در ساختمان 1+4 چه خبر است؟! : این روزها شاید چراغی كه بر بالای درب ساختمان ...


این روزها شاید چراغی كه بر بالای درب ساختمان 4 طبقه اصلاحات نصب شده است، پرفروغ‌تر از 8سال دولت قبل محوطه اطراف را روشن می‌كند اما آیا یك چراغ نشان از در جریان بودن فعالیت‌های بیشتر و به دنبال آن تاثیرگذاری است؟ به طور قطع پاسخ منفی است و باید اجازه ورود به داخل ساختمان را یافت تا ارزیابی شود در هر طبقه چه می‌گذرد. برای یافتن پاسخ البته باید از طبقه چهارم به سمت پایین آمد. روزنامه آرمان: «ما نمی‌خواهیم اعتدال را پوششی برای خود كنیم. خود روحانی اعلام كرده است اصلاح‌طلب نیست. او اصلاح‌طلب نیست. دولت فعلی هم قلعه‌ای نیست كه بخواهیم آن را فتح كنیم. ما حرف خود را می‌زنیم ایده خود را داریم و تحت پوشش دولت نیستیم. اگر دولت از ما كمك خواست كمك می‌كنیم، نخواست هم كمك نمی‌كنیم. برای انتخابات مجلس خودمان مستقل كار می‌كنیم، دولت نخواهد هم ما كار خود را انجام می‌دهیم.»

این جملات یك نیروی سطح میانی جریان اصلاحات یا چپ قدیم نیست، سعید حجاریان كه به تئوریسین جناح اصلاحات معروف است در آخرین گفت‌وگوی خود به این موضوع اشاره داشته است. آنچه حجاریان می‌گوید را نمی‌توان به طور واضح تحلیل كرد چون نه نشانی از ناامیدی دارد و نه نمایانگر آینده‌ای روشن است. در این برزخ معنا، باید به بررسی وضعیت اردوگاه اصلاح‌طلبان پس از انتخابات 24خرداد 92 پرداخت و نتیجه گرفت آیا اصلاح‌طلبان هنوز خسته هستند یا خونی تازه در تمام لایه‌های آنها جریان دارد.

ساختمان 4 طبقه اصلاحات

اصلاح‌طلبان هم همانند سایر جناح‌های سیاسی در جهان دارای طبقه‌بندی هستند یعنی طبقه نخست شامل بزرگانی مانند خاتمی می‌شود كه نقش راهبری را دارند. طبقه بعد برای افراد دارای فكر و قدرت تاثیرگذاری است كه در این مرحله افرادی مانند موسوی خوئینی‌ها، محتشمی‌پور، حجاریان و... حضور دارند. در طبقه سوم هم اعضای میانی قرار می‌گیرند كه از قدرت تاثیرگذاری كمتری برخوردار هستند كه در این طبقه، اعضای معمولی اردوگاه جای می‌گیرند و در نهایت طبقه چهارم كه جوانان و اعضای جدید اردوگاه ساکن آن هستند.

در هر طبقه چه می‌گذرد؟

این روزها شاید چراغی كه بر بالای درب ساختمان 4 طبقه اصلاحات نصب شده است، پرفروغ‌تر از 8سال دولت قبل محوطه اطراف را روشن می‌كند اما آیا یك چراغ نشان از در جریان بودن فعالیت‌های بیشتر و به دنبال آن تاثیرگذاری است؟ به طور قطع پاسخ منفی است و باید اجازه ورود به داخل ساختمان را یافت تا ارزیابی شود در هر طبقه چه می‌گذرد. برای یافتن پاسخ البته باید از طبقه چهارم به سمت پایین آمد.

طبقه چهارم: در این طبقه كه بزرگان اردوگاه ساكن آن هستند تصمیمات نهایی اتخاذ می‌شود كه اكنون تصورمی‌شود تنها ساكن این طبقه سیدمحمد خاتمی است. او چندی پیش اعلام كرد قصد بازگشت به قدرت را ندارد و همین جمله چنان خشم تندروها را برانگیخت كه خواستار ممنوع‌التصویری او شدند! باید دانست اگر تصمیمات نهایی در طبقه چهارم به امضا می‌رسد اما ساكن یا ساکنان این طبقه به تنهایی تصمیم نمی‌گیرند بلكه از طبقه سوم هم در اتخاذ تصمیم كمك می‌گیرند و مهم‌تر از آن، با ساكنان طبقات بالای ساختمان‌های اعتدال كه آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی و ناطق نوری در آن ساكن هستند، مشورت صورت می‌گیرد.

طبقه سوم: این طبقه نقش مهمی در تصمیمات دارد و تقریبا بار اصلی تصمیم‌گیری‌ها بر دوش ساكنان این طبقه است. آنها بیش از طبقه چهارم با افكار عمومی در ارتباط هستند. البته ساکنان این طبقه بیشتر اطلاعاتشان را نه به طور مستقیم از مردم  بلكه اغلب از ساكنان طبقه پایین‌تر می‌گیرند. طبقه سوم ساختمان اصلاحات اگر چه نقش پررنگی در تصمیمات دارد اما از سویی برخی معتقدند رفتارها و واكنش‌های برخی ساكنان این طبقه موجب گلایه‌هایی است؛ از جمله این رفتارها می‌توان به نگاه از بالا، اتخاذ تصمیمات یك‌باره بدون اطلاع طبقات پایین‌تر و... اشاره كرد.

طبقه دوم: در این طبقه شاید اوضاع بهتر باشد چون ساكنان این طبقه بسیار زیادند و برای خود حق دخالت زیادی در تصمیم‌گیری‌های نهایی قائل نیستند یعنی وظیفه‌ای كه این طبقه برای خود تعریف كرده است، یاری رساندن به طبقات سوم و چهارم است و تلاش برای ارتقا برای سكونت در طبقه بالاتر. اعضای این طبقه برخلاف طبقه بالاتر ارتباط خوبی با اقشارمختلف برقرار می‌كنند.
طبقه اول: شاید نقطه آسیب ساختمان اصلاحات بیشتر از این طبقه باشد؛ طبقه‌ای كه ساكنان آن را اعضای جوانتر و تازه‌واردها تشكیل می‌دهند.

اگر چه در خیرخواهی ساكنان طبقه اول نمی‌توان هیچ شكی داشت اما برخی رفتارهای آنها سبب درگیر شدن ساکنان طبقات بالاتر با این مشكل‌‌ها می‌شود. شاید نتوان چندان خرده‌ای به رفتارهای هیجانی و به دور از فرهنگ كار حزبی و دسته‌جمعی اعضای این طبقه گرفت چون آنها هنوز فرهنگ تحزب را در عمل به‌کارنگرفته‌اند و چند برگه تعریف تحزب كه منبع خارجی دارد نتوانسته آنها را به آن درجه از بلوغ سیاسی برساند كه بدانند در هر برهه‌‌ای باید چه واكنشی نشان دهند. به نظر می‌رسد به جای اینکه هرازگاهی به ساكنان این طبقه ایراد وارد و مدام آنها را متوجه اشتباهاتشان كرد باید ساکنان طبقات بالاتر كمی به پایین بیایند و برای این گروه آنچه باید و نباید را تشریح كنند البته اگر خودشان در طبقه بالا دچار اختلاف با همسایگان نباشند!

 زیرزمین!

در این مكان كه نور كافی وجود ندارد هم برخی ساكن هستند كه طبقات بالا تنها به رسم حضور در یك ساختمان، سلامی خشك و خالی به آنها می‌دهند. این گروه دارای مجوز سكونت در اردوگاه اصلاح‌طلبی نیستند و به قول معروف ویزای كوتاه‌مدت دارند كه در این مدت اگر بتوانند خود را با اصول ساختمان هماهنگ كنند، اجازه پیدا می‌كنند به طبقه اول بروند واگر اینچنین نشد باید فورا اسباب خود را بار وانت كرده و به ساختمانی دیگر نقل مكان كنند.

هماهنگی با همسایه

بعد از تعریف طبقات ساختمان باید به مقایسه هماهنگی این ساختمان با ساختمان اعتدال كه در كنار آن قرار دارد، پرداخت. شكی نیست كه دست یاری دادن ساكنان دو ساختمان در خرداد 92 حماسه‌ای پدید آورد كه ساختمان تندروها را خاکستری كرد. در همان خرداد 92 ساختمان تندروها پررفت و آمدترین ساختمان بود یعنی هنوز گروهی بیرون نیامده، گروهی دیگر وارد می‌شدند و دوربین‌های این ساختمان روی ساختمان‌های اصلاحات و اعتدال زوم شده بود. می‌دیدند بزرگانی وارد این ساختمان‌ها می‌شوند كه آنها 8 سال در هجوشان كوشیده بودند و سكوت مقطعی آنها را پیروزی خود قلمداد می‌كردند پس با اعتماد به نفس به این رفت و آمدها نگاه می‌كردند.

اما زمانی كه اعلام شد در مرحله نخست انتخابات مردی از همان ساختمان پیروز شده است، نیمی از ساختمان خود كه بر اثر رفت و آمدهای زیاد تخریب شده بود را تبدیل به سازمان تخریب دو ساختمان دیگر كردند كه یكی از تصمیمات اختلاف‌افكنی میان اعضای دو ساختمان اعتدال و اصلاحات بود. بحث سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از دولت و حضور اعضای مشكل‌دار -البته به زعم آنها- در پاستور را مطرح كردند كه به نتیجه نرسیدند، پس در مرحله بعد از ساكنانی كه در مجلس بودند خواستند با احضار مكرر وزرا كام ساكنان دو ساختمان را تلخ كنند. از این روست كه حجاریان آنچه در ابتدای گزارش به آن اشاره شد را بر زبان می‌آورد.

حالا اخم و هجمه یك ساختمان كهنه و قدیمی كه هر لحظه انشعاق آنها وجود دارد به ساختمان جدید اعتدال و ساختمان با ریشه اصلاحات ادامه دارد كه پیش‌بینی می‌شود با شكست این هجمه‌ها، موتور هجمه ساختمان فرسوده تندروها به سمت همسایه كناری یعنی اصولگرایان بچرخد كه پیش‌بینی نتیجه آن در این مقطع سخت است و باید منتتظر نتیجه آن بود.


ویدیو : در ساختمان 1+4 چه خبر است؟!