در طلب باران 2 : در طلب باراننظام آفرینش برای انسان آگاه باشید، زمینی که شما ...



باران کوثری , باران , سریال باران

در طلب باران
نظام آفرینش برای انسان
آگاه باشید، زمینی که شما را بر پشت خود می‏برد، و آسمانی که بر شما سایه می‏گستراند، فرمانبردار پروردگارند، و برکت آن دو به شما نه از روی دلسوزی یا برای نزدیک شدن به شما، و نه به امید خیری است که از شما دارند، بلکه آن دو، مامور رساندن منافع شما می‏باشند، و اوامر خدا را اطاعت کردند، به آنها دستور داده شد که برای مصالح شما قیام کنند و چنین کردند.
فلسفه آزمایشها
خداوند بندگان خود را که گناهکارند، با کمبود میوه‏ها، و جلوگیری از نزول برکات، و بستن در گنجهای خیرات، آزمایش می‏کند، برای آنکه توبه‏کننده‏ای باز گردد، و گناهکار، دل از معصیت بکند، و پندگیرنده، پند گیرد، و باز دارنده، راه نافرمانی را بر بندگان خدا ببندد، و همانا خدا استغفار و آمرزش خواستن را وسیله دائمی فرو ریختن روزی، و موجب رحمت آفریدگان قرار داد و فرمود: (از پروردگار خود آمرزش بخواهید، که آمرزنده است، برکات خود را از آسمان بر شما فرو می‏بارد، و با بخشش اموال فراوان و فرزندان، شما را یاری می‏دهد، و باغستانها و نهرهای پرآب در اختیار شما می‏گذارد) پس رحمت خدا بر آن کس که به استقبال توبه رود، و از گناهان خود پوزش طلبد، و پیش از آنکه مرگ او فرا رسد، اصلاح گردد.
نیایش طلب باران
بار خداوندا! ما از خانه‏ها، و زیر چادرها پس از شنیدن ناله حیوانات تشنه، و گریه دلخراش کودکان گرسنه، به سوی تو بیرون آمدیم، و رحمت تو را مشتاق، و فضل و نعمت تو را امیدواریم، و از غذاب و انتقام تو ترسناکیم. بار خداوندا! بارانت را بر ما ببار، و ما را مایوس برمگردان! و با خشکسالی و قحطی ما را نابود مفرما، و با اعمال زشتی که بی‏خردان ما انجام داده‏اند ما را به عذاب خویش مبتلا مگردان، ای مهربانترین مهربانها! بار خداوندا! به سوی تو آمدیم از چیزهایی شکایت کنیم که بر تو پنهان نیست و این هنگامی است که سختیهای طاقت فرسا ما را بیچاره کرده و خشکسالی و قحطی ما را به ستوه آورده، و پیشامدهای سخت ما را ناتوان ساخته، و فتنه‏های دشوار کارد به استخوان ما رسانده است، بار خداوندا! از تو می‏خواهیم ما را نومید برمگردانی، و با اندوه و نگرانی به خانه‏هایمان باز نفرستی، و گناهانمان را به رخمان نکشی، و اعمال زشت ما را قیاس کیفر ما قرار ندهی، خداوندا! باران رحمت خود را بر ما ببار، و برکت خویش را بر ما بگستران، و روزی و رحمتت را به ما برسان، و ما را از بارانی سیراب فرما که سودمند و سیراب‏کننده و رویاننده گیاهان باشد، که آنچه خشک‏شده دوباره برویاند، و آنچه مرده است زنده گرداند، بارانی که بسیار پرمنفعت، رویاننده گیاهان فراوان، که تپه‏ها و کوهها را سیراب، و در دره‏ها و رودخانه‏ها، چونان سیل جاری شود، درختان را پربرگ نماید. نرخ گرانی را پایین آورد، همانا تو بر هر چیز که خواهی توانایی.
بارش باران , باران تلکام , پس از باران
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) فِى الْاِسْتِسْقاءِ: أَلا وَ إِنَّ الْأَرْضَ الَّتِى تَحْمِلُکُمْ، وَ السَّماءَ الَّتِى ‏تُظِلُّکُمْ‏، مُطِیعَتانِ لِرَبِّکُمْ، وَ ما أَصْبَحَتا تَجُودانِ لَکُمْ بِبَرَکَتِهِما تَوَجُّعاً لَکُمْ، وَ لا ‏زُلْفَةً إِلَیْکُمْ، وَ لا لِخَیْرٍ تَرْجُوانِهِ مِنکُمْ وَ لکِنْ أُمِرَتا بِمَنافِعِکُمْ فَأَطاعَتا، وَ أُقِیمَتا عَلى حُدُودِ مَصالِحِکُمْ ‏فَأَقامَتا. إِنَّ اللَّهَ یَبْتَلِى عِبادَهُ - عِندَ الْأَعْمالِ السَّیِّئَةِ- بِنَقْصِ الثَّمَراتِ، وَ حَبْسِ الْبَرَکاتِ، وَ إِغْلاقِ خَزائِنِ الْخَیْراتِ، لِیَتُوبَ تائِبٌ، وَ یُقْلِعَ مُقْلِعٌ، وَ یَتَذَکَّرَ مُتَذَکِّرٌ، وَ یَزْدَجِرَ مُزْدَجِرٌ، وَ قَدْ ‏جَعَلَ‏ ‏اللَّهُ‏ ‏سُبْحانَهُ‏ ‏الْإِسْتِغْفارَ سَبَباً لِدُرُورِ الِّرزْقِ وَ رَحْمَةً لِلْخَلْق، ‏فَقالَ‏: ‏اسْتَغْفِرُوا ‏رَبَّکُمْ‏ ‏إِنَّهُ‏ ‏کانَ‏ ‏غَفّاراً، ‏یُرْسِلِ‏ ‏السَّماءَ ‏عَلَیْکُم‏ ‏مِدْراراً ‏وَ ‏یُمْدِدْکُمْ‏ ‏بِأَمْوالٍ‏ ‏وَ ‏بَنینَ‏ ‏وَ ‏یَجْعَلْ‏ ‏لَکُمْ‏ ‏جَنّاتٍ‏ ‏وَ ‏یَجْعَلْ‏ ‏لَکُمْ‏ ‏أنْهاراً فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً اسْتَقْبَلَ تَوْبَتَهُ، وَ اسْتَقالَ خِطِیئَتَهُ، وَ بادَرَ مَنِیَّتَهُ. اللَّهُمَّ إِنّا خَرَجْنا إِلَیْکَ مِنْ تَحْتِ الْأَسْتارِ وَ الْأَکْنانِ، وَ بَعْدَ عَجِیجِ الْبَهائِمِ وَ الْوِلْدانِ، راغِبِینَ فِى رَحْمَتِکَ، وَ راجِینَ فَضْلَ نِعْمَتِکَ، وَ خائِفِینَ مِنْ عَذابِکَ وَ نِقْمَتِکَ. اللَّهُمَّ فَاسْقِنا غَیْثَکَ، وَ لا تَجْعَلْنا مِنَ الْقانِطِینَ، وَ لا تُهْلِکْنا ‏بِالسِّنِینَ‏، ‏و ‏لا ‏تُؤاخِذْنا ‏بِما ‏فَعَلَ‏ ‏السُّفَهاءُ ‏مِنّا، یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. اللَّهُمَّ إِنّا خَرَجْنا إِلَیْکَ نَشْکُو إِلَیْکَ ما لا یَخْفى عَلَیْکَ، حِینَ أَلْجَأَتْنَا ‏الْمَضایِقُ‏ ‏الْوَعْرَةُ، وَ ‏أَجاءَتْنَا ‏الْمَقاحِطُ الْمُجْدِبَةُ، وَ أَعْیَتْنَا الْمَطالِبُ الْمُتَعَسِّرَةُ، وَ ‏تَلاحَمَتْ‏ عَلَیْنَا الْفِتَنُ الْمُسْتَصْعَبَةُ. اللَّهُمَّ إِنّا نَسْأَلُکَ أَنْ لا تَرُدَّنا خائِبینَ، وَ لا تَقْلِبَنا ‏واجِمِینَ‏، ‏وَ ‏لا ‏تُخاطِبَنا بِذُنُوبِنا، وَ لا تُقایِسَنا بِأَعْمالِنا. اللَّهُمَّ انْشُرْ عَلَیْنا غَیْثَکَ وَ بَرَکَتَکَ وَ رِزْقَکَ وَ رَحْمَتَکَ، وَ اسْقِنا سُقْیا ‏نافِعَةً مُرْوِیَةً مُعْشِبَةً: تُنْبِتُ بِها ما قَدْ فاتَ، وَ تُحْیِى بِها ما قَدْ ماتَ، نافِعَةَ اْلحَیا، کَثِیرَةَ الْمُجْتَنى، تُرْوِى بِهَا ‏الْقِیعانَ‏، وَ تُسِیلُ ‏الْبُطْنانَ‏، وَ ‏تَسْتَوْرِقُ‏ ‏الْأَشْجارَ، وَ تُرْخِصُ الْأَسْعارَ، اِنَّکَ عَلى ما تَشاءُ قَدِیرٌ.


ویدیو : در طلب باران 2