دردسر جشن‌تولد برای صدراعظم‌سابق‌آلمان : درحالی که آنگلا مرکل همچنان از افزایش ...


درحالی که آنگلا مرکل همچنان از افزایش تحریم ها و فشار بر مسکو با هدف وادار کردن این کشور به عقب نشینی ازمواضع خود در قبال اوکراین ادامه می دهد،تصمیم گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان به برگزاری جشن تولد هفتاد سالگی خود در کنار ولادیمیر پوتین دوست دیرینش با انتقادات و واکنش های تند سیاسی مواجه شده است. خبرگزاری ایرنا: شرودر دوشنبه گذشته در کشاکش بحران اوکراین و تهدید های ادامه دار آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو به اعمال تحریم های بیشتر،هفتادمین سال تولد خود را با رئیس جمهور روسیه جشن گرفت و این مساله در آستانه سفر مرکل به آمریکا به شدت با نارضایتی احزاب حاکم دموکرات/سوسیال مسیحی (CDU/CSU) و اداره صدراعظمی روبرو شد.

کریستیان لیندنر رییس حزب دموکرات آزاد آلمان (FDP) در گفت و گویی در این رابطه با انتقاد از عملکرد شرودر گفت:این اقدام برای من قابل درک نیست.

لیندنر افزود : یک صدراعظم پس از کنار رفتن از سمت خود نیز به لحاظ اخلاقی و سیاسی موظف است،از سیاست خارجی جمهوری فدرال آلمان حمایت کند، نه این که از خارج چوب لای چرخ آن بگذارد.

انتقادات به شرودر از سوی احزاب سیاسی حاکم در آلمان در حالی همچنان ادامه دارد که فیلیپ میسفلدر، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون CDU/CSU در پارلمان آلمان نیز در این جشن حضور داشته و به همین خاطر وی نیز از تیغ انتقادات سیاسی در امان نمانده است.

فولکر بوفیه نخست وزیر هسن نیز از جمله شخصیت های سیاسی است که ضمن انتقاد از شرودر به خاطر آنچه نادیده گرفتن مصالح آلمان عنوان شده،گفت: در آغوش گرفتن پوتین توسط وی (شرودر)، ˈنامتجانسˈ بوده است.

این سیاستمدار دموکرات مسیحی گفت: پوتین ˈسیاست خصومتˈ را دنبال می کند و انتظار ما این است که یک صدراعظم پیشین بداند که چنین چیزی چه تأثیری بر مردم دارد و توجه داشته باشد که افراد زیادی در اوکراین ، لهستان و در کشورهای بالکان این روزها در ترس و نگرانی به سر می برند.

رالف اشتگنر معاون حزب سوسیال دموکرات (SPD) اما از منظر دیگری به حضور شرودر در کنار پوتین پرداخته و ابراز امیدواری کرده است که صدر اعظم پیشین آلمان از این دیدار برای متقاعد کردن ولادیمیر پوتین برای تلاش بیشتر در راه آزادی ناظران OSZE (سازمان امنیت و همکاری در اروپا) که به گروگان گرفته شده و 4 آلمانی در میان آنها قرار دارد،استفاده کرده باشد.

اروین زلرینگ (SPD) نخست وزیر مکلنبورگ- فورپومرن اما در گفت و گو با روزنامه دی ولت، از اقدام صدراعظم سابق آلمان دفاع کرده و می گوید:گرهارد شرودر به عنوان صدراعظم،کمک چشم گیری به یک رابطة دوستانه بین آلمان و روسیه کرده است و برگزاری مراسمی مانند این ضیافت باعث می شوند در این شرایط سخت رشته گفت و گو بین دو کشور پاره نشود.

به نوشته رسانه های آلمان، رودیگر فرایهر فن فریچ، سفیر آلمان در مسکو و مدیران Wintershall و Eon که در شرکت نفتی نورد استریم (Nord Stream) به عنوان تامین کننده هزینه های این جشن سهام دارند، نیز در مراسم جشن تولد شرودر حضور داشته اند.

دفتر شرودر در برلین در پاسخ به پرسشی در این ارتباط فقط اعلام کرد که صدراعظم پیشین آلمان به عنوان رئیس کمیسیون سهامداران شرکت نورد استریم در این ضیافت در سنت پترزبورگ شرکت کرده است.

فولکر کاودر رییس فراکسیون احزاب حاکم دموکرات/سوسیال مسیحی (CDU) و گردا

هاسلفلت رییس گروه ایالتی CSU (حزب سوسیال مسیحی) نیز نسبت به در آغوش گرفتن صمیمانه پوتین توسط شرودر ابراز نارضایتی کرده اند.

کاودر گفت: من در حال حاضر نمی توانم بگویم که این کار مفید بوده است اما به نظرم فرانک-والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان که این روزها سخت درگیر پیدا کردن راهی برای حل بحران اوکراین و آزادی گروگان ها است، نیز چندان از این مسأله به شعف نیامده است.

توماس اوپرمان رییس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات (SPD) به عنوان حزب ائتلافی دولت آلمان از شرودر دفاع کرد و گفت: من نمی دانم که شرودر در ملاقات خصوصی با پوتین چه گفته است اما من اطمینان کامل دارم که وی در این مراسم برای رییس جمهوری روسیه روشن کرده که فعالانه باید کاری برای آزادی گروگان ها کند.

سخنگوی دولت آلمان اما در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال میانجیگری شرودر برای متقاعد کردن پوتین درمورد مسئله گروگانها، این موضوع را رد کرده است.


ویدیو : دردسر جشن‌تولد برای صدراعظم‌سابق‌آلمان