در پروژه ایران زمین، شهرداری به بابک زنجانی بدهکار است یا زنجانی به شهرداری؟ :



پولهای بابک زنجانی در خارج از ایران دست کیست؟ , بابک زنجانی , اعدام بابک زنجانی

 

اخبار اجتماعی - در پروژه ایران زمین، شهرداری به بابک زنجانی بدهکار است یا زنجانی به شهرداری؟

در حالی که مالک پروژه «ایران زمین» هنوز در زندان به سر می‌برد، سرنوشت ۵.۵ میلیاردی که شهرداری تهران برای مقاوم‌سازی آن هزینه کرده نامعلوم است و برخی از مسئولان شهرداری نیز از پاسخ دادن در این خصوص امتناع می‌کنند.

سال 92 بود که «بابک زنجانی» یکی از جوانترین و بزرگترین تجار ایرانی تصمیم گرفت تا با کمک و طراحی شرکت «ستسا» و با همکاری شرکت اسپانیایی Chapman Taylor، در زمینی به مساحت شرکت 313 هزار متر مربع، مجتمعی تجاری به نام « ایران زمین» بسازد.

ارزش این پروژه 75,300,000,000,000 ریال تخمین زده شده بود و مجوز ساخت آن برای بابک زنجانی بیش از 40 میلیون‌ دلار آب خورده و در قبال واردات تجهیزات پروژه صدر از سوی بابک زنجانی از شهرداری اخذ شده بود اما با آغاز گودبرداری آن ریزش ساختمان‌های اطراف در شهرک غرب رقم خورد و زنجانی علت آن را وجود نهر و آب‌های زیرزمینی در اطراف پروژه عنوان کرد.

البته سعی شده بود تا با زهکش‌های متعدد این آبها کنترل شود و رانش زمین تا حد نرمال نیز دیده شده بود تا اینکه مهندسان احساس کردند ضلع شمالی پشت دیوارهای پروژه آب زیادی جمع شده و لوله‌های زیرزمینی یا فاضلاب که در خیابان قرار داشتند ترکیده است. سرانجام خروج این آب پشت دیوارهای ایجاد شده پروژه آنقدر زیاد می‌شود که باعث انفجار دیوارها و تخریب خیابان و فروریزی پروژه می‌شود اما مهندسان از این موضوع با خبر و به همین دلیل محل مورد شناسایی را تخلیه می‌کنند. در نهایت ساکنان ٣ یا ٤ خانه در نزدیکی پروژه برای احتیاط در هتل مستقر می‌شوند.

از همینجا بود که کم‌کم مسئولان لب به سخن گشودند و یکی درباره پروانه و مجوز ساخت این پروژه افشاگری کرد و یکی هم درباره مشکلات ساکنان اطراف آن. یکی از این افراد محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بود که اعلام کرد: پروژه ایران زمین دو پروانه دارد و طبق قانون وقتی یک پروانه جدید صادر می‌شود، پروانه قبلی لغو شده است و در حقیقت یک پروژه نمی‌تواند دو پروانه داشته باشد. بنابراین آخرین پروانه پروژه برج ایران زمین توسط شورای عالی شهرسازی و معماری به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در مورد تمامی موضوعات شهرسازی و معماری کشور و فرادست کمیسیون ماده 5، لغو شده است.

اما بابک زنجانی در واکنش به این سخن عضو شورای شهر چهارم اعلام کرد:‌ بعد از دو سال که شهرداری تهران 400 میلیارد تومان نقد از من گرفت و برای صدور پروانه کمیته ماده 5 رای صادر کرد و 4700 کامیون خاکبرداری شده و 900 میلیون یورو هزینه شده است، امکان این زورگویی‌های سیاسی وجود ندارد و به هر ترتیب برج ساخته خواهد شد.

محسنی اژه‌ای: شهرداری با بابک زنجانی تهاتر کرده است
این کشمکش‌ها همچنان ادامه داشت تا اینکه بابک زنجانی یعنی مالک پروژه ایران زمین، دستگیر و به زندان فرستاده شد و دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه در کنفرانسی خبری خود درباره پروژه ایران زمین در شهرک غرب تهران گفت: پیش از بازداشت بابک زنجانی، قیمت این زمین 820 میلیارد تومان کارشناسی شده بود، حین بازداشت تقاضای کارشناسی مجدد کرد و این بار 1700 میلیارد تومان قیمت گذاشتند و نوبت سوم و در فاصله کوتاهی پس از آن 740 میلیارد تومان تعیین شد.

محسنی اژه‌ای اعلام کرد: بابک زنجانی ابتدا مجوز ساختمانی 7 طبقه را دریافت کرده بود و بعد که ظاهرا شهرداری تهران از عهده پرداخت مطالبات او بابت تامین تجهیزات پروژه طبقاتی صدر بر نیامد، مجوز 7 طبقه به 33 طبقه تغییر می‌کند که بعدتر البته لغو شد. طبعا زمینی که می‌توان ساختمانی 7 طبقه در آن ساخت یک قیمت دارد و همین زمین چنانچه از مجوز احداث برج 33 طبقه برخوردار شود، قیمتی دیگر و اگر مجوز از اعتبار ساقط شود، ارزش قبلی را از دست می‌دهد.

وی افزود: 12 مرداد 92 به پیشنهاد شهرداری و در جلسه کمیسیون ماده 5 به ریاست محمد باقر قالیباف، با افزایش سطح و سطوح پروژه ایران‌زمین و گودبرداری تا منفی 35 متر و 27 طبقه روی زمین موافقت شد و این در حالی بود که مجری پروژه یک‌ماه پیش از حصول این موافقت به عمق منفی 35متر رسیده بود و این ارتفاع برخلاف کاربری تعیین شده برای این زمین در طرح تفصیلی بود.

12 مهر سال 92 اما قسمتی از خیابان «گلستان» و دیواره گود فروریخت و پای اعضای شورای شهر به پروژه ایران‌زمین باز شد. بررسی‌های اعضای شورای شهر یک‌ماه‌ و نیم طول کشید تا اینکه در جلسه 25 آبان شورای شهر، اعضای شورا از تهاتر بابک زنجانی و شهرداری خبر دادند.

سخنگوی قوه قضاییه در این باره تصریح کرد: حالا معلوم نیست قیمت کارشناسی مدنظر دادستان کل کشور با کدام مجوز اعلام شده است، به عبارت دیگر تغییر یک مجوز، ارزش افزوده 1000 میلیارد تومانی به بار می‌آورد! در این مورد خاص البته قصد شهرداری پرداخت بدهی خود بوده اما آیا در موارد دیگر این امکان وجود ندارد که با کمترین کار، ثروتی هنگفت ایجاد شود؟

بنابراین با اطلاع اعضای شورای شهر تهران از تهاتر شهرداری با مالک پروژه ایران زمین، بابک زنجانی به جلسه‌ غیر علنی شورای شهر رفت و از برگشت خوردن چک‌های شهرداری و بدهی 40 میلیون‌دلاری‌اش در قبال واردات تجهیزات پل صدر خبر داد. پس از آن نیز بابک زنجانی بازداشت شد و گود تاکنون به حال خود رها شده است و همچون لکه‌ای ناسور بر تن شهر و محله ایران‌زمین باقی مانده است.

این در حالی است که گفته می‌شود هرچند شهرداری تهران در عوض بدهی که به بابک زنجانی داشته مجوز ساخت پروژه‌ای 28 طبقه و بر‌خلاف طرح تفصیلی تهران را صادر کرده است اما برای مقاوم سازی این پروژه نیز 5.5 میلیارد تومان هزینه کرده که با توجه به اینکه شهرداری نهادی غیروابسته به دولت بوده و از طریق اخذ عوارض از مردم، شهر را اداره می‌کند، بنابراین در صورتی که این هزینه به جیب شهرداری بازنگردد، این مردم هستند که متضرر می‌شوند.

محمد سالاری: قرار بود در صورتی که شهرداری سهمی از پروژه ایران زمین داشته باشد، هزینه مقاوم سازی آن را پرداخت کند

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، با تایید اینکه برای مقاوم سازی پروژه ایران زمین 5.5 میلیارد تومان از سوی شهرداری تهران هزینه شده است، افزود: قرار بود در صورتی که شهرداری سهمی از پروژه ایران زمین داشته باشد، هزینه مقاوم‌سازی آن را پرداخت کند و این سهم به عنوان آورده شهرداری در این پروژه لحاظ شود و زمانی که مراجع قضایی تکلیف مالک آن یعنی «بابک زنجانی» را مشخص کردند از محل فروش این پروژه یا مناقصه‌ای که برگزار می‌شود، شهرداری نیز سود خود را برداشت کند.

محمد سالاری گفت: این اقدام شهرداری تهران با نظر دادستانی و شورای شهر تهران و بر اساس ماده 55 قانون شهرداری‌ها صورت گرفته و کاملا قانونی است، چراکه شهرداری بیشتر به فکر حل مشکل شهروندان بود.

به گفته این عضو شورای شهر چهارم در حال حاضر مالک پروژه ایران زمین در زندان است و در بررسی‌های دادستانی هیچ پولی در حساب وی وجود ندارد که شهرداری بتواند از آن برداشت کند. بنابراین باید صبر کرد که وضعیت املاک این فرد مشخص شود تا شهرداری هم بتواند 5.5 میلیارد خود را پس بگیرد.

سالاری پیش‌تر نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که شهرداری به لحاظ حقوق شهروندی، مقاوم سازی ایران زمین را انجام می‌دهد و با توجه به اینکه مالک در حبس است و قوه قضاییه نمی‌تواند نسبت به مالک اقدام کند، این کار در دستور قرار گرفته است. هرچند با توجه به مطالبات زیادی که زنجانی از شهرداری دارد اگر شهرداری این کار را نیز انجام دهد باز هم به مالک پروژه بدهکار است.

علیرضا دبیر: از هزینه 5.5 میلیاردی شهرداری برای مقاوم سازی پروژه ایران زمین بی‌اطلاعم
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز با ابراز بی‌اطلاعی از هزینه 5.5 میلیاردی شهرداری برای مقاوم سازی پروژه ایران زمین، به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت:‌ من اصلا در جریان چنین هزینه کردی نیستم اما می‌دانم که شهرداری تاکنون مبلغی را برای این منظور هزینه کرده است که البته طبق ماده 55 قانون شهرداری‌ها هرچقدر شهرداری برای پروژه‌ای خصوصی هزینه کرده باشد می‌تواند بعد از مدتی این هزینه را از حساب مالک بردارد.

با این وجود آماری از میزان دقیق خسارت وارده به خانه‌های اطراف پروژه ایران زمین ارائه نشده است و بنابراین هنوز مشخص نیست به جز 5.5 میلیاردی که صرف مقاوم سازی این پروژه شده، هزینه خسارت وارده به خانه‌های مردم چقدر بوده است. با این وجود 14 دی ماه همین امسال رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران از پر کردن بخشی از گود ایران زمین خبر داد و گفت: مشکلات حل شده و پروژه نیز رفع خطر شده است. احمد دنیامالی از وجود بحث‌های حقوقی در این پروژه خبر داده اما تاکید کرده است که ایمن سازی آن انجام شده است.

علیرضا نادری: بالاخره که زنجانی از زندان بیرون می‌آید
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تنها مسئول شهرداری تهران است که در این باره لب به سخن گشوده و به خبرنگار آنا گفت: اگر ساختمانی خطرات گودبرداری داشته باشد شهرداری تهران موظف است برای مقاوم‌سازی آن هزینه کند و مبلغ را از ذی‌نفع بگیرد.

علیرضا نادری با همان لحنی که برخی از دولتی‌های گذشته صحبت می‌کردند در پاسخ به این سوال که در صورت محکومیت مالک ایران زمین چگونه و از چه راهی قرار است هزینه عوارضی که شهرداری از مردم گرفته و با آن ایران زمین را مقاوم‌سازی کرده است بازگردد، توضیح می‌دهد: بالاخره که زنجانی از زندان بیرون می‌آید. بالاخره که زمینی هست. حتی اگر از زندان هم بیرون نیاید ملک مجهوال‌ المالک و مجهول الهویه اعلام می‌شود و بر همین اساس دادگاه حکم داده و زمین به فروش می‌رسد.

با این وجود معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام می‌کند که وی در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیست و چون پرونده بابک زنجانی از آن دست پرونده‌های بزرگ کشور است، بنابراین قوه قضائیه باید در این باره تصمیم بگیرد.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که ماموران قضایی در اطراف گود ایران زمین مستقر هستند و اجازه هیچ‌گونه عکسبرداری از وضعیت جدید این پروژه داده نمی‌شود. شهردار منطقه 2 نیز رغبتی به صحبت درباره وضعیت این پروژه ندارد. بنابراین هنوز مشخص نیست که دقیقا شهرداری چقدر به بابک زنجانی بدهکار است یا اگر طلبی از وی دارد، قرار است که چگونه آن را پس بگیرد.

اخبار اجتماعی - آنا

 


ویدیو : در پروژه ایران زمین، شهرداری به بابک زنجانی بدهکار است یا زنجانی به شهرداری؟