دردسرهای یک ترانه سرای مرموز : «دروازه های دنیا» نام ترانه ای است که احسان ...


«دروازه های دنیا» نام ترانه ای است که احسان خواجه امیری به سفارش فدراسیون فوتبال به مناسبت حضور تیم ملی در مسابقات جام جهانی تهیه کرد. اما در کمال تعجب لابلای آیتم های شلوغ برنامه 2014 عادل فردوسی پور خبری از پخش این آهنگ نشد.



روزنامه هفت صب
ح: «دروازه های دنیا» نام ترانه ای است که احسان خواجه امیری به سفارش فدراسیون فوتبال به مناسبت حضور تیم ملی در مسابقات جام جهانی تهیه کرد. تک آهنگی که به گفته خود خواجه امیری 30 میلیون تومان هزینه برداشته و قرار بود در روزهای برگزاری مسابقات به عنوان آهنگ رسمی تیم ملی از صدا و سیما پخش شود اما در کمال تعجب لابلای آیتم های شلوغ برنامه 2014 عادل فردوسی پور خبری از پخش اینآهنگ نشد.

این در حالی بود که حداقل دو مرتبه آهنگ سیروان خسروی و بعضی خوانندگان دیگر که به شکل غیررسمی برای تیم ملی ساخته شده بود از همین برنامه پخش شد. احسان خواجه امیری دو روز پیش درباره این ابهام که چرا آهنگ اختصاصی او از تلویزیون پخش نشد تلویحا اشاره کرد که مشکل صدا و سیما با ترانه سرای آهنگ یعنی «روزبه بمانی» بوده است.

خواجه امیری در پست فیس بوکی خود نوشت: «این چند وقتی که گذشت، خیلی لحظه های سختی رو تجربه کردم، خیلی تو خودم ریختم و به عشق شما تحمل کردم. برام مهم این بود که شما رو خوشحال و سربلند ببینم که به لطف خدا امشب بعد از برد ایران خواهم دید، مهم نیست که به بهونه اسم روزبه کار منو پخش نکنن؛ من به هوای شما هموطنانم نفس می کشم. خدا نگهدار ایران و ایرانی باشه.»

حالا سوال اینجاست چرا نام روزبه بمانی برای صدا و سیما تا این حد حساسیت برانگیز است؟ آیا همکاری مقطعی او با بعضی خوانندگان لس آنجلسی عامل بروز این اتفاقات بوده است؟ ضمن اینکه فراموش نکنیم قبل از همه روزنامه کیهان در مطلبی از سرودن ترانه اختصاصی جام جهانی توسط این شاعر انتقاد کرده بود. با اینحال در همین چند وقت اخیر بارها روزبه بمانی ترانه تیتراژ چند برنامه و سریال پرمخاطب تلویزیون را سروده که بدون هیچ مشکلی پخش شدند.

نمونه اخیر آن هم تیتراژ سریال «آوای باران» بود که تیتراژ پایانی آن با ترانه روزبه بمانی و صدای احسان خواجه امیری تهیه شده بود. کمی قبل تر هم تیتراژ برنامه پرمخاطب «ماه عسل» با صدای فرزاد فرزین و شعر روزبه بمانی پخش می شد.

بنابراین وسواس صدا و سیما و پخش نکردن آهنگ «دروازه های دنیا» در این شرایط سوال برانگیز است. حتی عده ای معتقدند مشکلات پیشین صدا و سیما با فدراسیون فوتبال بر سر حق پخش بازی های لیگ برتر، دامن این آهنگ را گرفته و مشکل زا بودن نام روزبه بمانی در این پروژه موضوعیتی ندارد.

چند حاشیه روزبه بمانی در سال های اخیر

1- یکم خرداد ماه درست در روزهایی که همه با شور و نشاط خود را برای حضور در بازی های جام جهانی آماده می کردند و ترانه «دروازه های دنیا» با صدای احسان خواجه امیری آماده شده بود روزنامه کیهان نوشت «کلام سرود ویژه جام جهانی که حاشیه هایی نیز به دنبال داشت، سروده یک ترانه سرای معاند است. کلام یادشده را فردی سروده که در گذشته، اشعاری را برای خوانندگان معاندی مثل د. اقبالی کار کرده بود. با این حال شاعر معاند، نه تنها برای خوانندگان فراری و کاباره ای مستقر در لس آنجلس که برای سریال های تلویزیونی هم ترانه می سراید و پول های کلان می گیرد.»

2- زمستان سال 91 معاون اجتماعی پلیس امنیت عمومی اعلام کرد که چند ترانه سرا و آهنگساز که با خواننده های لس آنجلسی و شبکه های ماهواره ای در ارتباط بوده اند دستگیر شده اند. از همان دقایق اولیه گمانه زنی ها در مورد افراد دستگیر شده آغاز شد و براساس بعضی منابع غیررسمی اعلام شد روزبه بمانی هم در بین دستگیرشدگان است. در سال 89 هم شایعات مشابهی مبنی بر دستگیری روزبه بمانی منتشر شده بود که خود او در گفتگو با خبرگزاری ها ماجرا را کلا تکذیب کرد.

3- در سال 1390 روزبه بمانی با یغما گلرویی یکی دیگر از ترانه سرایان مشهور کشور وارد یک جدال لفظی عجیب شد. ماجرا از این قرار بود که یغما گلرویی در یکی از ماهنامه ها ترانه های روزبه بمانی را نقد کرد. او در نقد خود علاوه بر انتقاد از بعضی ترانه های روزبه بمانی، او را متهم کرده بود که ترانه هایش را مجانی به خواننده های معروف می فروشد. روزبه بمانی هم در همان ماهنامه به گلرویی پاسخ تندی داد و این مجادله کشدار تا مدتی ادامه پیدا کرد.

دردسرهای ترانه سرایی برای تلویزیون

بمانی از جمله ترانه سراهایی است که علاوه بر همکاری با خوانندگان مجاز داخلی با بعضی خوانندنگان خارج از کشور مثل «د.ا، ه و گ» همکاری کرده که باعث بروز دردسرهایی برای او شده است. به طور مثال چندین بار نام او از تیتراژ برنامه های تلویزیونی حذف شده یا مجبور به استفاده از نام مستعار شده است.

نام روزبه بمانی، ترانه سرای آهنگ سریال ماتادور به خوانندگی احسان خواجه امیری، پس از پخش دو قسمت این سریال، از تیتراژ حذف شد. قبل از آن در هنگام پخش سریال دودکش، حذف نام روزبه بمانی از تیتراژ اعتراض شدید رضا صادقی (خواننده اثر) را به همراه داشت. در سریال «یه تیکه زمین» هم استفاده از نام او در تیتراژ حاشیه هایی به همراه داشت.


ویدیو : دردسرهای یک ترانه سرای مرموز