید.»

دستگاه تصفیه آب خانگی , دستگاه لیزر خانگی , بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی

تبلیغات اغراق شده است!

به گزارش روزنامه Daily Mail  از سال 2006 تا به حال بیش از 20 هزار عدد از این دستگاه در سراسر جهان به فروش رفته است. این دستگاه که بیشتر در فروشگاه‌های اینترنتی ارائه می‌شود ادعا می‌کند می‌تواند علائم اولیه سرطان سینه را تشخیص دهد اما اخیرا سازمان نظارت انگلیس اظهار داشته که وبسایت عرضه‌کننده این دستگاه از تبلیغات غیرواقعی استفاده کرده و باید هرچه زودتر مطالب سایت خود را تغییر دهد. علاوه بر این انجمن‌های سرطان زنان نگران این است که خانم‌ها با خرید این دستگاه دیگر سراغ ماموگرافی‌های سالانه خود نروند و به اشتباه فکر کنند هیچ مشکلی ندارند. طبق راهنمایی سازندگان، خانم‌ها باید برای استفاده از این دستگاه به یک اتاق تاریک بروند و نور قرمز دستگاه را از زیر به بافت سینه خود بتابانند تا زیر پوست خود را مشاهده کنند. به این ترتیب رگ‌های خونی مانند خط‌های تیره و تومورها مانند سایه نمایان می‌شوند. سازندگان دستگاه مدعی‌اند روی 300 زن این دستگاه را امتحان کرده‌اند و دوسوم از افراد مبتلا به سرطان با استفاده از آن موفق به کشف توده سرطانی‌شان شده‌اند. آنها می‌گویند 80 درصد از خانم‌ها بعد از استفاده از آن احساس اعتماد به نفس و امنیت بیشتری می‌کنند. اما همانطور که گفته شد سازمان تبلیغات انگلیس خواستار حذف این اطلاعات فریب دهنده شده است.

موافقان چه می‌گویند؟

روزنامه «تلگراف» اما چیز دیگری می‌گوید. به گزارش این روزنامه، در یکی از تحقیقات اخیر بیمارستان «ساندرلند» انگلیس، این دستگاه کوچک توانست فقط با تابش نوعی اشعه LED بی‌خطر 67 درصد از توده‌های بدخیم بیماران را تشخیص دهد. قبل از آن نیز در کشور «غنا» در یک طرح تحقیقی روی زن‌های روستایی از این دستگاه استفاده و حدود 96 درصد از توده‌های آنها شناسایی شد. در این گزارش آمده این دستگاه حتی می‌تواند توده‌های خیلی کوچک تا 7 میلی‌متر را هم تشخیص دهد. پزشکان شاید با استفاده از آن در بیمارستان‌ها چندان موافق نباشند اما این دستگاه برای خانم‌هایی که هنگام تست‌های سینه احساس ناراحتی می‌کنند یا کسانی که اجازه انجام ماموگرافی ندارند ایده‌آل است. طبق گفته دکتر سارا برنت، رادیولوژیست، این دستگاه نمی‌تواند جایگزین ماموگرافی شود اما می‌تواند  تا حدودی کمک‌کننده باشد. این دستگاه می‌تواند قبل از بزرگ شدن توده، آن را نشان دهد. در یک سینه سالم رگ‌ها مانند یک نمودار خیلی واضح و باریک به نظر می‌رسند که شکل آن در هر فردی متفاوت است. اما توده‌ها مانند یک سایه کوچک در کنار رگ نمایان می‌شود. لازم نیست یادتان بماند هرماه سینه‌تان چه شکلی بود. فقط باید دنبال این سایه‌ها باشید.

اعتماد کنیم یا نه؟!

ژانت شپرد، یکی از کسانی که از این دستگاه استفاده کرده می‌گوید: «هیچ وقت در تست‌ها و ماساژهای خانگی نمی‌دانستم باید دنبال چه بگردم و دقیقا چه کار کنم اما 3 ماه بعد از تهیه این دستگاه متوجه 2 سایه در سینه راستم شدم. با ماساژ دست هیچ چیزی مشخص نبود اما خیلی نترسیدم چون می‌دانستم اگر سرطانی باشند خیلی زود متوجه آنها شده‌ام و می‌توانم درمان شوم. بعد از مراجعه به پزشک و انجام ماموگرافی و اولتراسوند مشخص شد توده‌ها خوش‌خیم هستند و فقط باید مراقب تغییرات‌شان باشم.» اما منتقدان معتقدند این دستگاه به ژانت نگرانی بی‌مورد داده است و در کل باعث انجام آزمایش‌های بی‌مورد می‌شود. حتی انجمن سرطان سینه اسکاتلند خواستار جمع‌آوری این دستگاه از بازار شده است چراکه از تاثیرگذاری آن اصلا اطمینان ندارد. دکتر لسلی واکر، یکی از مدیران انجمن سرطان انگلیس توصیه می‌کند خانم‌ها اصلا نباید به این دستگاه اعتماد کنند و دچار نگرانی یا اطمینان‌خاطر بی‌مورد شوند. اما دکتر برنت که خود سابقه سرطان سینه داشته است با این موضوع موافق نیست و می‌گوید: «اگرچه ممکن است این دستگاه برای برخی‌ها نگرانی ایجاد کند اما بیشتر مصرف‌کنندگان با استفاده از آن اطمینان خاطر پیدا می‌کنند.» در تحقیق انجام شده در بیمارستان ساندرلند مشخص شد 88 درصد از خانم‌ها با استفاده از این دستگاه اطمینان خاطر یافتند و 84 درصد استفاده از آن را بسیار آسان اعلام کردند.

این دستگاه نباید جایگزین  ماموگرافی شود!

این دستگاه از نظر علمی خیلی تاثیرگذار نیست و چون قیمت گرانی هم دارد فکر نمی‌کنم افراد زیادی از آن استفاده کنند. عملکرد آن درحقیقت مثل ماموگرافی نیست و فقط از زیر سینه به بالا نور می‌تابد و در کارهای تشخیصی کاربرد چندانی ندارد و اصلا نباید جایگزین تشخیص پزشکی و مراجعه به پزشک و ماموگرافی شود. خانم‌ها نباید فکر کنند با استفاده از آن می‌توانند خودشان هر مشکلی را تشخیص دهند.

معاینه با آن دقیق‌تر از معاینه با دست است

این دستگاه شاید بتواند کمی به خانم‌ها کمک کند به‌خصوص کسانی که سینه‌های بزرگی دارند و انجام معاینه از قسمت‌های عمومی و داخلی سینه برای‌شان دشوار است. در واقع نوعی معاینه دقیق‌تر از معاینه با دست محسوب می‌شود اما به هیچ‌ عنوان جای ماموگرافی، سونوگرافی و روش‌های علمی را نمی‌گیرد.


ویدیو : دستگاه ماموگرافی خانگی!