دردسر سلمان رشدی برای ایران : معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ...


معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حضور ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: ما هنوز به تصمیم نهایی نرسیده‌ایم و در حال بررسی این موضوع هستیم که با توجه به حضور سلمان رشدی در کنفرانس خبری نمایشگاه در آن‌جا شرکت کنیم یا خیر. خبرگزاری ایسنا: معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حضور ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: ما هنوز به تصمیم نهایی نرسیده‌ایم و در حال بررسی این موضوع هستیم که با توجه به حضور سلمان رشدی در کنفرانس خبری نمایشگاه در آن‌جا شرکت کنیم یا خیر.

سیدعباس صالحی در پاسخ به این‌که آیا ایران در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت حضور خواهد داشت یا خیر و آیا ناشران ایرانی محدودیتی برای حضوردر نمایشگاه دارند یا نه، گفت: برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت شعار امسال‌شان را آزادی بیان انتخاب کرده‌اند و از آن طرف شخصیتی را که به مقدسات مسلمانان توهین کرده است‌ در کنفرانس خبری دعوت می‌کنند و این آدرس غلط برای آزادی بیان است. بی‌شک آزادی بیان یک حق انسانی است اما لوازم و اقتضائاتی دارد. لوازم آزادی بیان احترام گذاشتن به مقدسات ادیان است ولی هتاکی سلمان رشدی و برخی از کاریکاتوریست‌ها به مقدسات مسلمانان نقض آزادی بیان است و این دست رفتارها در قلمرو آزادی بیان تعریف نمی‌شود.

او ادامه داد: هتاکی به مقدسات ادیان مقدمه گسترش خشونت‌های مختلف است؛ از این‌رو ما انتظار داریم برگزارکنندگان نمایشگاه فرانکفورت در این تصمیم‌شان تجدیدنظر کنند.

صالحی همچنین تصریح کرد: ما پس از اطلاع از حضور سلمان رشدی در کنفرانس خبری نمایشگاه فرانکفورت نامه اعتراضی مکتوب خود را به رئیس نمایشگاه ارائه کردیم و در رایزنی با دیگر کشورهای مسلمان هم خواستیم اعتراض‌شان را به مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام کنند. در روزهای آتی تلاش خود را می‌کنیم که مسئولان نمایشگاه فرانکفورت در این تصمیم تجدید نظر کنند و امیدواریم که این پیگیری‌ها به نتیجه برسد. در غیر این صورت ما به حضور نداشتن در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به طور جدی می‌پردازیم و آن را بررسی می‌کنیم.


ویدیو : دردسر سلمان رشدی برای ایران