درمان‌های خانگی برای بچه های سرمایی : اگر یکی از این علائم را در فرزندتان دیدید‌، ...


اگر یکی از این علائم را در فرزندتان دیدید‌، دستپاچه نشوید، به پزشک زنگ بزنید و با او مشورت کنید و اگر لازم بود فورا برای ملاقات با پزشک و تجویز دارو اقدام کنید. مجله سیب سبز: شاید خیلی طبیعی باشد که بچه‌ کوچک‌تان ۶ تا ۱۲ بار در سال سرما بخورد. حتما در این مواقع دستپاچه می‌شوید و به دنبال راه‌حل‌هایی هستید تا هرچه زودتر بیماری فرزندتان را علاج کنید. شاید در این میان به انواع و اقسام توصیه‌های اطرافیان عمل کنید تا بلکه بتوانید از پس بیماری برآیید. ما به شما می‌گوییم که در درجه اول خونسردی خود را حفظ کنید و به نشانه‌ها توجه کنید. همراه کردن مراقبت‌های مادرانه با چاشنی مهر و محبت می‌تواند راهگشای شما باشد. در این مواقع روش‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید تا حدی بیماری فرزندتان را کنترل کنید. این گزارش را بخوانید تا بدانید غیر از نگرانی کارهای دیگری هم می‌توان انجام داد.

اگر یکی از علائم زیر را در فرزندتان دیدید‌، دستپاچه نشوید، به پزشک زنگ بزنید و با او مشورت کنید و اگر لازم بود فورا برای ملاقات با پزشک و تجویز دارو اقدام کنید:

اگر غذا نمی‌خورد: اگر آنقدر علائمش وخیم بود که دیدید غذا هم نمی‌خورد حتما با پزشک تماس بگیرید. یکی از پزشکان در این‌باره می‌گوید: مناسب‌ترین روش این است که ببینید آیا کودک‌تان حداقل هر 6ساعت‌، پوشک خود را خیس می‌کند یا نه.

درمان خانگی برای دندان درد , درمان خانگی برای پیشگیری و درمان تبخال , درمان خانگی موثر برای بوی بد دهان

تب: اگر فرزندتان ۳‌ماهه یا کمتر است و دیدید دمای بدنش بالای ۳۷ درجه رسیده بلافاصله با پزشکش تماس بگیرید. بچه‌های  زیر ۳ ماه هنگام بیماری، خطر مشکلات تنفسی بیشتر آنها را تهدید می‌کند. برای بچه‌هایی که سن‌شان بالاتر است‌، اگر تب‌شان به حدود ۳۸ یا ۳۹‌درجه رسید یا حتی تب خفیفی داشتند و چند روز ادامه پیدا کرد‌، حتما با پزشک تماس بگیرید.

مشکلات تنفسی: اگر دیدید که نفس کشیدن فرزندتان توأم با صداهای غیرعادی و عجیبی است یا هنگام خواب صداهای بلندی از او می‌شنوید‌، پس حتما مشکلی وجود دارد. در این مواقع حتما باید با پزشک تماس بگیرید یا ظرف چند دقیقه او را به پزشک برسانید.

حالت خواب‌آلودگی یا بدعنقی زیاد: هیچ‌کسی دوست ندارد بیمار شود‌، بنابراین اگر دیدید بچه‌تان موقع بیماری کمی بدعنق شد‌، زیاد تعجب نکنید. اما اگر متوجه شدید که حالت خواب‌آلودگی داشته یا بدخلقی می‌کند‌، بهتر است با پزشک تماس بگیرید.

سرفه‌های طولانی: سرفه باعث تمیز شدن مخاط و خالی شدن آن از ریه‌ بچه می‌شود، اما اگر این سرفه‌ها بیش از ۷۲‌ساعت ادامه پیدا کرد یا خیلی وخیم شد تا‌حدی که او را به استفراغ انداخت‌، حتما با پزشک تماس بگیرید.

نشانه‌ وخیم دیگر: زمانی که بچه‌تان سرما خورده و شما علائم سیاه‌سرفه را هم در او می‌بینید‌ و اگر دیدید که تنفس او هم توأم با صدا یا مشکلی بوده یا آنکه مایعات به اندازه کافی نمی‌نوشد‌، حتما با پزشک تماس بگیرید.

اگر سرماخوردگی از بین نرفت:
اگر علائم بچه‌تان بعد از یک هفته بهتر نشد‌،مجددا  به پزشک زنگ بزنید تا مطمئن شوید که دچار نوع دیگری از عفونت نشده باشد.

آبریزش بینی که بهتر نمی‌شود: اگر آبریزش بینی او بعد از چند روز خوب نشد یا همچنان عطسه کرده و همراه با آن چشم‌هایش هم قرمز شده است به پزشک خود زنگ بزنید. شاید علائم آلرژی باشد.

سایر علائم: اگر دیدید بچه‌تان دچار گوش‌درد شدیدی شده یا لب‌هایش کبود شده یا گلودرد همراه با تورم گردن و تب دارد‌، حتما با پزشک تماس بگیرید. همه‌ اینها می‌تواند نشانه‌ بیماری دیگری هم باشد.

به شمّ خود اعتماد کنید

وقتی دچار شک شدید‌، از برداشتن گوشی و تماس گرفتن اصلا نترسید. بسیاری از والدین وقتی بچه‌شان بیمار می‌شود نیاز به این دارند تا کسی به آنها بگوید که چیزی نیست و قوت قلب پیدا کنند و این کاملا طبیعی است. بنابراین به شمّ خود اعتماد کرده و اگر فکر می‌کنید مشکلی هست به پزشک‌تان زنگ بزنید. صحبت با پزشک باعث آرامش ذهنی شما می‌شود. انواع سرماخوردگی می‌تواند برای والدین واقعا آزاردهنده باشد‌، چراکه در اکثر موارد دارویی که بتواند باعث بهتر شدن این وضعیت شود وجود ندارد. اما صحبت با پزشکان می‌تواند به والدین قوت قلب داده و آنها را مطمئن کند کاری که انجام می‌دهند‌، درست است.

درمان خانگی برای ریزش مو , بهترین درمان خانگی برای سرماخوردگی , درمان خانگی برای سوختگی دست

درمان‌های خانگی

انجمن پزشکی آمریکا در این‌ مواقع پیشنهاد می‌کند که از داروهای بدون نسخه برای سرماخوردگی و سرفه آن هم برای بچه‌های زیر ۶ ماه استفاده نکنید. پس چاره‌ کار چیست؟

پیشنهاد ما این است که از روش‌های موثر و مطمئن و سالم خانگی استفاده کنید. شاید هیچ کدام از آنها باعث کوتاه شدن دوره‌ بیماری نشود‌، اما کاری می‌کند تا فرزندتان کمی احساس بهتری داشته باشد.

استراحت زیاد

مبارزه با عفونت‌، انرژی زیادی می‌گیرد و می‌تواند بچه را خسته کند. وقتی بچه‌تان استراحت می‌کند‌، در حال بهبود است و این دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز دارد.

چه باید کرد: وقتی نمی‌خوابد‌، او را به انجام فعالیت‌های آرام و بی‌صدا تشویق کنید. اگر خیلی بیمار است‌، برایش کتاب بخوانید یا بگذارید فیلم مورد‌علاقه‌اش را ببیند.

 بخار

استنشاق بخار باعث تسکین مخاط او در مجراهای بینی‌اش می‌شود. یک حمام آب گرم هم می‌تواند برایش بسیار آرام‌بخش باشد.

چه باید کرد: استفاده از یک دستگاه رطوبت‌ساز یا بخارساز خنک‌کننده در شب و هنگام خوابیدن یا به وقت بازی بچه در تختخواب گزینه‌ای عالی است. بگذارید دوش آب داغ برای چند دقیقه باز باشد و بخار تولید کنید‌، بعد بچه را ببرید تا دوش بگیرد.

قطره نمک و استفاده از پوار نوزاد


وقتی بچه‌ها سن‌شان پایین است‌، چند قطره از محلول نمکی را در بینی آنها بچکانید تا مسیر آن باز شود.

چه باید کرد: سر کودک‌تان را به عقب نگه داشته و دو تا سه قطره از این محلول نمکی را در سوراخ بینی‌اش بچکانید تا باعث تنگ شدن و تسکین مخاط شود. بعد از ریختن قطره سعی کنید ۱۵ تا ۳۰ ثانیه سرش را در همان حالت نگه دارید. برای استفاده از پوار‌، آن را فشار داده و به آرامی نوکش را داخل بینی قرار دهید و همزمان سوراخ دیگر بینی او را نگه دارید. بعد به آرامی برآمدگی پوار را ول کنید تا مخاط و محلول نمک را جذب کرده و جمع کند.

 مالش با گاز بخور (برای بچه‌های ۳ ماهه و بالاتر)


این کار کمک می‌کند تا بچه شب‌ها آرام‌تر بخوابد. تحقیقات نشان می‌دهد که این کار باعث می‌شود بچه‌ای که سرما خورده احساس بهتری داشته باشد چراکه در بینی‌اش حس خنکی خواهد داشت. محصولات لازم برای این مالش را می‌توانید به‌راحتی برای بچه‌های سه ماه به بالا پیدا کنید. اگر دوست ندارید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی پترولیوم یا پارابن هستند‌، می‌توانید از گیاهان معطر یا خوشبو استفاده کنید.

چه باید کرد:
سعی کنید محلول موردنظر را روی سینه‌، گردن و پشت فرزندتان بمالید. اگر جایی از پوستش خراش یافته یا خیلی حساس است‌، اصلا نیاز نیست آن را بمالید.


درمان خانگی برای مشکلات پوستی , طرز تهیه شربت خانگی برای درمان زردی نوزاد , درمان خانگی موثر برای دندان درد

 سوپ مرغ یا چای (برای بچه‌های ۶ ماهه و بالاتر)


مایعات گرم می‌تواند برای بچه بسیار آرام‌بخش بوده و تراکم خلط او را کم کند. محققان دریافته‌اند که سوپ مرغ می‌تواند علائم سرماخوردگی مانند انواع دردها‌، خستگی‌، گرفتگی و تب را کاهش دهد.

چه باید کرد: سعی کنید برای او سوپ گرم (نه داغ) آماده کنید. محققان دریافته‌اند سوپ‌های کنسروی هم می‌توانند مثل سوپ‌های خانگی باشند. از دیگر گزینه‌های آرام‌بخش‌، استفاده از چای ولرم بابونه است.

 بالا قرار دادن سر (برای بچه‌های ۱۲ ماهه و بالاتر)


بالا قرار دادن سر به بچه‌ها کمک می‌کند تا وقتی دراز می‌کشند‌، بتوانند به شکل بهتری نفس بکشند.

چه باید کرد:  اگر فرزندتان در تختخواب کودک می‌خوابد‌، سعی کنید زیر بالش او چند عدد حوله یا کوسن‌های نازک قرار دهید. تاحد امکان حواس‌تان باشد که پاهایش بیرون از تخت قرار نگیرد چون باعث می‌شود تخت حالت ثابتی نداشته باشد. برای بچه‌هایی که در تخت‌های بزرگ می‌خوابند‌، باید از کوسن‌های بیشتری استفاده کنید. اگر کودک‌تان در خواب خیلی پیچ و تاب می‌خورد‌، بهتر است با حرکت دادن حوله‌ها یا یک کوسن زیر بالش او‌، سرش را در جای مناسب و بالاتر از سایر جاها قرار دهید.

عسل (برای بچه‌های ۱۲ ماه به بالا)


عسل باعث تسکین گلو شده و میزان سرفه‌ها را کنترل می‌کند.

چه باید کرد: سعی کنید نصف تا یک قاشق چای‌خوری به او عسل بدهید‌ یا آنکه عسل را با آب داغ مخلوط کرده و چند قطره لیمو به آن بیفزایید تا ویتامین C بدن او هم تامین شود. از آنجایی که عسل حالت چسبنده دارد‌،  باید بعد از مصرف دهان و دندان او را بشویید‌، خصوصا اگر وقت خوابش نزدیک باشد.

روش های خانگی برای درمان قطعی ترک پا , درمان های خانگی برای رفع سرفه , درمان خانگی برای رفع جوش

فین کردن (برای بچه‌های ۲ سال به بالا)


تمیز کردن مخاط بینی به بچه کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس کشیده و بهتر بخوابد و احساس راحت‌تری داشته باشد.

چه باید کرد: بسیاری از بچه‌ها تا ۴ سالگی نمی‌توانند به خوبی فین کنند‌، اما بعضی‌های هم تا ۲ سالگی در این کار خبره می‌شوند. در اینجا به چند روش برای یاد دادن فین کردن به بچه اشاره می‌کنیم:

-  بگذارید بچه‌تان از شما تقلید کند. برای بعضی بچه‌ها همین می‌تواند مفید باشد.

-  به او توضیح دهید که فین کردن بر‌خلاف بوییدن است.

-  به او یاد دهید که یک سوراخ بینی‌اش را گرفته و از سوراخ دیگر با شدت فین کند. یک آینه یا تکه دستمال کوچکی زیر بینی او می‌تواند کمک کند تا نفس‌هایش را ببیند.

قوری توری (برای بچه‌های ۴ سال به بالا)


نتی پات یا قوری توری می‌تواند محلول نمکی را در بینی بچه بریزد‌، هوا را مرطوب کرده و مخاط را رقیق و شل کند.

چه باید کرد:  بعد از تهیه قوری توری‌، آن را با محلول آب نمک پر کنید. به بچه‌تان بگویید که سرش را کج کرده و در همان حالت از دهان نفس بکشد‌، بعد نوک قوری را در سوراخ بینی بالایی قرار دهد. آب نمک به آرامی از حفره‌ بینی وارد شده و از سوراخ دیگر خارج خواهد شد. بعد از او بخواهید سر را به سمت دیگری کج کرده و همان کار را تکرار کند.

غرغره کردن آب نمک (برای بچه‌های ۴ سال به بالا)


غرغره کردن آب نمک یک روش سنتی برای درمان گلودرد است. از طرفی به تمیز شدن مخاط گلو هم کمک می‌کند. بهتر است بچه‌تان بالای چهار سال باشد تا این کار را انجام دهد. برای بسیاری از بچه‌ها‌، این سن‌، سن مدرسه رفتن است. چه باید کرد: اول بگذارید بچه‌تان این کار را با آب معمولی تمرین کند. به او بگویید که سرش را کمی به سمت عقب خم کرده و آب را در پشت گلوی خود نگه دارد اما قورت ندهد. وقتی توانست این کار را انجام دهد‌، آن وقت از او بخواهید تا با گلویش صدا درآورد. به او یاد دهید که این صدا باید چگونه باشد. به او آموزش دهید که باید آن آب را به جای آنکه قورت دهد، به بیرون تف کند.


ویدیو : درمان‌های خانگی برای بچه های سرمایی