درمان آکنه با راکوتان چیست؟ :   در بیمارانی كه آكنه شدید یا بسیار شدید دارند، ...



  درمان آکنه , آکنه چیست , درمان آکنه با دارو های طبیعی

در بیمارانی كه آكنه شدید یا بسیار شدید دارند، درمان با ایزوترتینوئین توصیه می شود. همچنین در بیمارانی كه دچار اختلالات روانی، سبوره شدید، اسكارهای قابل رویت و فولیكولیت با باكتری گرم منفی هستند نیز ایزوترتینوئین كاربرد دارد.

 

درمان باید 6-4 ماه ادامه یابد. اگر نیاز به دوره درمان طولانی شد، از دوز پایین آن در درمان آكنه شدید با ندولهای عمقی (جوشهای عمیق) به خصوص نوع مقاوم به درمان و گرفتاری خارج صورت مثل سینه و پشت استفاده می شود. در پایان ماه اول درمان، ممكنست ضایعات بدتر شوند ولی در پایان ماه دوم، شاهد روند بهتر درمان هستیم. جهت جلوگیری از شدت پیشرفت بیماری بهتر است قبل از تجویز ایزوترتینوئین، كومدونهای بزرگ از بین بروند.

 

از عوارض جانبی ایزوترتینوئین، می توان اثر بر سطح چربی خون، عوارض گوارشی، عضلانی - اسكلتی، اثرات روانی و عوارض چشمی و جلدی را نام برد.

 

افسردگی و تمایل به خودكشی از دیگر عوارض این دارو است كه البته جای بحث دارد و اگر چه در تعداد كمی از بیماران ممكن است دیده شود اما باید در نظر گرفته شود.

 

یكی از عوارض آن كه بسیار مهم است خاصیت تراتوژن بودن یا ایجاد سمیت برای جنین است. بنابراین خانمها باید حتماً از 1 ماه قبل از مصرف ایزوترتینوئین و تا 6 هفته پس از قطع آن از روشهای پیشگیری از بارداری استفاده كنند.

 

درمان باید در دومین یا سومین روز عادت ماهیانه با 2 تست منفی حاملگی شروع شود و تست بارداری ماهیانه انجام شود.

 

تستهای آزمایشگاهی شامل بررسی سطح لیپیدهای خون، تستهای عملكرد كبد، آزمایش خون قبل از شروع درمان و 1 ماه و 2 ماه بعد از شروع درمان باید درخواست شود.

 

در موقع مصرف این دارو باید از مصرف تتراسایكلین، ویتامین A و آسپیرین با دوز بالا جلوگیری كرد.پس از هر درمان موفقیت آمیز آكنه باید درمان را با یك رتینوئید موضعی یا بنزوئیل پراكسید ادامه داد.

 

از طرفی مواد آرایشی در درمان همه انواع آكنه نقش مهمی ایفا می كنند این مواد باید غیر كومدوژن باشند و دارای حداقل اثر تحریكی بوده و به اندازه كافی ضایعات را بپوشانند.

 

در بیمارانی كه ایزوترتینوئین مصرف می كنند، به علت اثرات خشك كننده دارو، نیاز به یك مرطوب كننده پوست و لبها دارند.

 

در خانمهای حامله، اریترومایسین خوراكی یا موضعی و بنزوئیل پراكسید قابل استفاده است و در صورت وجود ضایعات التهابی شدید، دوره كوتاه مدت درمان با كورتن خوراكی انجام می شود.

 

دکتر محمد علی نیلفروش زاده

     


ویدیو : درمان آکنه با راکوتان چیست؟