دستاورد یک ایرانی برای تحقق اینترنت اشیا : با تلاش محقق ایرانی دانشگاه بریتیش ...


با تلاش محقق ایرانی دانشگاه بریتیش کلمبیا از این پس امکان کنترل بر تمامی وسایل برقی منزل حتی در زمان حضور در محل کار از طریق اینترنت و با نوآوری های ارزان قیمت تر و به مراتب مؤثرتر فراهم شد. خبرگزاری مهر: دکتر علی کاشانی که مدرک پسادکتری خود را از دانشگاه بریتیش کلمبیا اخذ کرده و اکنون معاون شرکت تخصصی Energy Aware Technology در ونکوور کاناداست با همکاری محققان خوش ذوق این شرکت پلت فرمی طراحی کرده است که با استفاده از آن محل زندگی با انبوهی از وسایل برقی و الکترونیکی به "خانه هوشمند" تبدیل می شود، آن هم با هزینه ای به مراتب کمتر از نمونه های مشابه.

اگر قرار باشد نوآوری این محققان را در یک عبارت خلاصه کرد باید چنین گفت: منزل را ترک می کنید درحالی که دستگاه مایکرویو روشن است، جای هیچ گونه نگرانی نیست چون با این پلت فرم جدید که از طریق تلفن همراه عمل می کند زمان روشن و خاموش شدن دستگاه را شما تعیین می کنید.

این پلت فرم که Neurio نام دارد به صاحب خانه و سایر اعضا از طریق تلفن همراه هوشمند اطلاع می دهد که "فراموش کرده اید دستگاه را خاموش کنید". البته این قابلیت تنها به دستگاههای برقی محدود نمی شود بلکه با استفاده از آن امکان اعمال کنترل بر روشن و خاموش ماندن سیستم روشنایی نیز وجود دارد.

محققان این دستاورد جدید را گامی بلند در تحقق "اینترنت اشیا" می دانند. این مفهوم جدید عبارت است از قرار دادن حسگرهای مخصوص در تمام دستگاههای فیزیکی. این حسگرها شبکه ای تشکیل می دهند که به رایانه های مخصوصی متصل هستند و از این طریق امکان اعمال کنترل بر آنها وجود دارد.

با این حال در تکنیک جدیدی که همکاران دکتر کاشانی ارایه کرده اند لزوما نیازی به نصب حسگر در تمامی وسایل نیست. در اینجا از حسگر وای فای برای صرفه جویی در هزینه ها استفاده می شود.

به عقیده دکتر کاشانی Neurio را می توان "مغز خانه" نیز عنوان کرد. این پلت فرم حتی قابلیت یادگیری رفتار اعضای خانوده را داشته به طوریکه یاد می گیرد چه زمان دستگاه قهوه ساز باید روشن شود.

پیش بینی می شود این فناوری نوین به زودی به یکی از اعضای فعال بسیاری از خانواده ها بدل شود.


ویدیو : دستاورد یک ایرانی برای تحقق اینترنت اشیا