درمان خشکی و ترک لب :       گروهی از پژوهشگران و متخصصان رشته های مختلف علوم ...



 

 

درمان خشکی پوست , درمان خشکی واژن , درمان خشکی چشم

 

گروهی از پژوهشگران و متخصصان رشته های مختلف علوم پزشکی در انگلیس و کانادا تحقیقاتی را در مورد این که آیا شکل و حالت لب ها می تواند نشانگر حالت خاص یا بیماری مشخصی باشد را شروع کردند و به نتایج جالبی دست یافتند. برای مثال آن ها دریافتند، لب های خشک یا ترک خورده می توانند نشانگر حالت های مختلف و بیماری هایی مثل دیابت یا هرپس یا بیماری کراون باشند. شونابیرچ، فوق تخصص پوست و مو در دانشگاه سوناکس در کنت انگلستان می گوید: «همه ما می دانیم که بودن در هوای خیلی گرم و خیلی سرد ممکن است باعث شود، لب های شما خشک یا ترک خورده شوند، اما گاهی مسئله به همین سادگی ها نیست و گاه این حالت می تواند، نشانگر وضعیتی خاص باشد. حواس تان باشد که اگر این وضعیت برای مدتی طولانی باقی ماند و دلیل خاصی برای آن پیدا نکردید حتما با پزشک مشورت کنید.»

 

دکتر مانوئلا رالونی، متخصص داخلی و مراقبت های اولیه می گوید: «راه های زیادی است که می تواند به سلامت لب های شما کمک کنند. برای مثال خانم ها می توانند از یک بالم لب همراه با عناصری که ویژگی ضدآفتاب دارند استفاده کنند که این می تواند یک پیشنهاد عالی باشد. یکی دیگر از نکاتی که می خواهم به شما بگویم این است که وقتی هوا خیلی سرد و لب های تان ترک خورده است آن ها را مدام خیس نکنید زیرا این کار وضعیت آن را بدتر می کند.» یک توصیه دیگر این پزشک به خانم های جوان این است که حتما قبل از خوابیدن لب های شان را با ژل های لب با پایه روغنی مرطوب کنند تا درطول شب لب های شان خشک یا ترک خورده نشود.

 

● شاید کم خونی، شاید دیابت

 

لب های ترک خورده می توانند نشانگر چه حالتی باشند: دیابت

 

حالت لب های ترک خورده حالت شایعی است، در بسیاری از حالت ها ممکن است این مورد ناشی از توجه نکردن مناسب به لب ها، یا عادت به کندن پوست آن ها یا گاز گرفتن لب ها بر اثر تنش های عصبی باشد. گاهی هم این حالت می تواند ناشی از یک کم خونی خفیف باشد که اگر ناشی از این حالت باشد معمولا پوسته پوسته شدن یا زخم شدن در گوشه های لب را داریم، اما دربرخی موارد خاص ممکن است ترک خوردن لب ها نشانگر بیماری دیابت باشد. وقتی که میزان قند خون بالا می رود، این حالت محیط مناسبی را برای قارچ ها رقم می زند که می توانند به مخاط لب ها حمله کنند و باعث رقم خوردن این حالت شوند.

 

● وقتی لب های تان بزرگ تر از حد معمول می شوند

 

لب های متورم می توانند نشانگر چه حالتی باشند: بیماری کراون

 

اغلب مردم می دانند که بیماری کراون دستگاه گوارش را درگیر می کند، اما باید بدانید که این بیماری ممکن است در لب ها و دهان هم علامت هایی داشته باشد. البته بیماری کراون خیلی شایع نیست (یک نفر در هزار نفر به طور معمول به این بیماری مبتلا می شود) اما این حالت می تواند در مردان و زنان جوان باعث التهاب و تورم در بخش های مختلف بدن) از جمله لب ها شود که اگر این طور باشد به آن بیماری کراون دهانی می گویند. به طور متوسط ۱۰درصد از افرادی که دچار این بیماری گوارشی می شوند دچار مشکلات دهانی هستند.

 

● وقتی لب های تان می سوزند

 

لب های سوزان می توانند نشانگر چه حالتی باشند: هرپس (تبخال)

 

احساس سوزش در لب ها می تواند اولین نشان دهنده برای بروز بیماری هرپس و تبخال باشد، درعین حال این حالت حتی ممکن است اولین نشانه ابتلا شما به سرماخوردگی هم باشد.

 

اگر تبخال را تجربه کرده باشید می دانید که چندساعت پس از بروز این حالت در لب ها یا گوشه دهان سوزش یا زخم هایی ایجاد می شود که دردناک هستند و ممکن است حاوی مایعات باشد یا حتی خونریزی کند. بهترین کار این است که این زخم ها را نکنید و از صابون مشترک یا لوازم آرایشی مشترک با دیگران هم استفاده نکنید.

 

● گزگز کردن همراه ورم

 

لب های بی حس می توانند نشانگر چه حالتی باشند: آلرژی حاد

 

احساس گزگز کردن یا بی حسی در لب ها، به خصوص اگر بلافاصله با تورم همراه شود ممکن است ناشی از یک واکنش حساسیتی و آلرژیک به موادغذایی یا شیمیایی باشد و ممکن است این واکنش شدید باشد و درتمام بدن بروز کند یا صرفا در لب ها و دهان باشد. پزشکان حالت شدید بروز واکنش حساسیتی را «آنژیوارم» می نامند. این حالت ناشی از آزاد شدن مقدار زیادی از هورمون هیستامین در خون است.

 

● آبی به جای قرمز

 

لب های آبی (یا کبود) می تواند نشانگر چه حالتی باشد: خروسک، آمفیزم

 

کبود شدن لب ها ، یا گوشه دهان یکی از اصلی ترین علائم کم شدن اکسیژن خون است. در نوزادان و کودکان این حالت می تواند نشانگر بیماری خروسک باشد که یک بیماری عفونی تنفسی است که در آن صدای سرفه های نوزاد حالت خاصی دارد. در افراد بالغ، این حالت می تواند ناشی از مشکلات تنفسی مثل آمفیزم یا مشکلات قلبی باشد. برای مثال در نارسایی قلبی مزمن، قلب نمی تواند خون حاوی اکسیژن کافی به اعضای بدن را بفرستد و این باعث می شود که لب ها به حالت بنفش یا آبی کبود دربیایند.

 

● جوشی گوشه لب

 

جوش در لب می تواند نشانگر چه حالتی باشد: اگزما

 

یک جوش در لبه دهان معمولا نشانگر پوست خشک در ناحیه لب ها و گوشه دهان است که می تواند ناشی از حالت هایی مثل مکیدن انگشت دست، یا لیسیدن لب ها به صورت عادتی باشد. این حالت ها را می توان با متوقف کردن این عادت ها از بین برد، درعین حال اگر جوش ناشی از حالت حساسیتی باشد می توان با استفاده کوتاه مدت از پماد هیدروکورتیزون آن را برطرف کرد.

 

● شاید مشکل تغذیه دارید

 

آفت می تواند نشانگر چه حالتی باشد: سوء تغذیه

 

آفت هم مثل تبخال یک مشکل عفونی است و مکانیسم بروز آن شبیه مکانیسم بروز تبخال است اما گاه این حالت می تواند نشانگر وجود وضعیت هایی مثل تغذیه بد و سوء تغذیه یا استرس زیاد و خواب کم باشد اما اگر زیاد دچار این حالت می شوید باید دقت کنید تا غذاهای غنی از یک اسیدآمینه به نام آرژتین را نخورید. برای همین از بادام، فندق، شکلات، ماء الشعیر و نوشابه های حاوی عصاره درخت کولا اجتناب کنید.

منبع:مجله سیب سبز


ویدیو : درمان خشکی و ترک لب