درمان سرطان با کمک جلبک‌ها :   یک تیم تحقیقاتی استرالیایی و آلمانی توانستند ...



درمان سرطان , درمان سرطان معده , درمان سرطان ریه

 

یک تیم تحقیقاتی استرالیایی و آلمانی توانستند با مهندسی ژنتیکی جلبک‌ها سلول‌های سرطانی را بدون آسیب دیدن سلول‌های طبیعی از بین ببرند.

روش‌های موجود برای درمان سرطان از جمله شیمی درمانی، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد اما به سلول‌های سالم هم آسیب وارد می‌کند و موجب عوارض جانبی نامطلوبی برای بیماران می‌شود.

در این بررسی محققان تاکید کردند: توانایی در انتخاب و از بین بردن سلول‌های سرطانی در حالیکه به سلول‌های سالم آسیبی وارد نشود نکته کلیدی در درمان‌های ضد سرطان است.

محققان در این حوزه درمانی و از طریق به کار بردن نانوذرات مبتنی بر سیلیکا تا حدودی موفق بوده‌اند، اما این فرآیند پرهزینه است و باید از مواد شیمیایی سمی در انجام آن استفاده شود. اکنون با استفاده از نانو ذرات‌های مبتنی بر سیلیکای جلبک که طبیعی و کم هزینه‌تراست، محققان قادر خواهند بود داروهای ضد سرطان را بدون آنکه به سلول‌های سالم آسیب وارد کند به سلول‌های سرطانی برسانند.

محققان این ذرات را از طریق مهندسی ژنتیکی جلبک که به دلیل جداره‌های سلولی‌شان منحصرهستند، تولید کردند. آن‌ها جلبک را تغییر داده بنابراین پوشش سیلیکایی سلول‌ها با پروتئینی پوشش داده می‌شود که به آنتی بادی‌ها متصل می‌گردد.

 

این آنتی ‌بادی‌ها که بخش بزرگی از سیستم ایمنی بدن انسان را تشکیل می‌دهند به سلول‌های سرطانی که به بدن حمله می‌کند، می‌چسبند. با پنهان کردن داروهای ضد سرطان در جلبک محققان اطمینان دادند این داروها به طور مستقیم به سلول‌های سرطانی رسیده بدون آنکه با سلول‌های سالم تماسی داشته باشند. 

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو : درمان سرطان با کمک جلبک‌ها