در مصاحبه کاری به این موارد شرکت توجه کنید : هنگامی که برای مصاحبه کاری وارد ...


هنگامی که برای مصاحبه کاری وارد شرکتی می شوید، در زمانی که منتظر نشسته اید تا نوبت مصاحبه شما برسد به جای نگرانی و فکر کردن به سوال و جواب های تکراری، چشم بیندازید اطراف شرکت و زیر و بم آن را در بیاورید.           پادشا: هنگامی که برای مصاحبه کاری وارد شرکتی می شوید، در زمانی که منتظر نشسته اید تا نوبت مصاحبه شما برسد به جای نگرانی و فکر کردن به سوال و جواب های تکراری، چشم بیندازید اطراف شرکت و زیر و بم آن را در بیاورید.

وقتی به اطراف شرکت توجه می کنید، می توانید تا حدی فرهنگ و قوانین شرکت را تشخیص دهید و ببینید آیا کار در این محیط مناسب شما هست یا خیر. البته همیشه با نخستین نگاه به محیط نمی توان پیش بینی دقیقی داشت اما ضرری هم ندارد.

مصاحبه کاری یک خیابان دوطرفه است. این فقط شما نیستید که مورد بررسی و ارزشیابی قرار می گیرید، بلکه شما هم شرکت و کارمندان آنجا را زیر ذره بین می برید. این وظیفه هر کارمندی است که هنگام مصاحبه، شرکت مقصد را مورد تحلیل قرار دهد.

دکتر کارترین بروک، مدیر خدمات شغلی علوم انسانی در دانشگاه تگزاس در آستین، می گوید: «هنگامی که برای مصاحبه وارد شرکتی می شوید، در نتیجه استرس زیاد فراموش می کنید به محیط و افراد آن شرکت توجه کنید. اما فقط برای یک دقیقه دست از استرس بردارید و دور و بر خود را نگاه کنید. 30 ثانیه از زمان خود را به نگاه به چیدمان میزها سپری کنید. آیا کارمندان وسایل شخصی روی میز خود دارند؟ آیا مکالمه میان کارمندان غیرررسمی و دوستانه است؟ آیا آنها راحت هستند یا استرس دارند؟ آیا تصور می شود که همه در حال انجام یک پروژه فوری و فورس ماژور هستند؟ ». این توجهات ساده باعث می شود تا دیدگاه تازه ای نسبت به شرکت مقصد پیدا کنید.

در موقع خرید فرش به این موارد بیشتر توجه کنید , مصاحبه کاری شرکت دوران , مصاحبه کاری

در ادامه 10 نکته را اشاره کرده ایم که باید هنگام مصاحبه کاری به آنها توجه کنید.

1.کارمندان چگونه با یکدیگر رفتار می کنند؟

آیا کارمندان با یکدیگر رفتار دوستانه و بدون استرس دارند؟ آیا منشی شرکت رفتار آرام و با اخلاقی دارد؟ آیا با لبخند با شما صحبت می کند؟ توجه به این مسایل بسیار ضروری است.

2. آیا کارمندان شاد و خوش برخورد هستند؟

این چیزی است که می توانید در طول مصاحبه کاری متوجه شوید. از همان لحظه ورود و رفتار منشی گرفته تا توجه کردن به دیگر افراد مشغول به کار در آن شرکت و رفت و آمدهای آنها می توانید تشخیص دهید آیا فضای شرکت سالم است یا مسموم؟ آیا همه در آرامش کار می کنند و شاد هستند یا در نهایتِ استرس و نگرانی کار می کنند؟ خوشحال بودن، لبخند به لب داشتن و خوش برخوردی کارمندان در یک شرکت بسیار مهم است زیرا می توانید قوانین و جو شرکت را از روی رفتار آنها تشخیص دهید.

3. کارمندان چگونه پاسخ تلفن ها را می دهند؟

آیا مکالمات تلفنی افراد مدیریت شده و درست است یا  طوری حرف می زنند که گویا از روی نوشته دارند می خوانند؟ نوع صحبت های تلفنی افراد به خصوص در شرکت ها و سازمان های بزرگ نمایانگر شایط کاری و ذات درونی شرکت آنها است. با همین مکالمه ساده می توانید تشخیص دهید آیا همه کارها زیر ذره بین مدیران است و کارمندان هیچ اراده ای از خود ندارند، یا افراد خودشان می توانند تشخیص دهند چه کنند و مدیران نیز دست آنها را باز گذاشته اند؟ وقتی خیلی کتابی حرف می زنند، یعنی به طور دایم تحت کنترل هستند. وقتی راحت صحبت می کنند یعنی آزادی عمل در کارهای خود دارند.

4. به حرکات و زبان بدن کارمندان توجه کنید

حرکات افراد یک شرکت نیز کاملا بیانگر جو و فضای داخلی شرکت است. وقتی بی هدف از این طرف به آن طرف می روند شاید به این معنی باشد که از روی استرس زیاد نمی دانند چه باید بکنند.

5. آیا سرعت انجام کارها در شرکت بالاست؟

البته این مساله در بخش های مختلف شرکت ها متفاوت است. اما برخی از شرکت ها تمایل دارند همه کارها با بالاترین سرعت ممکن انجام شود. در نتیجه، کارمندان همیشه در حال دویدن هستند، تلفن ها مدام زنگ می خورند و همه اتفاق ها بسیار سریع و بی وقفه روی می دهند. آیا این شرایط کار را دوست دارید؟ آیا دوست دارید همیشه تحت فشار و استرس زیاد باشید؟ ببینید آیا می توانید در این شرایط کار کنید و سپس انتخاب کنید که در آنجا استخدام شوید یا خیر.

اصول شرکت در جلسه مصاحبه شغلی , 2 اصول شرکت در جلسه مصاحبه شغلی , موفقیت در مصاحبه کاری

6. آیا محیط شرکت سازمان یافته است؟

آیا قرار مصاحبه شما درست و در زمان تعیین شده انجام می شود؟ چند دقیقه این طرف یا آن طرف شدن و نشستن در سالن اهمیت ندارد، منظورمان این است که آیا مدیر خودش دیر آمده است و عذرخواهی هم نمی کند؟ از طریقه برگزاری مصاحبه هم می توانید نظم و سازمان یافتگی شرکت را تشخیص دهید. آیا مدیر یا مسوول مصاحبه حواسش به مصاحبه است یا دایما با تماس های تلفنی تمرکزش را از دست می دهد؟ زمان مصاحبه باید بدون هیچ گونه حواس پرتی انجام شود. وقتی اتفاق های این چنینی روی می دهند یعنی آن شرکت برنامه سازمان یافته یا مدیریت درستی ندارد.

7. ظاهر دفتر کاری شرکت چگونه است؟

با توجه به این موضوع می توانید فرهنگ شرکت را تشخیص دهید. آیا کارمندان میزهای خود را به سلیقه شخصی تزئین کرده اند؟ اگر موقعیتش را داشتید سعی کنید اتاق های مختلف شرکت همچون اتاق جلسات، اتاق ناهار یا حتی دستشویی را نگاه یبیندازید. به طور مثال، ببینید آیا اتاق کنفرانس کامل و درست یا فقط یک میز و چهارتا صندلی است؟ همه این مسایل می تواند نشان دهنده مدیریت خوب و توجه مدیر به کارمندان و محیط کار آنها باشد.

8. نوع پوشش کارمندان چگونه است؟

برخی از شرکت ها لباس فرم و کاملا رسمی دارند و برخی دیگر برایشان مهم نیست کارمندان چه چیزی بپوشند. با نگاه به لباس کارمندان می توانید راحتی یا اجبار در شرکت را متوجه شوید.

9. طرز رفتار مدیران با کارمندان چگونه است؟

البته این مساله را نمی توان به راحتی تشخیص داد. اما اگر فرصتش برایتان پیش آمد حتما به نوع رفتار سرپرست یا مدیر با کارمندان توجه کنید.

10. آیا همه سرشان شلوغ است؟

برای درک کردن حجم کاری شرکت باید به همه کارمندان توجه کنید و ببینید آیا همه حسابی مشغول کار هستند یا خیر. آیا کارمندان کارهای زیادی برای انجام دارند؟ روی میز آنها پر از کارهایی است که باید انجام شود؟ گاهی به نظر می رسد کارمندان کاری برای انجام ندارند. یا گاهی بسیار خسته دیده می شوند که نشان از کمبود کارمندان دارد.


ویدیو : در مصاحبه کاری به این موارد شرکت توجه کنید